
Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita
Vastuullisuus, kestävä kehitys, yritysten yhteiskuntavastuu – kaikki nämä termit näkyvät voimallisesti mainostavien brändien toiminnassa ja niiden brändiviestinnässä. Edistykselliset ja aidosti vastuulliset yritykset voivat saavuttaa kestävällä kehityksellä merkittävää kilpailuetua: asiakkaat haluavat tehdä yhä merkityksellisempiä ostovalintoja. Tämä korostuu korostumistaan B2C-maailman lisäksi myös B2B -puolella, ja on sanomattakin selvää, että vastuullisuuden painoarvo tulee kasvamaan tulevaisuudessa, alasta riippumatta – eikä ulkomainonta mediana ole poikkeus.
Tiedämme, että kaikella toiminnalla on vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan ja esimerkiksi ympäristöön, myös erilaisilla mainostilaa myyvillä mediakanavilla. Mutta mitä vastuullisuus on nimenomaan ulkomainonnassa? Mitä median ostajan on hyvä tietää ulkomainonnan vastuullisuudesta?
Ympäristönäkökulmia ulkomainonnassa
Kaikentyyppiset mediat käyttävät elinkaarensa aikana eri tavoin energiaa – oli kyse printtimediasta tai digitaalisista kanavista. Ulkomainonnan tapauksessa energiaa kuluu esimerkiksi digitaalisissa mainospinnoissa. Myös mainosjulisteiden ja -taulujen valmistus ja logistiikka vie luonnollisesti energiaa ulkomainosyrityksen toiminnan eri vaiheissa.
Ulkomainosalalla esimerkiksi JCDecaux ottaa nämä näkökohdat huomioon minimoimalla mainoslaitteidensa sähkönkulutuksen älykkäällä teknologialla ja käyttämällä 100 % uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan. Myös ajoreittien optimointi ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen ovat keskiössä. Tämä työ muiden joukossa on huomioitu mm. CDP:n (ent. Carbon Discloser Project) toimesta, ja JCDecaux onkin saavuttanut parhaan arvosanan ”A” toimistaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Muita ympäristövaikutuksia ulkomainontaan tuo mm. materiaalien käyttö. Mainostaulut ja -julisteet sekä mainoslaitteiden valmistuksessa käytettävät materiaalit ja niiden kierrätettävyys on olennaista kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa. JCDecaux käyttää kaikissa itse toimittamissaan julisteissa ainoastaan sellaista paperia, joka on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä PEFC- tai FSC-sertifikaatein.
Ulkomainonnan sosiaalinen vastuu
Ulkomainonta on toiminnallaan myös merkittävä työllistäjä, kun verrataan esimerkiksi digitaalista ulkomainontaa ja muuta digitaalista mainontaa internet-alustoilla.
Koska ulkomainosfirma pitää koko mainoslaitteen tai julisteen elinkaaresta fyysisellä työllä huolta – asentaa ja huoltaa, kiinnittää sekä poistaa – ulkomainonnan työllistävä vaikutus on omaa luokkaansa. Samassa yhteydessä välittäminen ja työntekijöiden turvallisuus ovat aidosti asioita, joilla on merkitystä laajassa mittakaavassa.
Vastuullinen ulkomainostoimija pitää luonnollisesti myös huolta niin yksilöiden kuin asiakasyritystenkin tietosuojasta, ja GDPR:n tarkka noudattaminen on itsestäänselvyys.
Vastuullinen arvoketju ulkomainonnassa
Sen lisäksi, että ulkomainonta on yhtenä kumppanina osa mainostavan yrityksen arvoketjua, myös itse ulkomainosyrityksellä on monessa tapauksessa kattava toimittajaverkosto. Materiaaleja tilataan eri tarkoituksiin ja rakentaminen osana kaupunkien infrarakentamista voi tapahtua osaltaan yhteistyökumppaneiden kanssa.
Suoran työllistävyyden lisäksi ulkomainostoimijat myös tuovat toimimillaan alueilla taloudellista toimeliaisuutta paikallisille yrittäjille: ulkomainostoiminta voi työllistää suuren määrän erilaisia paikallisia yrityksiä aina jätehuollosta rakennusurakoitsijoihin.
Samalla lailla, kun mainostajan kannattaa vastuullisuusmielessä miettiä, millaiselta toimijalta ostaa ulkomainontaa, kestävän kehityksen mukainen ulkomainosyritys pitää huolen siitä, että myös heidän toimittajansa ovat sitoutuneet vastuullisuuteen ja hyvän liiketoimintatavan noudattamiseen.
Osana kaupunkikuvaa ja yhteiskuntaa
Ulkomainostoimijat tuovat parhaimmillaan viihtyisyyttä ja käytännöllisyyttä kaupunkielämään: joukkoliikenteen pysäkit tuovat suojaa ja valoa sekä tarjoavat hyvät olosuhteet miellyttäviin mainoksen kohtaamisen hetkiin. Vastuullisuus voi näkyä katukuvassa positiivisesti myös esimerkiksi JCDecaux’n aurinkopaneeleilla toimivien pysäkkikatosten tai pysäkkien viherkattojen muodossa!
Lisäksi ulkomainostoimijat, jotka operoivat osana paikallisliikenteen infrastruktuuria, tuottavat palvelua julkisen liikenteen eduksi. Kaupallinen toiminta kattaa pysäkkien ylläpidon kustannukset, ja kaupunki saa pysäkkioperoinnin ja huollon ilmaiseksi – näin toimiessaan ulkomainostoiminta siis säästää veronmaksajien rahoja ja pitää yllä joukkoliikenteen pysäkki-infrastruktuuria.
Olennaista mainosmedioiden toiminnassa on luonnollisesti myös itse mainonnan sisältö ja sen säätely. Ulkomainonnalla on tämän osalta hyvät toimintamallit, josta esimerkkinä todettakoon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöstö, joka luo kehikon hyvään markkinointitapaan. Toisaalta, kun ajatellaan hyvää mainontaa eri näkökulmasta, vastuullinen ulkomainonta mediana ja ympäristönä on mainostajalle luotettava: mm. digitaalisella ulkomainonnalla ole riskiä näkyä ei-toivotuissa ympäristöissä, niin kuin internet-mainonnan kohdalla saattaa olla riskinsä käydä.
Kokonaisuudessaan ulkomainonnalla voidaan siis nostaa mainostavan yrityksen vastuullisuusprofiilia ja näin mahdollistaa yrityksen kestävään kehitykseen liittyvien tavoitteiden saavuttamista.
Kaikkiin vastuullisuuden osa-alueisiin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ulkomainonnan kumppania valitaan. Yhdessä voimme tuoda vastuulliselle yritykselle tai tuotteelle kestävän kehityksen mukaisen mainosmedian – ihmisten ja ympäristön takia.
Kirjoittaja Eija Sipilä toimii JCDecaux'n vastuullisuus- ja laadunhallinta-asiantuntijana.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää