Icon
Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos! IABlogi

Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos!

13.10.2016 | Dingle Oy

Saija Ekman & Kim Weckström kirjoittivat Marmaissa, että suomalaisten yritysten uusista markkinointi-investoinneista iso osa kohdistui viime vuonna markkinointiteknologioihin. Määrä on suuri siihen nähden, että tietoja aiemmilta vuosilta ei juuri ole selvillä. Jos sinulla on, kerrothan siitä minulle.
Itse kuitenkin ennustan, että investoinnit markkinointiteknologian hyödyntämiseen tulevat kasvamaan tulevaisuudessa.

Yhä useammat yritykset ovat jo 100 metrin spurtteina lähteneet ottamaan käyttöön eri markkinointiteknologioita ja testaavat niistä saatavia hyötyjä omassa liiketoiminnassaan. Ja hyvä niin.

On kuitenkin tärkeä muistaa, että markkinointiteknologian käyttöönotto on pitkän aikavälin investointi. Toimiakseen se vaatii investointeja paitsi teknologiaan, myös inhimillisen pääoman kehittämiseen, toimintamallien ja suunnitelmien uudistamiseen ja päivittäiseen operatiiviseen ylläpitoon, käyttöön ja usein myös sisällöntuotantoon. Eli resursseja ja kuluja, joista ei siellä markkinoinnin automaatiojärjestelmän edustajan myyntipitchissä ole mainittu. Ostajan on hyvä ymmärtää, että hankinnan kohteena ei ole vain IT-järjestelmä, vaan laajempi toimintatavan muutos. Toimiakseen markkinointiteknologia vaatii usein myös muutoksia yrityksen strategiaan.

Pitkän aikavälin investointinäkökulmaa puoltaa se, että markkinointiteknologian täysien hyötyjen kotiuttaminen vaatii melkoisesti työtä. Todelliset hyödyt eivät usein näy heti, vaan joissain tapauksissa vasta puolen vuoden kuluttua. Tämä riippuu tietenkin käyttöönoton scopesta ja yrityksen myyntisykleistä.

Aivan kuin muukin investointi, markkinointiteknologiaan panostaminen vaatii liiketoiminnalliset perustelut sille. Asiaa ajavan tahon täytyy kyetä perustelemaan, mitä liiketoiminnallista hyötyä tästä meille on, mielellään numeroin. Tarvitaan siis investointilaskelma. Sen tekemiseen apua voi löytää esimerkiksi täältä.
Teknologia-investointien arvonlisäystä voidaan myös arvioida esimerkiksi analysoimalla sen vaikutusta asiakkuuden elinkaaren arvoon (CLV) ja asiakasmäärän kasvuun.

Yksinkertaistettuna: markkinoijien on otettava askel suuntaan, jossa ehdotuksemme ja näkemyksemme perustellaan luvuin ja toiminnalle asetetaan aina liiketoiminnalliset tavoitteet ja mittarit.

Toisaalta, johtoryhmän on oltava avoin uusille mahdollisuuksille, tukea markkinointia laskelmien tekemisessä, tavoitteasetannassa ja ymmärrettävä markkinoinnin ja markkinointiteknologioiden vaikutus liiketoimintaan osallistamalla markkinoinnin osaajat yrityksen strategiaprosesseihin sekä näkemällä markkinointipanostukset investointeina kulujen sijaan.

Usein laajempaan markkinointiteknologian käyttöönottoon tulee osallistaa liiketoimintajohto ja myyntijohto markkinointijohdon lisäksi. Esimerkiksi markkinoinnin automaatio ei toimi siiloutuneessa organisaatiossa.

Kirjoittaja Jesse Ketonen Dingleltä vetää hiljattain perustettua IAB:n markkinointiteknologian työryhmää.

PS. Tsekkaa myös aiempi kirjoitus IAB:n markkinointiteknologiaryhmästä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

13.06.2025

IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää