
Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus
Julkaisimme IAB:n voimin Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen ensimmäisen version, jota olemme kehittäneet IAB:n sosiaalisen median työryhmän kanssa pitkin vuotta. Tästä annoinkin jo ensimakua tästä aikaisemmassa kirjoituksessani.
Suositus on ladattavissa tästä.
Suosituksen tekeminen lähti liikenteeseen siitä, kun kävimme ryhmän kanssa keskustelua ja totesimme että alalta puuttuu selkeät mittarit. Kun lähdimme tekemään työtä tulikin VCA:n kyselytutkimus julki, ja tämä vahvisti näkemystämme. Pureutuessamme huomasimme että mittareita on 200 joten halusimme lähteä selkeyttämään kenttää, ja jalostamaan näistä parempia.
Pitkän työn tulokset esittelimme sitten 1.11. Helsinki Hubissa. Paikalla oli n. 50 ihmistä ja tapahtumasta kirjoitti mm. Kauppalehti. Ohessa pari kuvaa:
Kuva 1: Jari Jaanto ja Birgitta Takala
Kuva 2: Yleisö
Kuva 3: Sosiaalisen median mittarit
Sosiaalisen median suosituksessa keskityimme siihen tärkeimpään asiaan, että Sosiaalisen median toiminnot pitäisi sitoa osaksi liiketoiminnallisia tavoitteita. Samalla esittelimme mittareita liittyen näkyvyyteen, osallistumiseen, jakamiseen sekä toimintaan.
Jatkossa tulemme jatkokehittämään mittaussuositusta. Seuraavaksi otamme palautteena saadut mediakohtaiset elementit huomioon sekä laitamme mukaan esimerkkicaseja. Myös Dagmarin blogissa oli paljon jatkokehitystoiveita, ja nämä tullaan ottamaan huomioon!
Tämän kaltaisia tapahtumia tulemmekin näkemään tulevaisuudessa, kun IAB:n voimalla saamme tuloksia ja esittelyitä tuotua esille! Kannattaa seurata IAB Finlandin Twitteriä ja Facebookia.
Lopuksi haluaisinkin toivottaa kaikki mukaan IAB:n sosiaalisen median työryhmän toimintaan! Seuraava kokoontumisemme on 23.1.2013 klo 14. Ilmottautumiset osoitteeseen toimisto AT iab.fi.
Kiitos kaikille IAB:laisille mahtavasta vuodesta!
Hauskaa joulunodotusta kaikille ja hyvää verkkomainonnan vuotta 2013!
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää