Icon
Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä Uutiset & blogi

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

13.10.2020 | Heini Nuutinen

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

Yhteisen kielen puute hankaloittaa kommunikaatiota

Markkinoinnin transformaation myötä IT:stä on tullut markkinoinnin paras kaveri. Fakta on, että modernia markkinointia ei ole ilman tekniikkaa ja tämän vuoksi yhteistyö IT:n ja markkinoinnin välillä on korostunut. Meillä kaikilla on kuitenkin oma ammattitermistömme, jolla on tärkeä funktio työnteossa. Samaan aikaan meillä on entistäkin suurempi tarve löytää siilojen yli tapahtuvalle kommunikaatiolle oma Rosettan kivi, joka auttaisi muodostamaan yhteisen ymmärryksen IT:n ja markkinoinnin välille. Tähän haasteeseen martech blueprint tuo pienen helpotuksen.

Lähde: Martech Stackies 2020

Mikä on martech blueprint?

Martech blueprint auttaa kokoamaan yhteen ymmärryksen siitä miten työkalut ja teknologiset ratkaisut tukevat tällä hetkellä markkinoinnin operointia käytännössä sekä suuremman vision saavuttamista pitkällä juoksulla. Martech blueprint lähtee rakentumaan vanhaa kunnon exceliä hyödyntämällä. Blueprintlistaukseen on suositeltavaa kirjata ainakin seuraavat asiat:

  • Työkalut
  • Toimittajat
  • Työkalujen päätehtävät
  • Integraatiot
  • Kustannusten muodostuminen
  • Omistajat

Näiden lisäksi martech stackiä voi tarkastella liiketoiminnan efektien ja prosessien näkökulmasta.

Myöhemmin martech-keskustelua voidaan käydä erilaisten ekosysteemikuvausten ja luovempien visualisointien avulla aina sen mukaan kenen kanssa ollaan juttelemassa ja mistä. Oman organisaation sisällä excel ei välttämättä sytytä hehkuvaa keskustelua martechista, mutta hehkeämmät visualisoinnit omaan alaan sopivalla kuvastolla tuovat vieraat teemat lähemmäksi erilaisten tiimiläisten omaa työtä.


Lähde: Martech Stackies 2020

Identifioi pullonkaulat ja kehitysmahdollisuudet martech blueprintin avulla

Käytä martech blueprinttiä siihen, että ymmärrät martech stackin nykyistä toimintaa sekä sen vastaavuutta markkinoinnin tulevaisuuden vision toteuttamiseen. Kun keskustelet IT:n kanssa voit käyttää martech blueprinttiä tunnistaaksenne:

  • Mitä markkinoinnille tärkeää tietoa missäkin järjestelmässä on ja miten se liikkuu eri järjestelmien välillä
  • Missä kohtaa tehdään manuaalisia toimenpiteitä esim. tiedonsyöttämistä
  • Mitkä asiat toimivat tällä hetkellä hyvin
  • Mitkä asiat eivät toimi tällä hetkellä hyvin
  • Mitä kehitystoimenpiteitä haluaisimme priorisoida teknisessä kehitystyössä markkinoinnin osalta


Lähde: Martech Stackies 2020

Lähde liikkeelle listaamalla omat ja kumppanien työkalut

Helpoin tapa lähteä liikkeelle on listata työkalut, joita käytät tällä hetkellä markkinoinnin operaatioissa. Ota listaan mukaan myös kumppanien käyttämät työkalut (esim. Mainonnan ja sosiaalisen median työkalut), joita käytetään markkinointisi tekemiseen. Näistä työkaluista IT:llä ei luultavasti ole vielä tietoa, mutta ne kuitenkin kuuluvat kiinteänä osana markkinoinnin toiminnan ytimeen.


Lähde: Chiefmartec.com

Käytä keskusteluissa apuna esim. Markkinointiteknologian opasta, martech landscapea tai 6C-jaottelua. Näillä saat avattua omaa ajatteluasi huomioimaan useampia tärkeitä kulmia.

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian puheenjohtaja.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää