Icon
Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään? Uutiset & blogi

Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään?

18.03.2021 | Jyrki Kostilainen

Vähittäiskauppamedia näyttää globaalisti suuntaa markkinoinnin kehitykselle. Sama ilmiö on näköpiirissä myös Suomessa, vaikka vähittäiskauppamedia on käsitteenä suomalaisille mainostajille vielä melko tuntematon. Mikä tekee kaupan mediasta erityisen? Vähittäiskauppamedia on markkinoinnin strateginen kumppani, jonka kaikki toiminta lähtee liikkeelle mainostajan liiketoimintatarpeesta.

Millaisille ihmisille markkinointikampanjamme kannattaisi kohdistaa? Kuinka moni asiakas teki ostoksen markkinointikampanjamme aikana? Entä millaisista syistä asiakasmäärämme kasvoivat niin paljon? Mikä kanava konvertoi mainostajalle parhaiten? Hullaantuivatko savolaiset piirakoista, vai toimiko markkinointi parhaiten pääkaupunkiseudulla? Mihin kellonaikaan asiakkaita kannattaa tavoitella?

Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joihin edistyksellisimmät vähittäiskauppamediat kaikkialla maailmassa tarjoavat mainostaja-asiakkailleen syvällisiä vastauksia. Kaupan media ei puhu vain siitä, kuinka paljon euroja markkinointi tuottaa, vaan tarjoaa ymmärrystä taustalla vaikuttavista tekijöistä.

Kun 3Kaverin Jäätelö lanseerasi uuden jäätelöpuikkonsa, halusimme ostokäyttäytymisen ymmärryksessä kiinnittää huomiota siihen, keihin olemassa oleviin ja menetettyihin asiakkaisiin ja toisaalta yleisesti uutuustuotteista kiinnostuviin uusasiakkaisiin, markkinointi kannattaisi kohdistaa ja missä kanavissa. Analyysimme avulla molemmista kategorioista löytyivät potentiaaliset ihmiset, joille luovat ja kokeilevat markkinointiratkaisut kannatti kohdistaa. Tulokset puhuvat puolestaan. Datavetoinen monikanavamarkkinointi nosti myyntiä 85 prosenttia verrattuna kampanjaa edeltävään ajankohtaan, ja myös kampanjan ulkopuolella ollut 3Kaverin Jäätelön kotipakkaustuotteiden myynti kasvoi 14 prosenttia.

Smart Marketing on suomalainen vähittäiskauppamedia ja uudenlainen toimija ja ajattelija digitaalisen markkinoinnin areenalla. Mikä sitten erottaa vähittäiskauppamedian muista markkinoinnin toimijoista? Vähittäiskauppamedia pystyy tarjoamaan mainostajille ratkaisuja koko ostopolun varrelle. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että se pystyy vaikuttamaan ostopäätökseen vielä aivan ostopolun loppumetreillä niin kivijalassa kuin verkkokaupassa. Tähän vain harva pystyy.

Vähittäiskauppa muuttuu kaikkialla maailmassa pelkästä kauppapaikasta myös vaikuttavaksi mediaksi. Suomessa kaupan median mahdollisuuksia ei vielä ole laajalti tunnistettu.

Vähittäiskauppamedia tarjoaa mainostajille pääsyä kuluttajan ostopolulle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Isot vähittäiskauppamediat ovat yleensä kosketuksissa suureen määrään ihmisiä. Smart Marketingkin tavoittaa käytännössä lähes jokaisen suomalaisen joko kivijalkakaupoissaan, verkossa tai sovelluksissaan.

Markkinointimaailma puhuu edelleen mielellään CPM:istä tai kontaktihinnoista. Vähittäiskauppamedia ei pyri tarjoamaan vain mainospintoja vaan olemaan laaja-alaisempi kumppani, joka todentaa ja taustoittaa numeerisia tuloksia ja asiakasymmärrystä asiakkailleen. Miten mainostaja voi kytkeytyä osaksi nykyaikaisia markkinointiratkaisuja?

Yhteistyö vähittäiskauppamedian kanssa tuo kilpailuetua

Suomessakin vähittäiskauppamedialla on hyvät mahdollisuudet uudistaa markkinoinnin vanhat lainalaisuudet panostamalla yhteistyökonsepteihin, joissa asiakasymmärrys yhdistyy kykyyn todentaa, miten markkinointitavoitteet integroituvat osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita.

Irralliset markkinointiratkaisut ovat vanhaa markkinointiajattelua. Yhteistyömallit taas ovat tätä päivää. Smart Marketing ei kilpaile perinteisiä suomalaisia toimijoita vastaan, vaan kutsuu heidät kehittämään uudenlaisia, ennennäkemättömiä yhteistyökonsepteja, jotka haastavat toiminnallaan kansainväliset jätit.

Yhteistyö vaatii usein enemmän rohkeutta ja innovatiivista ajattelua kuin kilpailu. Yhteistyö on kuitenkin markkinoinnin tulevaisuutta ja mahdollista jo tänään.

Kirjoittaja Jyrki Kostilainen vastaa SOK Medialla uuden Smart Marketing-vähittäiskauppamedian mediatoimistosuhteista ja digitaalisen tarjoaman kehityksestä ja kaupallistamisesta.

Jyrki toimii myös puhujana ensi viikon tiistain Tulos tai Ulos- tapahtumassa. Tule kuuntelemaan lisää vähittäiskauppamediasta ja sen mittaamisesta. Luvassa myös muita mielenkiintoisia puheenvuoroja liittyen markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuteen. Koodilla "ROI" myös ei-jäsenet ilmaiseksi. Tutustu tapahtumaan lisää täällä!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää