Icon
Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015 Uutiset ja tiedotteet

Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015

26.01.2016

Tiedote
26.1.2016

Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015

Digimainontaan panostettiin Suomessa 286,1 miljoonaa euroa vuonna 2015. Vahvimpia kasvajia olivat mobiili- ja Facebook-mainonta.

Digimainonta on viime vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa Suomessa toiseksi suurimpana mediamainonnan osa-alueena heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Vuonna 2015 digimainontaan panostettiin 286,1 miljoonaa euroa, 6,8 % edellisvuotta enemmän. Kaikista mainospanostuksista digi muodostaa jo lähes neljänneksen, 24,8 %.

Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat hakemistomainontaa lukuun ottamatta. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (26,2 %), instream-videomainonnassa (15,9 %) ja mobiilimainonnassa (35,5 %).


Suomi jäljessä muuta Eurooppaa

Vaikka digimainonnan osuus mainospanostuksista on kasvanut, ollaan Suomessa edelleen jäljessä monia muita markkinoita. Koko Euroopan mainospanostuksista digimediat veivät vuonna 2014 hieman yli 30 %.

Ruotsissa mainonnan kokonaispanostusten ennustetaan kasvavan edelleen digitaalisen mainonnan ajamina. Ruotsissa digimainonnan markkinaosuus oli 26 % vuonna 2014, ja vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digi haukkasi ennätykselliset 37 % mainospanostuksista.

”Mainospanostukset seuraavat ihmisten mediankulutusta pienellä viiveellä. Uskomme, että panostukset suuntautuvat entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Mielenkiintoinen seikka viime vuoden panostuksissa meillä oli myös se, että ulkomainonnassa digin osuus oli jo viidennes”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.


YouTube-mainonta vahvassa kasvussa

IAB Finland täydentää TNS Ad Intelligencen mainospanostuksia keräämällä tiedot hakumainonnan, sähköisten hakemistojen ja Facebook-mainonnan määrästä, jotka muodostavat merkittävän osan digimainonnan panostuksista.

IAB Finland on myös kerännyt vuodesta 2015 alkaen YouTuben mainospanostuksia maan mediatoimistoilta. Vuonna 2015 suomalaisten panostukset YouTube-mainontaan kasvoivat 144 % ja olivat kokonaisuudessaan 6,6 miljoonaa euroa. Tämä määrä ei ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostuksissa.

”Digimainonnan panostusten hajotessa yhä useampaan kanavaan on tärkeää saada ajantasaista tietoa mainoseurojen jakautumisesta”, Takala painottaa.

Lataa graafit täältä!

Digimainonta 2015 M€ Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot  98,6 5,6 %
Display yhteensä 153,6 8,9 %
     Display  87,8 2,2 %
     Instream-video  15,3 15,9 %
     Mobiili  18,7 35,5 %
     Facebook  31,8 26,2 %
Luokitellut  33,9 1,5 %
Digimainonta yhteensä  286,1 6,8 %

 Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finlandin kvartaaliseuranta (hakumainonta, hakemistot, Facebook).



Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, ZMG Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!