Icon
Mitä on sosiaalinen myynti? Uutiset & blogi

Mitä on sosiaalinen myynti?

08.04.2015 | Dingle Oy

Myynnin johto on jo vuosia puhunut muutoksesta tai muutostilasta, joka myyntialalla on meneillään. Hallinta ja valta on siirtynyt ostajalle, ja yritysten on täytynyt siten muuttaa dramaattisesti suhtautumistaan myyntiprosessiin.

Aiemmin myyjän kautta ostetut toimistotarvikkeet tilataan nyt verkkokaupasta. Suurin osa ostajista sivuuttaa myyjät ja aloittaa mieluummin ostoprosessinsa etsimällä ensin itse tietoa. Eikä sovi unohtaa, että Japanissa humanoidirobotit myyvät jo kaupoissa Nescafén kahvia kuluttajille. Kuvittele olevasi robotin myyntijohtaja!

Tämä muutos kuluttajien ostokäyttäytymisessä tarkoittaa, että myynnistä tulee enenevissä määrin asiantuntemukseen suuntautunutta. Myyjästä, joka ei tuo lisäarvoa asiakkaalle auttamalla ongelmien ratkaisussa, tavoitteiden määrittelyssä ja päämääriin pääsemisessä, ei ole enää hyötyä asiakkaalle.

Jos myyjät haluavat pysyä mukana kuvioissa, on löydettävä uusia tapoja luoda lisäarvoa asiakkaille. Verkkosivustot ja automatisoitu markkinointi ovat korvanneet myyjät, joiden ainoa kyky oli kertoa tuotteiden ominaisuuksista.

On kuitenkin olemassa tapa, jolla parhaat myyntiedustajat erottautuvat joukosta: sosiaalinen myynti!

Käsittelen tätä aihetta ajatellen myyjää tavallisesta myyntialan yrityksestä. Tämä tavallinen myyjä voisi olla asiakkuuspäällikkö, avainasiakaspäällikkö, miksei strateginen asiakkuuspäällikkö tai jopa myyntijohtaja. Näillä nimikkeillä toimivien myyjien tavoitteita ovat usein asiakashankinta, myyntivoittojen lisääntyminen ja nykyisten asiakassuhteiden kasvattaminen.


Kuinka myyjä saavuttaa tavoitteensa?

Myyjällä on kaksi vaihtoehtoa: parantaa suhdettaan asiakkaaseen tai tulla paremmaksi asiantuntijaksi omalla liikealallaan. Yleensä näiden kahden yhdistelmällä saavutetaan nopeimmin tasalaatuiset tulokset.


Kuinka sosiaalinen media auttaa?

Sosiaalisessa myynnissä ei ole oikeastaan suoranaisesti kyse myymisestä, vaan pikemminkin myyntiprosessin tukemisesta. Sen sijaan, että myyjällä olisi asiakkaan kanssa pari tapaamista ja yksi puhelu puolessa vuodessa, sosiaalisen myynnin avulla myyjä voi jatkaa tavallista myyntiprosessia luoden silti samanaikaisesti asiakkaalle enemmän lisäarvoa kuin muuten olisi mahdollista.

Alapuolella on esimerkki tavallisen myyjän toiminnasta:



Tälle tavalliselle myyjälle on hyvin tyypillistä olla yhteydessä asiakkaaseen vain myyntitarkoituksessa tai olemassa olevan sopimuksen ylläpitoa varten.

Alla taas on esimerkki myyjästä, joka harjoittaa sosiaalista myyntiä:


Tämä tarkoittaa, että myyjä julkaisee sisältöä ollen vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa satunnaisen keveästi häiritsemättä tätä. Vuorovaikutus tapahtuu julkaisemalla sisältöä verkkoyhteisöihin, jolloin myyjä luo lisäarvoa ja ymmärtämystä asiakkaista koostuvalle verkostolleen.

Sosiaalinen myynti on yksinkertaisesti tapa rakentaa suhdetta ja luottamusta myyjän ja asiakkaan välille.

Sosiaalinen myynti ei auta huonoa myyjää saavuttamaan myyntitavoitettaan, mutta se auttaa tuotetietoista ja asiakassuuntautunutta myyjää saavuttamaan ja ylittämään tavoitteensa.



Jan Ropponen toimii Dinglellä Chief Sales Officerina. Hänen intohimonsa on yritysten johtaminen kohti tuloksellisempaa digitaalista tekemistä. Seuraa Jania Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.


Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä

Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää