DOOH – Mikäs sen vaikuttavampaa?
Ulkomainonnan tilanne
2018 oli ulkomainonnan alalla jälleen vahva kasvun vuosi! Ulkomainonnan mediamyynnin määrä kasvoi 14,8 % ja kokonaisliikevaihtoa kertyi 66,3 miljoonaa euroa. Tästä potista jo hieman yli 50 % on digitaalista, joten DOOH on todellinen kasvuilmiö. Ulkomainosliiton ennusteen mukaan myös vuosi 2019 on vahvan kasvun vuosi. Näin uskon itsekin. Mainostajien määrä kasvaa samalla, kun digitaalisia näyttöjä tulee lisää ja sisältöratkaisut kehittyvät.
Eri tutkimusten mukaan DOOH tavoittaa katsojansa ja viesti menee ihon alle. Huomioarvo on hyvä ja mielikuvat suurilla diginäytöillä mainostavista yrityksistä erittäin positiivisia. Mainostajien sisällöt ovat entistä näyttävämpiä ja erilaiset uudet sovellukset tuovat digitaaliseen ulkomainontaan reaaliaikaisuutta, paikkasidonnaisuutta ja muita sisältöä ohjaavia ratkaisuja, jotka palvelevat sisällön vastaanottajaa – kuluttajaa.
Näin vaalivuonna on ollut kiinnostavaa havaita, kuinka innostuneita edustajaehdokkaat ja heidän markkinointiväkensä olivat ulkomainonnasta. Tätä varmasti osaltaan ohjaa vaalimainonnan perinne, jossa teiden varsille moukaroidut kyltit ovat näkyvä osa ehdokkaiden viestintää.
Tänä vuonna kiinnostus uusiin digitaalisiin näyttöpintoihin on ollut ennennäkemättömän vilkasta. Nopea kyselykierros eri toimijoiden varaustilanteeseen osoittaa, että monet suuret diginäyttöpinnat on myyty täyteen! Tämä on mediamarkkinoilla harvinaista ja konkreettinen osoitus siitä, että välineeseen uskotaan.
Mediamarkkinan monimuotoisuus
Mediamarkkinassa on hyvä vire. Uusi aika ja uudet välineet tuovat meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja asiakkaamme ovat yhä valmiimpia rohkeisiin kokeiluihin. Voisimme kenties olla vieläkin luovempia ratkaisujen sovittamisessa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Digitalisaatio, automaatio, tekoäly ja eri sovellusten yhdistäminen muokkaavat digitaalisen ulkomainonnan vielä monta askelta kiinnostavammaksi aivan lähivuosina, ja samalla väline tulee lähemmäs kuluttajaa. Diginäyttöjen ja kuluttajan välisen kommunikaation ja tiedon jakamisen sovellukset mahdollistavat tulevaisuudessa aivan uudenlaisten ilmiöiden synnyn. Meno on juuri tällä hetkellä todella mielenkiintoista – loikka päälle ja business lentoon! #kasvu
Kirjoittaja Mikko Pakarinen on Mediatalo Keskisuomalaisen kaupallinen johtaja.
02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää24.06.2024
IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää