Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
Markkinaestimaatti muodostettiin keräämällä tiedot kotimaisilta mediataloilta ja natiiviverkostoilta, aivan kuten vuoden 2023 estimaatin laskennassa. Natiivisisältöjen tuotannot eivät sisälly arvioon, vaan se keskittyy puhtaasti mediatalojen ja verkostojen myymään mainosalaan.
“Sisältömarkkinoinnin työryhmässä me alan toimijat olemme pitkään kaivanneet markkinadataa Suomen markkinan koosta ja kehityksestä. Päätimme pistää toimeksi, ja tässä on nyt ensimmäinen askel", Alman sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo iloitsee.
IAB Finlandin tavoitteena on jatkaa markkinaestimaatioiden julkaisua vuosittain, mikä tukee alan kehitystä ja mainostajien tiedonsaantia. Kiinnostuitko sisältömarkkinoinnista ja natiivimainonnasta? Tule mukaan IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmään – IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina opastaa mielellään eteenpäin.

Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
12.12.2025
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää11.12.2025
Digitaalisten ulkomainospintojen kartta
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.
lue lisää10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää
