Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä toteutti DOOH-mainonnan estimointiprojektin nyt kolmatta kertaa. Tutkimusmetodi oli täysin edellisvuosien kaltainen, eli markkina-arvio rakennettiin mediatoimistoille suunnatun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinnuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2023 yhteenä 84,6 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.
“Ulkomainonnan digitalisoituminen jatkuu ja Suomen markkina sen kehityksen eturintamassa. Vaikka IAB-työryhmän estimaatti ei ole täysin verrannollinen Kantarin markkinalukuihin, voi aika turvallisesti todeta ulkomainonnan olevan digitaalisempaa kuin moni olettaa. Yli 15 % kasvuun yltäminen melko haastavassa mediamarkkinassa on hyvä suoritus, jota korostaa myös muiden Pohjoismaiden kehitys. Viime vuonna digitaalinen ulkomainonta kasvoi Tanskassa noin 8 %, Norjassa 2% ja Ruotsissa markkinakasvu jäi flätiksi”, kommentoi IAB Finlandin DOOH-työryhmä puheenjohtaja Jesse Jussila.
Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on toiminut aktiivisesti julkaisten mm. kartan kaikista Suomen DOOH-lokaatioista sekä koostaen tunnusluku ja perustietodokumentin Suomen DOOH-tomijoista. Nämä molemmat sekä paljon muuta löydät TÄÄLTÄ!
Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
Jesse Jussila
Clear Channel, Head of Product & IAB Finlandin DOOH-työryhmä PJ
jesse.jussila@clearchannel.fi
040 553 0700
23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää