
Q3/2013: Mainostajat panostavat rohkeasti verkkomainontaan
Vuoden 2013 heinä‒syyskuussa verkkomainontaan investoitiin 49,4 miljoonaa euroa, jossa on 4,2 % kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa. Verkon uusimmat mainonnanmuodot kuten mobiilimainonta sekä videomainonta antavat reippaan sysäyksen verkkomainonnan kokonaiskasvulle. Mediamainonnan kokonaispanostukset olivat 238,8 miljoonaan euroa, vuoden takaiseen verrattaessa laskua oli 6,1 %.
Mediakulutuksen muutos näkyy myös verkkomainonnan eri kategorioiden kehityksessä. Yleisöt kuluttavat nyt paljon videosisältöjä sekä helposti mukana kulkevien mobiililaitteiden sisältöjä. Mainostajat investoivat entistä rohkeammin verkkomainonnan uusiin mahdollisuuksiin.
Edelleen kolminumeroisin luvuin kasvava mobiilimainonta sisältää älypuhelimien sekä tablet-laitteiden mainonnan. Tiedonkeruu ei kuitenkaan vielä tavoita kaikkia mobiilimainonnan panostuksia. Mobiilipäätelaitteiden kasvanut käyttö näkyy myös hakumainonnassa. "Mobiilihakujen määrä kuluvan vuoden kolmannella kvartaalilla Suomessa oli usealla toimialalla jo n. 25 % kaikista hauista", kommentoi Google Finlandin Industry Analyst Johanna Wahlroos.
”Verkkomainonta kehittyy juuri nyt huimalla vauhdilla. Mielenkiinnolla odotan minkälaisia ratkaisuja markkinoille tulee, kun big data yhdistyy mobiili- ja videomainontaan", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoi.
IAB Finlandin markkinoinnin päättäjille suunnatun kyselyn mukaan verkkomainonnan eri kategorioille odotetaan lähitulevaisuudessakin pääosin positiivista kehitystä talouden vaikeasta tilanteesta huolimatta. Mobiilimainonnan (+78 %) sekä myös netti-tv:n ja online-videomainonnan (+22 %) investointien nähdään kasvavan voimakkaasti vuoden loppuun asti.
Lähteet:
TNS Ad Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää