Icon
Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä Uutiset & blogi

Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä

09.05.2018 | IABvieras

Tekoälystä ja dataohjautuvasta markkinoinnista puhutaan markkinointiteknologioiden kentällä tällä hetkellä paljon.

Laajamittainen hyödyntäminen käytännössä vaikuttaa kuitenkin olevan kuplivaa puhetta rajallisempaa, mikä on toki leimallista uusien teknologioiden osalta.

IAB Finlandin Martech-työryhmän markkinointipäättäjille suunnatussa kyselyssä ja ryhmän keskusteluissa esiin nousivat tämän hetken markkinoinnin tekemisessä suurimpina asioina sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat. Mainonnan teknologioilla tarkoitamme esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä ja sisältömarkkinointi sisältää myös markkinoinnin automaation.

Dataohjautuva markkinointi on kuitenkin selvästi siirtymässä puheista käytännön tekemiseen. Kyselyssämme ja keskusteluissa data ja myyntiteknologiat olivat alueita, joihin harkitaan hankintoja seuraavan vuoden aikana. Datan ohella keskustellaan myös asiakasymmärryksestä ja nämä kaksi aluetta kytkeytyvätkin läheisesti toisiinsa, koska datan avulla voimme ymmärtää paremmin asiakkaitamme ja sen seurauksena luoda parempia asiakaskohtaamisia.

Kyselymme ja keskusteluidemme perusteella uusia teknologioita käyttöönotettaessa yritykset tekevät käyttöönoton joko täysin omilla resursseillaan tai hyödyntävät lisäksi ulkopuolista osaamista. Yleisimmin ulkopuolista apua hyödynnetään järjestelmien teknisessä asennuksessa ja niiden käytön koulutuksessa. Käyttöönoton jälkeen pääpaino teknologioiden käytössä siirtyy omalle henkilöstölle, mutta sen lisäksi ulkopuolinen apu on yleistä. Tekemistä ei kuitenkaan yleensä kokonaan ulkoisteta talon ulkopuolelle.

Sopimusten solmiminen teknologioiden tarjoajien kanssa on ollut yleisellä tasolla helppoa kuten myös sopivien teknologioiden valinta, joka tehdään joko itse tai kumppanin kanssa. Ulkopuolisen avun hakeminen saattaa liittyä asiantuntijuuden lisäämiseen ja erityisesti käyttöönottoprojektin resursointiin, sillä se nähtiin kyselyssämme haasteellisimpana osana projektia.

Järjestelmien käyttöönotossa puhutaan yleisessä puheessa usein ylittyneistä budjeteista mutta tämä ei kyselymme mukaan ole ollut ongelma markkinointiteknologioiden kanssa. Sen sijaan projektit ovat melko samassa suhteessa joko valmistuneet tai olleet valmistumatta alkuperäisessä aikataulussa. Tähän saattaa myös vaikuttaa se, että eri teknologioita saatetaan testata hyvinkin yksityiskohtaisesti. Asetetut tavoitteet on kuitenkin usein tavoitettu ja uusilla teknologioilla on nähty yhteys parantuneeseen asiakastyytyväisyyteen ja yrityksen prosessien paranemiseen.

Keskitymme tämän vuoden aikana työryhmän toiminnassa parantamaan kokonaisymmärrystä tarjolla olevista markkinointiteknologioista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista.

Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on projektipäällikkö Relevant Digitalilla. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää