Icon
Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus Uutiset & blogi

Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus

13.12.2012 | Jari Jaanto

Julkaisimme IAB:n voimin Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen ensimmäisen version, jota olemme kehittäneet IAB:n sosiaalisen median työryhmän kanssa pitkin vuotta. Tästä annoinkin jo ensimakua tästä aikaisemmassa kirjoituksessani.

Suositus on ladattavissa tästä.

Suosituksen tekeminen lähti liikenteeseen siitä, kun kävimme ryhmän kanssa keskustelua ja totesimme että alalta puuttuu selkeät mittarit. Kun lähdimme tekemään työtä tulikin VCA:n kyselytutkimus julki, ja tämä vahvisti näkemystämme. Pureutuessamme huomasimme että mittareita on 200 joten halusimme lähteä selkeyttämään kenttää, ja jalostamaan näistä parempia.

Pitkän työn tulokset esittelimme sitten 1.11. Helsinki Hubissa. Paikalla oli n. 50 ihmistä ja tapahtumasta kirjoitti mm. Kauppalehti. Ohessa pari kuvaa:

Kuva 1: Jari Jaanto ja Birgitta Takala

Kuva 2: Yleisö

Kuva 3: Sosiaalisen median mittarit

Sosiaalisen median suosituksessa keskityimme siihen tärkeimpään asiaan, että Sosiaalisen median toiminnot pitäisi sitoa osaksi liiketoiminnallisia tavoitteita. Samalla esittelimme mittareita liittyen näkyvyyteen, osallistumiseen, jakamiseen sekä toimintaan.

Jatkossa tulemme jatkokehittämään mittaussuositusta. Seuraavaksi otamme palautteena saadut mediakohtaiset elementit huomioon sekä laitamme mukaan esimerkkicaseja. Myös Dagmarin blogissa oli paljon jatkokehitystoiveita, ja nämä tullaan ottamaan huomioon!

Tämän kaltaisia tapahtumia tulemmekin näkemään tulevaisuudessa, kun IAB:n voimalla saamme tuloksia ja esittelyitä tuotua esille! Kannattaa seurata IAB Finlandin Twitteriä ja Facebookia.

Lopuksi haluaisinkin toivottaa kaikki mukaan IAB:n sosiaalisen median työryhmän toimintaan! Seuraava kokoontumisemme on 23.1.2013 klo 14. Ilmottautumiset osoitteeseen toimisto AT iab.fi.

Kiitos kaikille IAB:laisille mahtavasta vuodesta!

Hauskaa joulunodotusta kaikille ja hyvää verkkomainonnan vuotta 2013!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää