Icon
DOOH – Mikäs sen vaikuttavampaa? IABlogi

DOOH – Mikäs sen vaikuttavampaa?

25.04.2019 | Mikko Pakarinen, Mediatalo Keskisuomalainen

Ulkomainonnan tilanne

2018 oli ulkomainonnan alalla jälleen vahva kasvun vuosi! Ulkomainonnan mediamyynnin määrä kasvoi 14,8 % ja kokonaisliikevaihtoa kertyi 66,3 miljoonaa euroa. Tästä potista jo hieman yli 50 % on digitaalista, joten DOOH on todellinen kasvuilmiö. Ulkomainosliiton ennusteen mukaan myös vuosi 2019 on vahvan kasvun vuosi. Näin uskon itsekin. Mainostajien määrä kasvaa samalla, kun digitaalisia näyttöjä tulee lisää ja sisältöratkaisut kehittyvät.

Eri tutkimusten mukaan DOOH tavoittaa katsojansa ja viesti menee ihon alle. Huomioarvo on hyvä ja mielikuvat suurilla diginäytöillä mainostavista yrityksistä erittäin positiivisia. Mainostajien sisällöt ovat entistä näyttävämpiä ja erilaiset uudet sovellukset tuovat digitaaliseen ulkomainontaan reaaliaikaisuutta, paikkasidonnaisuutta ja muita sisältöä ohjaavia ratkaisuja, jotka palvelevat sisällön vastaanottajaa – kuluttajaa.

Näin vaalivuonna on ollut kiinnostavaa havaita, kuinka innostuneita edustajaehdokkaat ja heidän markkinointiväkensä olivat ulkomainonnasta. Tätä varmasti osaltaan ohjaa vaalimainonnan perinne, jossa teiden varsille moukaroidut kyltit ovat näkyvä osa ehdokkaiden viestintää.

Tänä vuonna kiinnostus uusiin digitaalisiin näyttöpintoihin on ollut ennennäkemättömän vilkasta. Nopea kyselykierros eri toimijoiden varaustilanteeseen osoittaa, että monet suuret diginäyttöpinnat on myyty täyteen! Tämä on mediamarkkinoilla harvinaista ja konkreettinen osoitus siitä, että välineeseen uskotaan.

Mediamarkkinan monimuotoisuus

Mediamarkkinassa on hyvä vire. Uusi aika ja uudet välineet tuovat meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja asiakkaamme ovat yhä valmiimpia rohkeisiin kokeiluihin. Voisimme kenties olla vieläkin luovempia ratkaisujen sovittamisessa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Digitalisaatio, automaatio, tekoäly ja eri sovellusten yhdistäminen muokkaavat digitaalisen ulkomainonnan vielä monta askelta kiinnostavammaksi aivan lähivuosina, ja samalla väline tulee lähemmäs kuluttajaa. Diginäyttöjen ja kuluttajan välisen kommunikaation ja tiedon jakamisen sovellukset mahdollistavat tulevaisuudessa aivan uudenlaisten ilmiöiden synnyn. Meno on juuri tällä hetkellä todella mielenkiintoista – loikka päälle ja business lentoon! #kasvu

Kirjoittaja Mikko Pakarinen on Mediatalo Keskisuomalaisen kaupallinen johtaja.

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää