Icon
Q3/2013: Mainostajat panostavat rohkeasti verkkomainontaan Uutiset & blogi

Q3/2013: Mainostajat panostavat rohkeasti verkkomainontaan

04.11.2013

Vuoden 2013 heinä‒syyskuussa verkkomainontaan investoitiin 49,4 miljoonaa euroa, jossa on 4,2 % kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa. Verkon uusimmat mainonnanmuodot kuten mobiilimainonta sekä videomainonta antavat reippaan sysäyksen verkkomainonnan kokonaiskasvulle. Mediamainonnan kokonaispanostukset olivat 238,8 miljoonaan euroa, vuoden takaiseen verrattaessa laskua oli 6,1 %.

Mediakulutuksen muutos näkyy myös verkkomainonnan eri kategorioiden kehityksessä. Yleisöt kuluttavat nyt paljon videosisältöjä sekä helposti mukana kulkevien mobiililaitteiden sisältöjä. Mainostajat investoivat entistä rohkeammin verkkomainonnan uusiin mahdollisuuksiin.

Edelleen kolminumeroisin luvuin kasvava mobiilimainonta sisältää älypuhelimien sekä tablet-laitteiden mainonnan. Tiedonkeruu ei kuitenkaan vielä tavoita kaikkia mobiilimainonnan panostuksia. Mobiilipäätelaitteiden kasvanut käyttö näkyy myös hakumainonnassa. "Mobiilihakujen määrä kuluvan vuoden kolmannella kvartaalilla Suomessa oli usealla toimialalla jo n. 25 % kaikista hauista", kommentoi Google Finlandin Industry Analyst Johanna Wahlroos.

”Verkkomainonta kehittyy juuri nyt huimalla vauhdilla. Mielenkiinnolla odotan minkälaisia ratkaisuja markkinoille tulee, kun big data yhdistyy mobiili- ja videomainontaan", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoi.

IAB Finlandin markkinoinnin päättäjille suunnatun kyselyn mukaan verkkomainonnan eri kategorioille odotetaan lähitulevaisuudessakin pääosin positiivista kehitystä talouden vaikeasta tilanteesta huolimatta. Mobiilimainonnan (+78 %) sekä myös netti-tv:n ja online-videomainonnan (+22 %) investointien nähdään kasvavan voimakkaasti vuoden loppuun asti.

Lähteet:
TNS Ad Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää