Icon
Evästemuutos edessä - oletko valmis? Uutiset ja tiedotteet

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

10.05.2021

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

Evästeiden loppuminen liittyy markkinajohtajan paikkaa pitävään Chrome-selaimeen, jossa tuki kolmannen osapuolen evästeisiin päättyy ensi vuoden aikana. Muutos vaikuttaa käytännössä jokaisen suomalaisen mainostajan mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin ja siten suoraan niiden liiketoimintaan.

Adformin ja IAB Finlandin tutkimuksen mukaan vain joka kymmenennelle mainostajalle on täysin selvää, miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin. Korvaavan ratkaisun löytyminen kolmannen osapuolen evästeille koetaan yrityksissä kuitenkin oleellisena, sillä 85 % vastaajista pitää ratkaisun löytymistä tärkeänä.

“Vaikka muutos tulee melko pian, tutkimuksemme perusteella kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumiseen liittyy vielä epäselvyyttä. Korvaavan ratkaisun löytämistä pidetään kuitenkin tärkeänä, ja viimeistään nyt onkin toimialalla oikea aika analysoida nykytilanne ja yhdessä mainostajien, teknologiatoimittajien ja medioiden kanssa kartoittaa korvaavia ratkaisuja evästeiden jälkeiseen mainontaan. Adformin ratkaisut keskittyvät ensikäden evästeisiin, jotka perustuvat esimerkiksi kirjautumiseen tai vaihtoehtoisesti julkaisijan asettamaan ensimmäisen osapuolen evästeeseen. Niissä positiivista on se, että evästeet ovat pitkäkestoisempia, ratkaisu toimii kaikissa selaimissa ja että vapaus valita säilyy kuluttajalla. Nykyiset kyvykkyydet eivät katoa, vain toteutustapa muuttuu”, kertoo Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen.

“Olemme IAB:lla apuna oikeiden kumppaneiden ja käytäntöjen löytämisessä. Järjestämme aiheesta myös webinaareja sekä jäsenillemme että myös muille kiinnostuneille. Vielä ei ole myöhäistä aloittaa korvaavien mainonnan kohdentamisratkaisujen kartoittaminen”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Tule kuulemaan lisää mm. tästä Adformin ja IAB:n tutkimuksesta 20.5 pidettävään IAB Finlandin Smart Marketing -webinaarin.

adform tutkimus

Näin tutkimus tehtiin:

  • Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta.
  • Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset mainostajat.
  • Kohderyhmän yhteystiedot saatiin Adformin asiakasrekisteristä sekä IAB:n jäsenrekisteristä. Tutkimukseen vastasi 52 kohderyhmän edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2021. Tutkimukseen kutsuttiin sähköpostilla, ja siihen vastattiin sähköisesti.
  • Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Adform, IAB Finland sekä Reach Finland Oy.

Lisätiedot:

Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Jan Ketonen, maajohtaja, Adform
jan.ketonen@adform.com
050 527 0590

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!