Icon
TEHOkasta mainontaa Markkinaluvut

TEHOkasta mainontaa

03.09.2013 | Atte Kniivilä

IAB:n mobiilityöryhmää perustettaessa joskus aikanaan asetettiin tavoitteeksi tuottaa ryhmän kesken jokin case, joka omalta osaltaan edustaisi ja edesauttaisi mobiilimainonnan kehittymistä. Noin vuosi sitten Mediatoimisto Virta Helsingin edustaja Lasse Iskanius toi ilosanoman kokoukseen ja sanoi sopivan asiakkaan löytyneen: OLVIn Taskuteho-mobiilikampanja! Hip hurraa ja työryhmä lähti töihin. Lasse koordinoi, edustamani yritys teki teknisen toteutuksen ja eri medioiden edustajat avuliaasti tarjosivat mediatilaa yhteiseen hyvään. Noh, saatiinko tästä sitten case aikaiseksi? Kampanjaa tutkittiin jokaisen klikkauksen, ajankäytön, funnelin osalta kvantitatiivisesti ja myös muutamalla kvalitatiivisella tutkimuksella. Tulokset olivat sanalla sanoen loistavia. Huomioarvo hipoi 90 % ja Teho-jauheita saatiin sämplättyä digitaalisesti lähes 20 000 kertaa. Huomionarvoista oli myös se, että kaiken tämän kikkailun sai tehtyä myös ilman älypuhelinta. Jos kikkailu edelleen kiinnostaa, niin sen voi tehdä täällä m.taskuteho.fi (käytä puhelinta). Valitettavasti fyysisiä tuote-sampleja ei enää ole jaossa.

Onko tämän casen onnistuminen sitten ennen kuulumatonta? Vaikea sanoa. Minulle ei ole tullut ennen eteen pelkästään mobiilissa tehtyä tuotelanseerausta, joten benchmarkkaus sen osalta ei ole mahdollista. Tuotelanseerauksissa mobiili on ollut joissain caseissa mukana mediakategoriana ”ynnä muut”, mutta koskaan sitä ei ole pidetty päämediana. Ei edes mobiilipalveluita mainostettaessa. Otetaanpas nyt sitten lukuja: Matkapuhelimien määrä ylitti 4,5 miljardia vuonna 2009 (ITU). Samaan aikaan maailmassa on noin 1,5 miljardia televisiovastaanotinta ja 1 miljardi autoa. Rahavirrat tosin eivät mene aivan samassa suhteessa, jos mainontaa ajatellaan… Onneksi sentään murros on tapahtumassa: Mobiilimainonnan panostuksissa huikeaa kasvua

Haasteitakin tosin on. Se ei yksin riitä, että asiakkaiden pään kääntäminen perinteisen median ostamisesta digimediaan olisi onnistunut, vaan medioiden ja meidän toimistojen on myös osattava vastata haasteeseen. Esimerkiksi edustamani yhtiön sisällönhallintaohjelmistosta löytyy noin 14000 eri päätelaitetta eri ominaisuuksineen. Kaikilla ei siis ole sitä iPhonea, ei itse asiassa sitä näin suuressa mittakaavassa ole edes kovinkaan monella. Pientä optimointia siis piisaa verrattuna taas tietokonemaailmaan, jossa pärjätään yhden käden sormilla laskettavissa olevilla selainoptimoinneilla. Tämä tuottaa ongelmia erityisesti rich median osalta, jossa toiminnallisuus ja hienoudet leivotaan bannereihin Javascriptillä. Eri puhelimet nimittäin tukevat tätä hieman erilailla. Noh, eihän tämäkään vielä riitä, vaan eri mainonnanhallintaohjelmistot tukevat vaihtelevasti vielä eri Javascriptejä, eli yhden bannerin tekeminen ei valitettavasti riitä tukemaan koko puhelinkenttää. Mutta kuten TEHO-casessa huomattiin, niin kaikki haasteet ovat voitettavissa. Näitä haasteita ei vaan missään nimessä saa jättää asiakkaan ongelmaksi, vaan käytettäköön niissä asiantuntijoiden apuja!

IAB järjestää myös tämän asian tiimoilta seminaarin 19.9., jossa luvut avataan Lassen toimesta huomattavan syvällisesti. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa koppi siitä, miten asian voi tehdä ja miten siitä voi oppia! Tervetuloa ja ilmoittaudu mukaan!

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!