
Verkkomainonta kasvoi myös Q1/2020 - Haku- ja somemainonnan estimointitapa muuttui
Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana verkkomainonta oli eniten kasvua saavuttanut mediaryhmä (kasvua +12 %) vuoden takaiseen verrattuna. IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää, minkä ansiosta luvut kuvaavat nyt aiempaa paremmin todellista markkinatilannetta.
”IAB:n vanha tiedonkeruumetodi ei huomioinut riittävästi viime vuosina vahvistunutta inhousing-trendiä sekä sitä, että yhä useampi IAB:n otokseen kuulumaton digi- tai mainostoimisto ostaa haku- ja somemainontaa. Lisäksi lukematon määrä suomalaisia pienyrittäjiä ostaa tällä hetkellä itse etenkin somekampanjansa.
Uudet haku- ja some-estimaatit ottavat entistä paremmin huomioon nämä viime vuosien trendit, sekä sen, että myös somekanavien määrä on kasvanut. Nyt somemainonnan määrän estimaatti sisältää volyymiltään dominantin Facebook + Instagram -kombon sekä YouTuben lisäksi myös LinkedIn:n, Twitterin ja Snapchatin. Oppeja uusien lukujen mallintamiseen on haettu muilta Euroopan markkinoilta ja etenkin Pohjoismaista. Hyvin turvallisesti voin taata, että uudet estimaatit ovat edellisiä parempia, mutta muistutan niiden kuitenkin olevan yhä estimaatteja. Todennäköisesti isoimmat harjoitukset ennustemalleihin on tältä erää tehty, mutta teemme varmasti pienempiä tarkennuksia vielä tämän vuoden aikana”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
![]() |
![]() |
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää