Icon
Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä Uutiset & blogi

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

13.10.2020 | Heini Nuutinen

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

Yhteisen kielen puute hankaloittaa kommunikaatiota

Markkinoinnin transformaation myötä IT:stä on tullut markkinoinnin paras kaveri. Fakta on, että modernia markkinointia ei ole ilman tekniikkaa ja tämän vuoksi yhteistyö IT:n ja markkinoinnin välillä on korostunut. Meillä kaikilla on kuitenkin oma ammattitermistömme, jolla on tärkeä funktio työnteossa. Samaan aikaan meillä on entistäkin suurempi tarve löytää siilojen yli tapahtuvalle kommunikaatiolle oma Rosettan kivi, joka auttaisi muodostamaan yhteisen ymmärryksen IT:n ja markkinoinnin välille. Tähän haasteeseen martech blueprint tuo pienen helpotuksen.

Lähde: Martech Stackies 2020

Mikä on martech blueprint?

Martech blueprint auttaa kokoamaan yhteen ymmärryksen siitä miten työkalut ja teknologiset ratkaisut tukevat tällä hetkellä markkinoinnin operointia käytännössä sekä suuremman vision saavuttamista pitkällä juoksulla. Martech blueprint lähtee rakentumaan vanhaa kunnon exceliä hyödyntämällä. Blueprintlistaukseen on suositeltavaa kirjata ainakin seuraavat asiat:

  • Työkalut
  • Toimittajat
  • Työkalujen päätehtävät
  • Integraatiot
  • Kustannusten muodostuminen
  • Omistajat

Näiden lisäksi martech stackiä voi tarkastella liiketoiminnan efektien ja prosessien näkökulmasta.

Myöhemmin martech-keskustelua voidaan käydä erilaisten ekosysteemikuvausten ja luovempien visualisointien avulla aina sen mukaan kenen kanssa ollaan juttelemassa ja mistä. Oman organisaation sisällä excel ei välttämättä sytytä hehkuvaa keskustelua martechista, mutta hehkeämmät visualisoinnit omaan alaan sopivalla kuvastolla tuovat vieraat teemat lähemmäksi erilaisten tiimiläisten omaa työtä.


Lähde: Martech Stackies 2020

Identifioi pullonkaulat ja kehitysmahdollisuudet martech blueprintin avulla

Käytä martech blueprinttiä siihen, että ymmärrät martech stackin nykyistä toimintaa sekä sen vastaavuutta markkinoinnin tulevaisuuden vision toteuttamiseen. Kun keskustelet IT:n kanssa voit käyttää martech blueprinttiä tunnistaaksenne:

  • Mitä markkinoinnille tärkeää tietoa missäkin järjestelmässä on ja miten se liikkuu eri järjestelmien välillä
  • Missä kohtaa tehdään manuaalisia toimenpiteitä esim. tiedonsyöttämistä
  • Mitkä asiat toimivat tällä hetkellä hyvin
  • Mitkä asiat eivät toimi tällä hetkellä hyvin
  • Mitä kehitystoimenpiteitä haluaisimme priorisoida teknisessä kehitystyössä markkinoinnin osalta


Lähde: Martech Stackies 2020

Lähde liikkeelle listaamalla omat ja kumppanien työkalut

Helpoin tapa lähteä liikkeelle on listata työkalut, joita käytät tällä hetkellä markkinoinnin operaatioissa. Ota listaan mukaan myös kumppanien käyttämät työkalut (esim. Mainonnan ja sosiaalisen median työkalut), joita käytetään markkinointisi tekemiseen. Näistä työkaluista IT:llä ei luultavasti ole vielä tietoa, mutta ne kuitenkin kuuluvat kiinteänä osana markkinoinnin toiminnan ytimeen.


Lähde: Chiefmartec.com

Käytä keskusteluissa apuna esim. Markkinointiteknologian opasta, martech landscapea tai 6C-jaottelua. Näillä saat avattua omaa ajatteluasi huomioimaan useampia tärkeitä kulmia.

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian puheenjohtaja.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää