Icon
Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun Markkinaluvut

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun

26.04.2018 | Dingle Oy

Brändisi löytyy sosiaalisesta mediasta, eikö? Oletettavasti se on myös siellä aktiivinen ja julkaisut paitsi puhuttelevat, myös aktivoivat yhteisön jäseniä. Tiedätte varmasti myös millaiset sisällöt toimivat ja osaatte suunnitella sen pohjalta tulevaa tekemistänne.

Mutta voitko sanoa, että brändisi sometekeminen on menestyksekästä?

Valtaosa vastaa kaikkiin ensimmäisiin kohtiin kyllä, mutta viimeinen kysymys saa jo monet takeltelemaan. Ja jos ei, olisi sen silti ehkä pitänyt.

Menestyksen mittaaminen sosiaalisessa mediassa on haastavaa. Analytiikkatyökalut kertovat toki kätevästi paljonko klikkauksia, tykkäyksiä ja kommentteja julkaisut keräävät ja niiden pohjalta voidaan vetää johtopäätöksiä siitä, miten hyvin brändisi julkaisut pärjäävät. Luvut eivät kuitenkaan kerro milloin brändisi sometekeminen kääntyy menestykseksi.

Kuten mediatiimimme vetäjä Visa Vartiainen sen sanoi, paras mittari brändin menestykselle somessa on se, että viestit, keskustelu ja tulokset leviävät sosiaalisen median rajojen ulkopuolelle.

Siinä vaiheessa siis kun brändisi someteot nousevat kahvipöytäkeskusteluihin tai parhaassa tapauksessa uutisaiheeksi muihin medioihin, tiedät varmasti onnistuneesi.

Kuinka nostat brändisi keskustelunaiheeksi?

Helppoa se ei ole. Valtaosa tietää jo mitä heidän brändinsä someläsnäololta vaaditaan ja sitä kautta ymmärtää myös engagementin tärkeyden. On siis aiempaa vaikeampaa erottua joukosta, eikä siihen riitä enää peruskiva tekeminen ja kommentteihin reagointi valmiita vastauksia kopioimalla ja liittämällä.

Siksi tarvitaan reaktiivista markkinointia. Jotta brändisi voi nousta puheenaiheeksi, täytyy sen kyetä paitsi seuraamaan sen ympärillä tapahtuvia ilmiöitä ja keskusteluja, myös reagoimaan niihin niin yhteisön sisällä kuin sen ulkopuolellakin.

Tämä vaatii suunnitelmallisuutta. Paraskaan sisällöntuottaja ei kykene olemaan valmiudessa 24/7, joten tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen on ehdotonta – olipa kyse ilmiöstä, tapahtumasta taikka kommentista. Et voi luottaa siihen, että tunnistat tilanteen, johon kannattaa tarttua ja keksit siihen sisällön siinä hetkessä, kun se tapahtuu. Siksi tähän täytyy varata myös resursseja. Erota siis jatkuva ja reaktiivinen sisällöntuotanto toisistaan ja etsi oikeat työkalut ja käytännöt molempiin.

Miksi reaktiivisuus kannattaa?

Selvää on, että reaktiivinen markkinointi vaatii paitsi vaivannäköä, myös ylimääräistä budjettia. Hyvä uutinen kuitenkin on se, että sen kerryttämät hyödyt ovat ehdottomasti vaivan arvoiset. Paitsi että reaktiivisuus palvelee asiakkaitasi entistä paremmin ja nostaa brändisi puheenaiheeksi, voi sen avulla synnytetty keskustelu parhaassa tapauksessa kasvaa maineteoiksi ja sitä kautta jopa muuttaa brändisi positiota markkinoilla.

Jos et vielä vakuuttunut ja olet enemmän numeroiden ystävä, lue blogistamme mitä tapahtui, kun testasimme omaa reaktiivisen markkinoinnin prosessiamme ja reaaliaikaisen datan hyödyntämistä Aller Digitalistissa. Pieni spoileri: tulokset olivat yli 30 kertaa paremmat aiempaan tapahtumaan verrattuna.

Kirjoittaja Kaisa Heinämäki luotsaa Dinglen Engagement Centeriä. Hän luottaa kuuntelemisen ja mieleenpainuvien kohtaamisten voimaan.

Lue myös Dinglen aikaisemmat kirjoitukset:

Kiviäkin kiinnostaa
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023
Mikä ihmeen Growth Hacking?

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!