
Markkinointia paluumuuttajan silmin – erot markkinoinnissa Suomen ja Iso-Britannian välillä?
Sanotaan, että ensimmäiset sata päivää antavat hyvän kuvan uudesta pestistä, ja kuuden Lontoon vuoden jälkeen Härmän markkinointia on nyt takana reilut sata päivää. Kuusi vuotta vierähti savuisessa kaupungissa (Smoky city) pääasiassa digimarkkinointia, mutta myös mediaa tehden. Asiakkaita matkan varrella olivat mm. Nokia, Aviva, Tui, Investec, Greenpeace, O2 ja RBS.
Reilut sata päivää Suomessa on toki melko lyhyt aika, mutta ensivaikutelma sekä työkulttuurien yhteneväisyydet ja erot ovat alkaneet hahmottua.
Missä sitten ovat suurimmat erot? Alla viisi ehkäpä suurinta eroa paikallisen ja brittien markkinoinnin välillä.
1) Uusia asioita kokeillaan.
Budjeteissa voi usein pilkkua siirtää, mutta lukujen lisäksi Briteissä kokeilemisen kulttuuri on vahva ja se huomioidaan budjettiasetannassa, jossa 70/20/10 sääntö pätee usein. Toisin sanoen ajetaan tehokkuutta todennetusti toimivassa tekemisessä (70), jotta voidaan kasvattaa investointeja nouseviin trendeihin ja/tai teknologioihin sekä investoida ilmaantuviin mahdollisuuksiin (20). Loput 10 investoidaan täysin uuden kokeiluun, ja mikä tärkeintä kokeiluun ei ole korvamerkitty tulospainetta vaan se on varattu oppimiseen.
2) Markkinointi on investointi, ei kulu ja se on ylimmän johdon asia.
Markkinointi on tärkeässä roolissa yrityksen menekin edistämisessä myynnin, hinnoittelun ja muiden funktioiden ohella. Sen voima sekä suhde yrityksen tulokseen ja sen tekokykyyn ymmärretään ei vain markkinoinnin parissa vaan myös kulmahuoneissa. Kuten sanottua markkinoinnin arvo ymmärretään, mikä käytännössä tarkoittaa että asioista keskustellaan ja päätetään ylimmällä tasolla.
3) Markkinointia mitataan.
Tavoitteet on selkeästi asetettu ja niitä mitataan. Ei siis vain suora- (direct response) tai digimarkkinointia, vaan kaikkea markkinointia. Ja nyt en tarkoita klikkejä, vaan kokonaisvaltaista markkinoinnin mittaamista. IPA on asiasta tehnyt loistavan synteesin nimeltä "The long short of it", joka avaa ajattelua ja sen tasoa varsin hyvin. Markkinoinnin mallintaminen ja muut menetelmät ovat tärkeässä asemassa markkinointia tehtäessä. Tämä pätee niin strategista kuin operatiivista suorituskykyä arvioitaessa sekä sitä optimoidessa oli kyse sitten mediasta tai luovista toteutuksista. Mittausta tehdään myös pienemmillä investoinneilla ja fraasi "jos on varaa markkinoida, on varaa mitata" pätee laajasti.
4) Epäonnistuminen on osa onnistumista.
Sitä ei pelätä, vaan se on luonnollinen osa markkinointiprosessia eikä se ole tabu. Rohkeus kokeilla uusia asioita tuo mukanaan riskiä, joka on luontainen osa mitä tahansa oppimisprosessia.
5) Kilpailu ja kilpailijat ymmärretään laajassa kuvassa.
Omaa tekemistä verrataan johtaviin tekijöihin, ei vain omalla toimialalla tai markkinalla vaan globaalisti. Tavoitteenasetanta on myös linjassa tähän ja piirinmestaruus ei riitä.
Yhteenvetona
Kuudessa vuodessa on menty aimo harppauksin eteenpäin myös täällä meillä. Markkinoinnin asema yrityksissä on parantunut ja jopa maamme hallitus on ymmärtämässä, että työvoiman kustannuksilla emme tule kilpaa voittamaan ja taloutta kääntämään. Tästä johtuen, tulee tekemisemme ja tuoteet/palvelut olla korkeaa lisäarvoa luovaa. Koska tuotanto on ulkoistettu ja monet tuotteet/palvelut hyvin samankaltaisia (usein hyödykkeitä), niin lisäarvo luodaan mielikuvilla.
Näiden luonnissa suurin komponentti on markkinointi, joten panostakaamme siihen rohkeasti, ennakkoluulottomasti ja laajasti tekemisen ytimessä osana tuotetta/palvelua, ei erillisenä siilona.
Antti vetää GroupM Finlandia. Hän on työskennellyt Lontoossa digitaalisissa rooleissa vuodesta 2011 mm. WPP:n ja Publiciksen palveluksessa. Viimeisin rooli oli Business Director agenda21 palveluksessa. agenda21 on itsenäinen digimediatoimisto, joka myytiin elokuussa 2015 pääomasijoitusryhmittymälle. Ennen Lontoon reissua kilometrejä on karttunut Wundermanin, Fruugon ja Gyllene Skorin palveluksessa. Vapaa-ajalla koripallo, nyrkkeily sekä kaikenlainen pallon perässä juokseminen on erittäin lähellä sydäntä.
Ajatuksia aiheesta ja sen vierestä löytää lisää täältä;
www.marmai.fi/blogit/tea_time/
www.linkedin.com/in/anttim
twitter.com/antti_maki
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää