Icon
Mitä on sosiaalinen myynti? Uutiset & blogi

Mitä on sosiaalinen myynti?

08.04.2015 | Dingle Oy

Myynnin johto on jo vuosia puhunut muutoksesta tai muutostilasta, joka myyntialalla on meneillään. Hallinta ja valta on siirtynyt ostajalle, ja yritysten on täytynyt siten muuttaa dramaattisesti suhtautumistaan myyntiprosessiin.

Aiemmin myyjän kautta ostetut toimistotarvikkeet tilataan nyt verkkokaupasta. Suurin osa ostajista sivuuttaa myyjät ja aloittaa mieluummin ostoprosessinsa etsimällä ensin itse tietoa. Eikä sovi unohtaa, että Japanissa humanoidirobotit myyvät jo kaupoissa Nescafén kahvia kuluttajille. Kuvittele olevasi robotin myyntijohtaja!

Tämä muutos kuluttajien ostokäyttäytymisessä tarkoittaa, että myynnistä tulee enenevissä määrin asiantuntemukseen suuntautunutta. Myyjästä, joka ei tuo lisäarvoa asiakkaalle auttamalla ongelmien ratkaisussa, tavoitteiden määrittelyssä ja päämääriin pääsemisessä, ei ole enää hyötyä asiakkaalle.

Jos myyjät haluavat pysyä mukana kuvioissa, on löydettävä uusia tapoja luoda lisäarvoa asiakkaille. Verkkosivustot ja automatisoitu markkinointi ovat korvanneet myyjät, joiden ainoa kyky oli kertoa tuotteiden ominaisuuksista.

On kuitenkin olemassa tapa, jolla parhaat myyntiedustajat erottautuvat joukosta: sosiaalinen myynti!

Käsittelen tätä aihetta ajatellen myyjää tavallisesta myyntialan yrityksestä. Tämä tavallinen myyjä voisi olla asiakkuuspäällikkö, avainasiakaspäällikkö, miksei strateginen asiakkuuspäällikkö tai jopa myyntijohtaja. Näillä nimikkeillä toimivien myyjien tavoitteita ovat usein asiakashankinta, myyntivoittojen lisääntyminen ja nykyisten asiakassuhteiden kasvattaminen.


Kuinka myyjä saavuttaa tavoitteensa?

Myyjällä on kaksi vaihtoehtoa: parantaa suhdettaan asiakkaaseen tai tulla paremmaksi asiantuntijaksi omalla liikealallaan. Yleensä näiden kahden yhdistelmällä saavutetaan nopeimmin tasalaatuiset tulokset.


Kuinka sosiaalinen media auttaa?

Sosiaalisessa myynnissä ei ole oikeastaan suoranaisesti kyse myymisestä, vaan pikemminkin myyntiprosessin tukemisesta. Sen sijaan, että myyjällä olisi asiakkaan kanssa pari tapaamista ja yksi puhelu puolessa vuodessa, sosiaalisen myynnin avulla myyjä voi jatkaa tavallista myyntiprosessia luoden silti samanaikaisesti asiakkaalle enemmän lisäarvoa kuin muuten olisi mahdollista.

Alapuolella on esimerkki tavallisen myyjän toiminnasta:



Tälle tavalliselle myyjälle on hyvin tyypillistä olla yhteydessä asiakkaaseen vain myyntitarkoituksessa tai olemassa olevan sopimuksen ylläpitoa varten.

Alla taas on esimerkki myyjästä, joka harjoittaa sosiaalista myyntiä:


Tämä tarkoittaa, että myyjä julkaisee sisältöä ollen vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa satunnaisen keveästi häiritsemättä tätä. Vuorovaikutus tapahtuu julkaisemalla sisältöä verkkoyhteisöihin, jolloin myyjä luo lisäarvoa ja ymmärtämystä asiakkaista koostuvalle verkostolleen.

Sosiaalinen myynti on yksinkertaisesti tapa rakentaa suhdetta ja luottamusta myyjän ja asiakkaan välille.

Sosiaalinen myynti ei auta huonoa myyjää saavuttamaan myyntitavoitettaan, mutta se auttaa tuotetietoista ja asiakassuuntautunutta myyjää saavuttamaan ja ylittämään tavoitteensa.



Jan Ropponen toimii Dinglellä Chief Sales Officerina. Hänen intohimonsa on yritysten johtaminen kohti tuloksellisempaa digitaalista tekemistä. Seuraa Jania Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.


Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä

Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää