
Mediapanostuksista kolmannes digimainontaan vuonna 2017
Digimainonta oli vuoden 2017 suurin mediaryhmä 370,4 miljoonan euron panostuksilla, joka on 30,4 % koko mediamainonnasta. Verrattuna vuoteen 2016 digimainonta kasvoi 11,8 %, kun mainonnan kokonaiskasvu jäi nollatasolle.
Mainostajien panostukset sähköisiin medioihin vahvistuvat edelleen ja ne kattavat jo 56 % mediamainonnan 1217 miljoonan euron kokonaispanostuksista.
IAB seuraa digimainonnan kehitystä
Digimainonnan kasvu päätyi kaksinumeroiseksi (11,8 %) koko vuoden vertailussa ja sen markkinaosuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi 2,2 prosenttiyksikköä vuodesta 2016.
Kasvua kertyi edelleen kaikissa digimainonnan osa-alueissa. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa 43,3 %, natiivimainonnassa 39,6 % sekä YouTube-mainonnassa 16,7 %. Mobiilimainonnan seurantaa vaikeuttaa kasvanut cross screen -monimediakampanjoiden määrä ja osa mobiilimainonnan panostuksista tilastoituukin displaymainontaan.
” IAB seuraa digimainosmuotojen kehitystä ja tekee yhteistyötä Kantar TNS:n kanssa, jotta saamme myös Suomessa mahdollisimman kattavan seurannan digimainospanostuksille. Kantar TNS kerää kuukausittain luokitellun-, display-, mobiili-, instream video- ja natiivimainonnan panostustiedot julkaisijoilta ja IAB Finland täydentää tätä kvartaaleittain mediatoimistoilta kerättävillä haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan tiedoilla. Vuoden 2017 osalta suurien kansainvälisten toimijoiden osuus digimainonnan panostuksista oli 49 % ”, kertoo IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää21.03.2023
IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää