Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 5: 10 syytä ruveta yhteisömanageriksi IABlogi

Yhteisömanagerin arki, osa 5: 10 syytä ruveta yhteisömanageriksi

25.03.2015 | Jari Lähdevuori

Monessa organisaatiossa yhteisömanageri on outolintu ilman asianmukaista arvostusta. Työn raastavuudesta ja haastavuudesta huolimatta se on monella tapaa parasta mitä markkinoinnin ammattilainen voi itselleen tehdä. Tässä kymmenen poimintaa plussapuolista – kommentteihin saa lisätä omia suosikkejaan, jotka tästä uupuvat.

1. Yhteisömanageri osaa mitä vaan ja jos ei osaa, opettelee

Harva työnkuva koostuu niin laajasta kirjosta tehtäviä kuin yhteisömanagerien: yhteisönhallintaa, sisällöntuotantoa, konseptointia, strategioiden työstöä, pettyneiden asiakkaiden lepyttelyä, trollien välttelyä, kouluttamista, puhumista, kirjoittamista, kuuntelemista. Kun työpöydälle tulevista tehtävistä löytyy päivittäin uusia ja outoja asioita, ainut vaihtoehto on hyväksyä tämä status quona ja mennä täydellä luotolla kohti tuntematonta. Sosiaalisen median “trial and error” -henki on sisäänkirjoitettu jokaisen yhteisömanagerin dna:han.

2. Yhteisömanageri pysyy ajassa kiinni

Koska yhteisönhallinta tapahtuu pääasiassa verkossa, on yhteisömanagerin pakko pitää itsensä ajan tasalla uusimmista yhteisöpalveluista, niiden toiminnallisuuksien muutoksista ja lukemattomista arkea helpottavista työkaluista aina dashboardeista analytiikkaohjelmistoihin. Yhteisömanageri on työpaikan “go-to-guy” kaikkeen digiin ja someen liittyvään.

3. Yhteisömanageri imee asiakasymmärrystä kuin sieni

Kun on keskustelurajapinnassa puolet ajastaan, menevät hiljaisten signaalien volyymit kaakkoon. Miksi muuten esimerkiksi Kotipizzan toimitusjohtaja ylläpitäisi heidän Twitter-tiliään?

4. Yhteisömanageri osaa tiivistää pointtinsa timanttisiksi

Jatkuva verkkokeskustelujen käyminen opettaa kiteyttämään oman viestinsä: uutuustuotteen tai lehdistötiedotteen pääasian viestiminen 140 merkissä on kokeilemisen arvoinen harjoitus kenelle tahansa. Netin välityksellä tapahtuvasta tekstipohjaisesta kommunikaatiosta oppii myös oikeiden vivahteiden tulkintaa ja väärien välttämistä, kun vuorovaikutustilanteessa ei ole eleitä, ilmeitä tai äänenpainoja auttamassa viestin perille menoa.

5. Yhteisömanageri oppii ajanhallinnan mestariksi

Y niin kuin yhteisömanageri – ja y niin kuin ylityöt. Yhteisö ei katso kelloa, mikä aiheuttaa joka ikiselle niitä hallinnoivalle haasteita omaan ajankäyttöön. Työn ajallisen painotuksen satunnaisuudesta ja yleisestä hektisyydestä johtuen yhteisömanagereille kehittyy luonnostaan hyvät kyvyt ja keinot ajanhallinnan tehostamiseen.

6. Yhteisömanageri määrittää itse tehtävänsä

Kuten edellä todettua: niin monta yhteisömanagerin työnkuvaa kuin yhteisöjä. Toimen lyhyestä historiasta johtuen mitään vakiintuneita tapoja sen hoitamiseen ei ole. Jo yhteisönhallintaan liittyvien tittelien laaja kirjo osoittaa tämän. Yhteisömanagerille itselleen jääkin yleensä valta määrätä omasta tekemisestään – tätä luksusta harvassa vakiintuneemmassa positiossa on.

7. Yhteisömanageri tuntee kaikki

Yhteisöllisen internetin laaja vaikutus läpi koko organisaation eri funktioiden vetää yhteisömanageria moneen suuntaan: aamulla istutaan HR:n kanssa miettimässä työnantajamielikuvaa, lounaalla briiffataan tuotekehitystiimiä, iltapäivä menee markkinoinnin työpajassa ja päivän päätteeksi sparrataan toimaria Twitteristä. Myös erinäiset ulkopuoliset yhteistyötahot tulevat tutuiksi eri projektien, ohjelmien ja hankkeiden kautta. Ei aikaakaan, kun yhteisömanageri on organisaation social graphin keskiössä.

8. Yhteisömanagerista kasvaa henkilöbrändi

Monesti yhteisöä hallinnoidaan omilla kasvoilla: onhan kyse kuitenkin perimmiltään ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Yhteisömanageri on moottori, joka pitää keskustelun hyrräämässä. Yhteisö arvostaa heitä ja luottaa heihin. Loistava esimerkki tästä on Marko “Fobba” Forss, joka ansaitsemallaan luottamuksella tekee tärkeää työtään entistä paremmin, täysin uudenlaisilla työkaluilla.

9. Yhteisömanagerin pesti palkitsee päivittäin

Työ on todella vaativaa, mutta samaan aikaan monella tavalla palkitsevaa – tässä hetkessä ja tulevaisuudessa. Hyvät tunteet kumpuavat ihmisistä, oppimisesta, yllätyksellisyydestä. Yhteisömanagerit itse tämän jo tietävät.

10. Yhteisömanagerit ovat tulevaisuuden tähtiä

Yhteisömanagerit näkevät metsän puilta ja ymmärtävät organisaation toimintaa sen joka aspektilta. Samaan aikaan he ovat toimintaympäristön muutoksessa kiinni, mukautuen itse sen mukana. Liiketoiminnan muuttuessa sosiaalisen aikakauden vaatimusten mukaisiksi, yhteisömanagerien kokemus, näkemys, asenne ja kontaktit nousevat arvoon arvaamattomaan – oli positio tulevaisuudessa sitten mikä hyvänsä.

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää