
Netin käytössä iällä on väliä!
Iän merkitys ihmisten käyttäytymistä määrittelevänä tekijänä on
vähentynyt. Eri ikäryhmien väliset erot ovat kaventuneet, eivätkä
ihmisten elämät noudata enää samanlaisia kaavoja kuin aiemmin. Esim.
samassa nelikymppisten kaveriporukassa voi olla yksi isoäiti, yksi
esikoistaan odottava ja yksi lapseton ikisinkku.
Lähes koko työikäinen väestö käyttää jo internetiä, mutta netin
käyttötavoissa ikä on selkeästi erotteleva tekijä, vahvistaa tuore
NetTrack-tutkimus. Kun nuoremmat ovat netissä, vanhemmat käyvät
siellä. Nuorten netin käyttö on myös paljon monipuolisempaa kuin
vanhempien. Alle 25-vuotiaiden internetkäyttö painottuu ilta-aikaan,
jolloin noin puolet heistä viihtyy sosiaalisen median parissa. Yli
50-vuotiaiden nettikäyttö jakautuu tasaisemmin päivän mittaan ja
heidän netin käytöstään uutisten seuraaminen ja sähköposti haukkaavat
leijonan osan.
Alle 25-vuotiaista noin puolet kuuntelee netin kautta musiikkia ja
lukee blogeja. Yli 50-vuotiaista musiikkia kuuntelee vain 10% ja
blogeja lukee 32%.
Arvatkaapa muuten, ketkä ovat aktiivisimpia Facebookkareita?
…Oikea vastaus on: alle 35-vuotiaat naiset!
Kooste suomalaisten verkon käytöstä: TNS Gallup NetTrack 2013
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää07.06.2022
Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset
IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita
lue lisää27.04.2022
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.
lue lisää26.04.2022
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021
IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
lue lisää