Icon
Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä Uutiset & blogi

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

13.10.2020 | Heini Nuutinen

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

Yhteisen kielen puute hankaloittaa kommunikaatiota

Markkinoinnin transformaation myötä IT:stä on tullut markkinoinnin paras kaveri. Fakta on, että modernia markkinointia ei ole ilman tekniikkaa ja tämän vuoksi yhteistyö IT:n ja markkinoinnin välillä on korostunut. Meillä kaikilla on kuitenkin oma ammattitermistömme, jolla on tärkeä funktio työnteossa. Samaan aikaan meillä on entistäkin suurempi tarve löytää siilojen yli tapahtuvalle kommunikaatiolle oma Rosettan kivi, joka auttaisi muodostamaan yhteisen ymmärryksen IT:n ja markkinoinnin välille. Tähän haasteeseen martech blueprint tuo pienen helpotuksen.

Lähde: Martech Stackies 2020

Mikä on martech blueprint?

Martech blueprint auttaa kokoamaan yhteen ymmärryksen siitä miten työkalut ja teknologiset ratkaisut tukevat tällä hetkellä markkinoinnin operointia käytännössä sekä suuremman vision saavuttamista pitkällä juoksulla. Martech blueprint lähtee rakentumaan vanhaa kunnon exceliä hyödyntämällä. Blueprintlistaukseen on suositeltavaa kirjata ainakin seuraavat asiat:

  • Työkalut
  • Toimittajat
  • Työkalujen päätehtävät
  • Integraatiot
  • Kustannusten muodostuminen
  • Omistajat

Näiden lisäksi martech stackiä voi tarkastella liiketoiminnan efektien ja prosessien näkökulmasta.

Myöhemmin martech-keskustelua voidaan käydä erilaisten ekosysteemikuvausten ja luovempien visualisointien avulla aina sen mukaan kenen kanssa ollaan juttelemassa ja mistä. Oman organisaation sisällä excel ei välttämättä sytytä hehkuvaa keskustelua martechista, mutta hehkeämmät visualisoinnit omaan alaan sopivalla kuvastolla tuovat vieraat teemat lähemmäksi erilaisten tiimiläisten omaa työtä.


Lähde: Martech Stackies 2020

Identifioi pullonkaulat ja kehitysmahdollisuudet martech blueprintin avulla

Käytä martech blueprinttiä siihen, että ymmärrät martech stackin nykyistä toimintaa sekä sen vastaavuutta markkinoinnin tulevaisuuden vision toteuttamiseen. Kun keskustelet IT:n kanssa voit käyttää martech blueprinttiä tunnistaaksenne:

  • Mitä markkinoinnille tärkeää tietoa missäkin järjestelmässä on ja miten se liikkuu eri järjestelmien välillä
  • Missä kohtaa tehdään manuaalisia toimenpiteitä esim. tiedonsyöttämistä
  • Mitkä asiat toimivat tällä hetkellä hyvin
  • Mitkä asiat eivät toimi tällä hetkellä hyvin
  • Mitä kehitystoimenpiteitä haluaisimme priorisoida teknisessä kehitystyössä markkinoinnin osalta


Lähde: Martech Stackies 2020

Lähde liikkeelle listaamalla omat ja kumppanien työkalut

Helpoin tapa lähteä liikkeelle on listata työkalut, joita käytät tällä hetkellä markkinoinnin operaatioissa. Ota listaan mukaan myös kumppanien käyttämät työkalut (esim. Mainonnan ja sosiaalisen median työkalut), joita käytetään markkinointisi tekemiseen. Näistä työkaluista IT:llä ei luultavasti ole vielä tietoa, mutta ne kuitenkin kuuluvat kiinteänä osana markkinoinnin toiminnan ytimeen.


Lähde: Chiefmartec.com

Käytä keskusteluissa apuna esim. Markkinointiteknologian opasta, martech landscapea tai 6C-jaottelua. Näillä saat avattua omaa ajatteluasi huomioimaan useampia tärkeitä kulmia.

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian puheenjohtaja.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää