Icon
Evästemuutos edessä - oletko valmis? Uutiset ja tiedotteet

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

10.05.2021

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

Evästeiden loppuminen liittyy markkinajohtajan paikkaa pitävään Chrome-selaimeen, jossa tuki kolmannen osapuolen evästeisiin päättyy ensi vuoden aikana. Muutos vaikuttaa käytännössä jokaisen suomalaisen mainostajan mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin ja siten suoraan niiden liiketoimintaan.

Adformin ja IAB Finlandin tutkimuksen mukaan vain joka kymmenennelle mainostajalle on täysin selvää, miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin. Korvaavan ratkaisun löytyminen kolmannen osapuolen evästeille koetaan yrityksissä kuitenkin oleellisena, sillä 85 % vastaajista pitää ratkaisun löytymistä tärkeänä.

“Vaikka muutos tulee melko pian, tutkimuksemme perusteella kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumiseen liittyy vielä epäselvyyttä. Korvaavan ratkaisun löytämistä pidetään kuitenkin tärkeänä, ja viimeistään nyt onkin toimialalla oikea aika analysoida nykytilanne ja yhdessä mainostajien, teknologiatoimittajien ja medioiden kanssa kartoittaa korvaavia ratkaisuja evästeiden jälkeiseen mainontaan. Adformin ratkaisut keskittyvät ensikäden evästeisiin, jotka perustuvat esimerkiksi kirjautumiseen tai vaihtoehtoisesti julkaisijan asettamaan ensimmäisen osapuolen evästeeseen. Niissä positiivista on se, että evästeet ovat pitkäkestoisempia, ratkaisu toimii kaikissa selaimissa ja että vapaus valita säilyy kuluttajalla. Nykyiset kyvykkyydet eivät katoa, vain toteutustapa muuttuu”, kertoo Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen.

“Olemme IAB:lla apuna oikeiden kumppaneiden ja käytäntöjen löytämisessä. Järjestämme aiheesta myös webinaareja sekä jäsenillemme että myös muille kiinnostuneille. Vielä ei ole myöhäistä aloittaa korvaavien mainonnan kohdentamisratkaisujen kartoittaminen”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Tule kuulemaan lisää mm. tästä Adformin ja IAB:n tutkimuksesta 20.5 pidettävään IAB Finlandin Smart Marketing -webinaarin.

adform tutkimus

Näin tutkimus tehtiin:

  • Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta.
  • Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset mainostajat.
  • Kohderyhmän yhteystiedot saatiin Adformin asiakasrekisteristä sekä IAB:n jäsenrekisteristä. Tutkimukseen vastasi 52 kohderyhmän edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2021. Tutkimukseen kutsuttiin sähköpostilla, ja siihen vastattiin sähköisesti.
  • Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Adform, IAB Finland sekä Reach Finland Oy.

Lisätiedot:

Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Jan Ketonen, maajohtaja, Adform
jan.ketonen@adform.com
050 527 0590

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!