Icon
Uudella innolla digihaasteiden kimppuun Uutiset & blogi

Uudella innolla digihaasteiden kimppuun

19.03.2014 | Lotta Heikkeri

Yksi IAB Finlandin tärkeimmistä arvoista on jäsenyritysten muodostaman yhteisön horisontaalisuus. Kaunis ajatus laaja-alaisesta edustuksesta ei jää sanahelinäksi, sillä yhdistyksen vuosikokoukseen 17.3. oli kokoontunut ennätysmäärä ihmisiä digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kaikilta eri saroilta. Mukana oli niin isoja, vuosikymmeniä toiminnassa olleita yrityksiä kuin lähiaikoina toimintansa aloittaneita tulokkaita. Paikalla olijat edustivat medioita, teknologioita ja palveluita, suuria konserneja sekä muutaman hengen yrityksiä.

IAB-yhteisö on aidosti horisontaalinen ja kirjava joukko, jota yhdistää halu kasvattaa digitaalisen markkinoinnin merkitystä ja kasvattaa suomalaisten ammattilaisten osaamista. Vuosikokouksessa valittu uusi hallitus on erinomainen esimerkki yritysten ja näkökulmien monimuotoisuudesta. Kuuden mediayrityksen edustajan lisäksi uudesta hallituksesta löytyy ihmisiä niin media- ja digitoimistoista, asianajotoimistosta kuin mainostajien puolelta.

Ääntenlasku käynnissä. Hallituspaikkoja haki iso joukko hienoja yrityksiä.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin sääntömuutos, jonka johdosta hallituskausi on jatkossa kaksivuotinen niin, että aina puolet hallituksesta on erovuorossa. Nyt ylimenovaiheen aikana puolet hallituksesta valittiin yhdeksi ja puolet kahdeksi vuodeksi.

Mediajäsenet, 2 vuotta

Henrik Laine, MTV Oy, pj
Jani Savolainen, Mircosoft Oy, vpj
Jarkko Kyttänen, Sanoma Oyj

Mediajäsenet, 1 vuosi

Jukka Leino, Fonecta Enterprise Solutions
Tapani Nenonen, Aller Media Oy/Suomi24
Minna Nissinen, Alma Media Oyj

Muut jäsenet, 2 vuotta

Anne Laakso, Kesko Oyj
Elina Koivumäki, Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy
Jani Engberg, RAY

Muut jäsenet, 1 vuosi

Markus Hakala, Activeark JWT Oy
Hanna Länsivuori, Tallink Silja Oy
Antti Kallio, Dagmar

Uusi hallitus ryhmäkuvassa. Vasemmalta Jani Savolainen, Anne Laakso, Jarkko Kyttänen, Hanna Länsivuori, Markus Hakala, Antti Kallio, Henrik Laine, Jukka Leino, Elina Koivumäki, Tapani Nenonen ja Minna Nissinen. Kuvasta puuttuu Jani Engberg.

Tuore puheenjohtaja Henrik Laine summasi, että hallitus haluaa jatkaa IAB:n roolin kasvattamista digimarkkinoinnin kentässä:

”Saimme yhdistykselle vahvan ja erittäin asiantuntevan kokoonpanon, jolla aloitamme digitaalisen markkinoinnin merkityksen kasvattamisen. Suomalaisilla yrityksillä on huikea mahdollisuus ottaa tästä kasvusta hyödyt omalle liiketoiminnalleen. Nyt on käärittävä hihat.”

Tänä vuonna onkin luvassa paljon tapahtumia, joissa pääsee verkostoitumaan, vaikuttamaan ja kasvattamaan osaamistaan. Tässä muutamia kohokohtia keväältä:

Digimarkkinoinnin juridiikkaa -seminaari 1.4. Mitä pitää tietää digmarkkinoinnin juridiikasta juuri nyt? Teemoina alaan huimasti vaikuttavan tietosuoja-asetuksen edistyminen, markkinointiarpajaiset ja digimarkkinoinnin juridiset sudenkuopat. IAB:n jäsenet saavat seminaarilipun tuttuun tapaan puoleen hintaan, ja vieläkin huokeammalla pääsee porukalla! Lisätietoja seminaarista löydät täältä.

Työryhmät. Keväällä tapahtuu myös työryhmärintamalla. Viime vuoden lopulla perustetut Big Data ja online-videomainonnnan task forcet valmistelevat kuumeisesti oppaita, jotka kokoavat tärkeää termistöä ja avaavat usein monimutkaisia käsitteitä. Oppaiden julkaisun tiimoilta pidetään pienimuotoiset seminaarit.

Tärkeä osa Big Data -opasta on myös kysely mainonnan kohdentamisesta, johon kaivataan juuri sinun mielipidettäsi, olit sitten mainostaja, palveluntarjoaja tai median edustaja!  Kyselyyn vastaaminen vie vain pari minuuttia, mutta panoksesi auttaa hahmottamaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita big datan hyödyntämiselle Suomessa on. Tutkimuksen löydät täältä.

Tietoa toiminnasta saat jäsentiedotteista (Saathan jo uutiskirjeemme? Jos et, lähetä viestiä osoitteeseen toimisto(at)iab.fi) sekä seuraamalla meitä Facebookissa, Twitterissä  (@IABFinland) ja LinkedInissä.

Tehokasta kevättä, nähdään IAB:n tapahtumissa!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää