
Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus
Julkaisimme IAB:n voimin Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen ensimmäisen version, jota olemme kehittäneet IAB:n sosiaalisen median työryhmän kanssa pitkin vuotta. Tästä annoinkin jo ensimakua tästä aikaisemmassa kirjoituksessani.
Suositus on ladattavissa tästä.
Suosituksen tekeminen lähti liikenteeseen siitä, kun kävimme ryhmän kanssa keskustelua ja totesimme että alalta puuttuu selkeät mittarit. Kun lähdimme tekemään työtä tulikin VCA:n kyselytutkimus julki, ja tämä vahvisti näkemystämme. Pureutuessamme huomasimme että mittareita on 200 joten halusimme lähteä selkeyttämään kenttää, ja jalostamaan näistä parempia.
Pitkän työn tulokset esittelimme sitten 1.11. Helsinki Hubissa. Paikalla oli n. 50 ihmistä ja tapahtumasta kirjoitti mm. Kauppalehti. Ohessa pari kuvaa:
Kuva 1: Jari Jaanto ja Birgitta Takala
Kuva 2: Yleisö
Kuva 3: Sosiaalisen median mittarit
Sosiaalisen median suosituksessa keskityimme siihen tärkeimpään asiaan, että Sosiaalisen median toiminnot pitäisi sitoa osaksi liiketoiminnallisia tavoitteita. Samalla esittelimme mittareita liittyen näkyvyyteen, osallistumiseen, jakamiseen sekä toimintaan.
Jatkossa tulemme jatkokehittämään mittaussuositusta. Seuraavaksi otamme palautteena saadut mediakohtaiset elementit huomioon sekä laitamme mukaan esimerkkicaseja. Myös Dagmarin blogissa oli paljon jatkokehitystoiveita, ja nämä tullaan ottamaan huomioon!
Tämän kaltaisia tapahtumia tulemmekin näkemään tulevaisuudessa, kun IAB:n voimalla saamme tuloksia ja esittelyitä tuotua esille! Kannattaa seurata IAB Finlandin Twitteriä ja Facebookia.
Lopuksi haluaisinkin toivottaa kaikki mukaan IAB:n sosiaalisen median työryhmän toimintaan! Seuraava kokoontumisemme on 23.1.2013 klo 14. Ilmottautumiset osoitteeseen toimisto AT iab.fi.
Kiitos kaikille IAB:laisille mahtavasta vuodesta!
Hauskaa joulunodotusta kaikille ja hyvää verkkomainonnan vuotta 2013!
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää