Icon
Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun IABlogi

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun

26.04.2018 | Dingle Oy

Brändisi löytyy sosiaalisesta mediasta, eikö? Oletettavasti se on myös siellä aktiivinen ja julkaisut paitsi puhuttelevat, myös aktivoivat yhteisön jäseniä. Tiedätte varmasti myös millaiset sisällöt toimivat ja osaatte suunnitella sen pohjalta tulevaa tekemistänne.

Mutta voitko sanoa, että brändisi sometekeminen on menestyksekästä?

Valtaosa vastaa kaikkiin ensimmäisiin kohtiin kyllä, mutta viimeinen kysymys saa jo monet takeltelemaan. Ja jos ei, olisi sen silti ehkä pitänyt.

Menestyksen mittaaminen sosiaalisessa mediassa on haastavaa. Analytiikkatyökalut kertovat toki kätevästi paljonko klikkauksia, tykkäyksiä ja kommentteja julkaisut keräävät ja niiden pohjalta voidaan vetää johtopäätöksiä siitä, miten hyvin brändisi julkaisut pärjäävät. Luvut eivät kuitenkaan kerro milloin brändisi sometekeminen kääntyy menestykseksi.

Kuten mediatiimimme vetäjä Visa Vartiainen sen sanoi, paras mittari brändin menestykselle somessa on se, että viestit, keskustelu ja tulokset leviävät sosiaalisen median rajojen ulkopuolelle.

Siinä vaiheessa siis kun brändisi someteot nousevat kahvipöytäkeskusteluihin tai parhaassa tapauksessa uutisaiheeksi muihin medioihin, tiedät varmasti onnistuneesi.

Kuinka nostat brändisi keskustelunaiheeksi?

Helppoa se ei ole. Valtaosa tietää jo mitä heidän brändinsä someläsnäololta vaaditaan ja sitä kautta ymmärtää myös engagementin tärkeyden. On siis aiempaa vaikeampaa erottua joukosta, eikä siihen riitä enää peruskiva tekeminen ja kommentteihin reagointi valmiita vastauksia kopioimalla ja liittämällä.

Siksi tarvitaan reaktiivista markkinointia. Jotta brändisi voi nousta puheenaiheeksi, täytyy sen kyetä paitsi seuraamaan sen ympärillä tapahtuvia ilmiöitä ja keskusteluja, myös reagoimaan niihin niin yhteisön sisällä kuin sen ulkopuolellakin.

Tämä vaatii suunnitelmallisuutta. Paraskaan sisällöntuottaja ei kykene olemaan valmiudessa 24/7, joten tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen on ehdotonta – olipa kyse ilmiöstä, tapahtumasta taikka kommentista. Et voi luottaa siihen, että tunnistat tilanteen, johon kannattaa tarttua ja keksit siihen sisällön siinä hetkessä, kun se tapahtuu. Siksi tähän täytyy varata myös resursseja. Erota siis jatkuva ja reaktiivinen sisällöntuotanto toisistaan ja etsi oikeat työkalut ja käytännöt molempiin.

Miksi reaktiivisuus kannattaa?

Selvää on, että reaktiivinen markkinointi vaatii paitsi vaivannäköä, myös ylimääräistä budjettia. Hyvä uutinen kuitenkin on se, että sen kerryttämät hyödyt ovat ehdottomasti vaivan arvoiset. Paitsi että reaktiivisuus palvelee asiakkaitasi entistä paremmin ja nostaa brändisi puheenaiheeksi, voi sen avulla synnytetty keskustelu parhaassa tapauksessa kasvaa maineteoiksi ja sitä kautta jopa muuttaa brändisi positiota markkinoilla.

Jos et vielä vakuuttunut ja olet enemmän numeroiden ystävä, lue blogistamme mitä tapahtui, kun testasimme omaa reaktiivisen markkinoinnin prosessiamme ja reaaliaikaisen datan hyödyntämistä Aller Digitalistissa. Pieni spoileri: tulokset olivat yli 30 kertaa paremmat aiempaan tapahtumaan verrattuna.

Kirjoittaja Kaisa Heinämäki luotsaa Dinglen Engagement Centeriä. Hän luottaa kuuntelemisen ja mieleenpainuvien kohtaamisten voimaan.

Lue myös Dinglen aikaisemmat kirjoitukset:

Kiviäkin kiinnostaa
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023
Mikä ihmeen Growth Hacking?

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää