
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.
2021 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2020 | |
Mediamainonta yhteensä |
1275,8 | +13,4 | |
Mainonta painetussa mediassa | 278,3 | 21,8 |
+1,6 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 226,7 | 17,8 | +2,7% |
Sanomalehdet, painettu | 190,6 | 14,9 | +3,0 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 36,1 | 2,8 | +1,2 |
Painetut aikakauslehdet | 51,6 | 4,0 | -2,9 |
Yleisölehdet, painettu | 15,7 | 1,2 | -5,9 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | 2,2 | +1,6 |
Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | 0,6 | -11,5 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 932,9 | 73,1 | +17,2 |
Televisio | 227,5 | 17,8 | +9,1 |
Radiomainonta | 65,6 | 5,1 | +17,8 |
Verkkomainonta | 637,3 | 50,0 | +20,5 |
Display | 145,5 | 11,4 | * |
Outstream video | 4,1 | 0,3 | * |
Instream video | 28,5 | 2,2 | +17,3 |
Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,9 | +21,7 |
Muu mainosmuoto | 3,8 | 0,3 | +33,8 |
Some | 194,6 | 15,3 | +29,6 |
Hakusanamainonta | 210,8 | 16,5 | +16,0 |
Elokuvamainonta | 2,6 | 0,2 | -4,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 64,5 | 5,1 | +15,5 |
*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää