Icon
Verkkomainonta vahvassa kasvussa ensimmäisellä vuosineljänneksellä Uutiset ja tiedotteet

Verkkomainonta vahvassa kasvussa ensimmäisellä vuosineljänneksellä

29.04.2014

Lehdistötiedote
29.4.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainonta vahvassa kasvussa ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Kaksinumeroista kasvua tapahtui lähes kaikilla verkkomainonnan osa-alueilla. Kokonaisuutena verkkomainonta haukkasi jo lähes neljänneksen koko mainoskakusta.

Verkkomainonta jatkoi tuntuvaa nousuaan kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan oli tapahtunut 12,6 prosenttia, siinä missä kasvua vuoden 2012 ensimmäisessä kvartaalissa tapahtui vain 3,2 prosenttia. Kokonaisuudessaan verkkomainontaan panostettiin Suomessa vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä 61,9 miljoonaa euroa.

Panostukset mobiili- ja videomainontaan jatkavat vahvaa kasvua myös tänä vuonna. IAB Finlandin arvion mukaan mobiilimainonnan kasvu edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna oli huimat 380 prosenttia, videomainonta kasvoi 20 prosenttia.

Muita ensimmäisen kvartaalin kasvajia olivat hakumainonta ja hakemistot (+ 15,7 %), display-mainonta (+19,7 %) ja Facebook-mainonta (+21,7 %). Kasvua panostuksissa tapahtui kaikilla digitaalisen mainonnan osa-alueilla verkon luokiteltuja ilmoituksia lukuun ottamatta. Sähköisisissä luokitelluissa laskua oli tapahtunut 4,5 prosenttia.

Verkkomainonta haukkaa entistä suuremman osan mediamainonnan kokonaispanostuksista. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verkkomainonnan osuus oli 23,7 prosenttia, television 24,5 prosenttia ja sanomalehtien 30,7 prosenttia.

”Verkkomainonta kasvaa vahvasti ja vie kohta jo neljänneksen kaikista mainospanostuksista. On huomattava, että paljon verkkomainontaa menee myös tilastojen ohitse, sillä esimerkiksi panostukset YouTubeen eivät sisälly näihin laskelmiin”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

"Sekä Suomen että kansainvälistä markkinaa tarkasteltaessa on havaittavissa merkittävä trendi, jossa isot mainostajat siirtävät markkinointipanostuksiaan perinteisimmistä mainosmuodoista entistä enemmän ja nopeammin digitaalisiin ratkaisuihin. Kehitys on tällä hetkellä nopeinta mobiilimarkkinassa ja ennustankin, että seuraavassa kvartaalijulkaisussa mobiilimainonta ohittaa jo in-stream-mainonnan. Mobiilin lisäksi fokusta kannattaa ohjata datan parempaan hyödyntämiseen, sillä jatkossa mainonnan kohdentaminen digitaalisissa markkinoinnissa on itsestäänselvyys”, kertoo IAB Finlandin puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 567 9121, henrik.laine(at)mtv.fi

IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

markkinaluvutverkkomainontaiabfinlandIAB FinlandmediamainontaIAB Europedigimarkkinointidigimainonnan määräkantarteknologiaAdExdigimainontaohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!