Icon
Verkkomainonta kiihdytti kasvuaan 2014 Markkinaluvut

Verkkomainonta kiihdytti kasvuaan 2014

29.01.2015

Tiedote 29.1.2015

Verkkomainonta kiihdytti kasvuaan 2014
Verkkomainonnan panostukset kasvoivat Suomessa yli kymmenen prosenttia. Verkkoon ja televisioon panostetaan nyt yhtä paljon mainosrahaa.

Verkkomainonnan määrä kasvoi tuntuvasti vuodesta 2013 vuoteen 2014, selviää tänään julkaistusta, Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Verkkomediamainonnan panostukset kasvoivat 10,8 %, kun edellisvuonna kasvua oli 6,8 %. Kokonaispanostusten arvo oli 264,9 miljoonaa euroa. Koko mediamainoskakusta verkko vei viime vuonna 22,5 %, saman verran kuin televisio. Sähköisistä mainosmuodoista verkkomediamainonta muodostaa jo lähes 45 %.


Mobiili jatkaa nousuaan

Kasvua tapahtui kaikilla verkkomediamainonnan osa-alueilla luokiteltuja ilmoituksia lukuun ottamatta.

Display-mainonnan panostukset, joihin lasketaan mukaan myös Facebook-, mobiili- ja in-stream-videomainonta, kasvoivat kokonaisuudessaan 15,5 %. Display-mainontaan panostettiin 138 miljoonaa euroa.

Mobiilimainonta jatkoi edelleen voimakasta kasvuaan. Mobiilin mainospanostukset kasvoivat vuodessa 64,7 % ja muodostavat nyt 9,9 % display-mainonnan kokonaisuudesta. Myös in-stream-videomainonta kasvoi tuntuvasti, 22,5 %. Se muodostaa 9,6 % display-mainonnasta. Facebook-mainonnan panostukset kasvoivat nekin lähes neljänneksen.

Hakumainontaan ja sähköisiin hakemistoihin tehdyt panostukset kasvoivat noin 9 % kumpikin.


Verkko kasvattaa markkinaosuuttaan mutta on jäljessä naapureita

Verkkomainonta on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä mainosmuotona perinteisempien kanavien rinnalla. Jyrkimpien, lähes 30 prosentin kasvuvuosien jälkeenkin se on noussut tuntuvasti monen muun mainosmuodon laskiessa ja kasvattanut markkinaosuuttaan merkittävästi.
Verkkomediamainonnan panostukset ovat hätistelleet television panostuksia pitkin vuotta 2014, ja kolmannella kvartaalilla verkko ylitti television panostukset ensimmäistä kertaa. Koko vuoden tarkastelussa päädyttiin samoihin osuuksiin.

”Digitaalisten sisältöjen merkitys kasvaa, eikä verkkomainonnan kasvua enää voida pistää uutuudenviehätyksen piikkiin. On hienoa, että yhä useampi mainostaja uskoo digitaaliseen mainontaan”, toteaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin järjestö IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Suomi laahaa kuitenkin edelleen perässä, kun tarkastellaan Pohjoismaiden digitaalisia mainospanostuksia. eMarketerin arvion mukaan verkko vei kaikista mainospanostuksista viime vuonna Tanskassa jo 40,1 % ja Ruotsissa 29,1 %. Suomi on 22,5 prosentin mainoskakkuosuudellaan siis tuntuvasti naapurimaitaan jäljessä.

”Mediamainontaan panostettiin valitettavasti hieman vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta olen erittäin iloinen siitä, että verkkomainonta jatkaa hyvää kasvuaan. Sähköisen mainonnan osuus ohitti nyt ensimmäistä kertaa printtimainonnan ja uskon, että lähivuosina Suomen sähköisen mainonnan ja erityisesti verkkomainonnan osuus saavuttaa hitaanlaisesti mutta varmasti Eurooppalaisen tason”, sanoo IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätietoja:
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 5679121, henrik.laine (at) mtv.fi
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.


Lataa graafit täältä!

Verkkomediamainonnan kehitys 2013–2014 (miljoonaa euroa)

2013 2014 muutos (meur) muutos-%
Displaymainonta 119,5 138 18,6 15,5 %
Luokiteltu verkkomainonta 33,8 33,4 -0,4 -1,2 %
Hakusanamainonta ja sähköiset hakemistot 85,7 93,4 7,7 9,0 %
Yhteensä 239 264,8 25,8 10,8 %

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!