Icon
Ulkomainonnan toinen murros Markkinaluvut

Ulkomainonnan toinen murros

12.09.2019 | Janne Lohvansuu, Doohlabs

Ulkomainonta on hyvässä nosteessa. Vuonna 2018 Suomessa mediapanostukset ulkomainosmediaan kasvoivat yli 15% ja kansainvälisesti (erityisesti digitaalisen ulkomainosmarkkinan) orgaanisen kasvun on sanottu olevan 20-30% välissä. Ulkomainonta on kuitenkin siirtymässä jo seuraavaan suureen murrokseen.

Miksi tämä seuraava murros on tärkeä ja miksi siitä on hyvä olla tietoinen nyt? Digitaalinen ulkomainonta on tähän asti ollut verkkomainonnan kehitykseen verrattuna kohtuullisen hidas omaksumaan datan hyödyntämisen tarjoamia mahdollisuuksia. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa teknologioiden kypsyyttä ei taloudellisen merkityksen takia voi jättää huomiotta.

Eri tavoin tehtävä, dataan perustuva kohdentaminen tulee lisäämään mainosinventaarien rahallista arvoa sekä niiden määrällisen että laadullisen kasvun kautta niin merkittävästi, että se tulee koskemaan kaikkia digitaalisen ulkomainonnan kentän toimijoita.

Fyysisen maailman juliste mahdollistaa yhden mainoksen esittämisen yhdessä paikassa kerrallaan. Mainospaikka itsessään voi olla erinomainen ja sillä voi saavuttaa jonkin ihmisryhmän tehokkaasti. Inventaarin näkökulmasta tämä liiketoiminta on kuitenkin staattista, mainospaikka ei skaalaudu määrällisesti.

Digitaalisen ulkomainonnan leviäminen on muuttanut toimialan logiikkaa. Yhden mainoksen sijaan, nyt samalla mainospaikalla on mahdollista esittää luuppina useita eri mainoksia samalla kertaa. Inventaari on kasvanut määrällisesti merkittävästi.

Kun digitaalisessa ulkomainonnassa aletaan kerätä asiakkaiden ja ympäristön tuottamaa dataa ja hyödyntämään sitä sisältöjen kohdentamisessa oikealle kohderyhmälle tehokkaasti, ollaan mukana tuottamassa ulkomainonnan toista murrosta. Tehokkaimmillaan tätä kohdennusta voi kutsua mikrotargetoinniksi: kukin digitaalisen ulkomainonnan näyttö ”ymmärtää” oman kontekstinsa ja oppii ympäristöstään koko ajan uutta kohdentaakseen paremmin.

Kun kohdennuspäätökset tehdään kunkin näytön osalta itsenäisesti, kasvaa inventaarin arvo sekä määrällisesti (myös pienemmille kohderyhmille kohdennettu sisältö voidaan esittää kannattavasti) että laadullisesti (kunkin sisällön arvo kasvaa, kun se on kohdennettu tarkemmin).

Murroksen luoman mahdollisuuden täysimääräinen hyödyntäminen ja siihen liittyvien haasteiden ratkaiseminen on kaikkien meidän digitaalisen ulkomainonnan parissa toimivien tehtävä. Tämän vuoksi toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmään!

IAB:n työryhmään ilmoittautuminen onnistuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@iab.fi.
Huomioithan, että työryhmät ovat vain IAB:n jäsenyritysten edustajille. Lisätietoja jäsenyydestä ja jäsenyyslomakkeen löydät täältä!
Työryhmän aloituskokous on 3.10 klo 9:00 IAB Finlandin tiloissa (Lapinlahdenkatu 1).

Ps. Datan ja tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa ja ulkomainonnassa kuulet lisää myös Icebreake.vc:n, Doohlabsin ja IAB:n järjestämässä tapahtumassa Helsingissä 10.10. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!