
Task Force -ryhmät työstävät käytännön oppaita verkkomainonnan alalle
IAB Finlandin työryhmätoiminnan uudistaminen on paraikaa käynnissä. Uudistamisen tuloksena uusia tehokkaasti kerrallaan yhteen alan haasteeseen tarttuvia Task Force -ryhmiä on jo syntynyt kaksi.
Big Data Task Force aloitti toimintansa 21.10. Mediareaktorin Johanna Lehtosen vetämä 15 hengen ryhmä työstää Big Data -opasta, jossa käsitellään mm. tiedon keräystä, säilömistä, rikastamista, hyödyntämistä sekä tietosuoja-asioita. ”Big Data -oppaan tavoitteena on lisätä ymmärrystä, tarjota käytännön apua sekä ideoita datan hyödyntämiseen verkkomainonnan näkökulmasta. Big Data -oppaan tueksi ryhmä selvittää tutkimuksella tämänhetkisen tiedon tason Big Datasta Suomessa, miten sitä hyödynnetään tai haluttaisiin hyödyntää yrityksissä sekä millaisia haasteita sen käyttöön koetaan liittyvän", Lehtonen kertoo.
Videomainonnan Task Force tarttui toimeen 14.10. Aller Median Milja Nevalaisen johtamana. Ryhmän tehtävä on tuottaa verkkomainonnan alalla toimiville selkeä opas verkon videomainonnasta. Opas selventää mm. videomainonnan hinnoittelumalleja, mainosformaatteja, kohdennusta, eri päätelaitteille optimointia sekä videomainontaan liittyvää sanastoa.
Task Force -ryhmät työskentelevät yhden tehtävän parissa kunnes valmis tuotos on julkaisukunnossa. Uusia Task Force -ryhmiä perustetaan aina tarvittaessa, ratkomaan verkkomainonnan alan haasteita.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää