Icon
Natiivimainonta on nousussa Markkinaluvut

Natiivimainonta on nousussa

25.08.2017

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 7,9 % edellisvuoteen verrattuna. Suurimpana mediaryhmänä se edustaa kolmannesta (32 %) mediamainonnan panostuksista. Tammi-kesäkuussa digimediossa mainostettiin yhteensä 172,1 miljoonalla eurolla.

Suurimmat kasvuprosentit kirjattiin natiivimainonnalle 30,6 % ja Facebook-mainonnalle 46,3 %. Natiivimainonnan keinoin mainostajat tavoittelevat kuluttajalähtöisempää tapaa lähestyä yleisöjä mainosviesteillä. Tammi-kesäkuussa natiivimainontaan panostettiin 6,4 miljoonaa euroa.

Mediamainontaan kokonaispanostukset olivat tammi-kesäkuussa 540,5 miljoonaa euroa ja tässä oli edelleen lievää laskua, noin 3 %, verrattuna edellisvuoteen. Kokonaispanostuksissa tuntuu olevan vaikeaa päästä kasvukäyrälle ja vielä vaikeampi siellä on pysyä. Vuoden 2016 tammi-kesäkuun vertailujaksolla käytiin jo lupaavasti muutaman prosentin kasvussa, jota kuitenkaan ei ole onnistuttu saavuttamaan kuluvana vuonna.

Tammi-kesäkuun aikana mediapanostuksista 34 % päätyi printtimedioihin ja 61 % sähköisiin medioihin. Ulkomainonnan osuus on 5 %, josta myös iso osa on jo digitaalista.

Digimainonnan kehitys toisella kvartaalilla

Huhti-kesäkuun digipanostukset nousivat yhteensä 89,4 miljoonaa euroon. Kasvua kertyi 4,7 % verrattuna samaan vertailujaksoon vuonna 2016.

Vuoden toisella kvartaalilla digimainonnan kehityksessä ei ollut nähtävissä mitään suuria yllätyksiä. Hakumainonnassa tilastoitiin pieni notkahdus ja Facebook mainonta taas näyttää edelleen vahvaa yli 30 %:n kasvua. Display-mainonta päätyi miinukselle 5,8 %. Reipasta kasvua näyttivät myös tällä kvartaalilla natiivimainonta sekä in-stream videomainonta.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa jo kymmenettä vuotta. ”Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä ja tästä toiminnasta monet tuntevat meidät parhaiten. Sivustoltamme löytyvät kvartaalitiedotteet ovat olleet alalla kovassa käytössä jo vuosien ajan”, toteaa 20-vuotisjuhlaansa syyskuussa viettävän IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet: https://www.iab.fi/ajankohtaista/digimarkkinoinnin-uutiset/kvartaalitiedotteet.html

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!