Icon
Pinterest - Sisällön jakajan unelma vai tähdenlento? Markkinaluvut

Pinterest - Sisällön jakajan unelma vai tähdenlento?

03.04.2012 | Jari Jaanto

Sosiaalisen median jännittävin uusi tulokas on maaliskuussa 2010 perustettu Pinterest. Palvelun idea on yksinkertainen: jaetaan verkosta löydettyä mielenkiintoista kuva- ja videosisältöä ihmisten nähtäville kansioihin. Tämä mahdollistaa omien kiinnostuksen kohteiden esittelyn sekä hienon sisällön helpon löytämisen.

Pinterest on koukuttaa ja on pelillistetty uudelleenpinnauksien ja tykkäysten mukaan: mitä parempaa sisältöä jaat, sitä enemmän saat tykkäyksiä ja uudelleenpinnauksia. Kokeilimmekin jo huvikseen erään Internet-tuttavan kanssa minkälainen sisältö saa mahdollisimman paljon uudelleenpinnauksia aikaan. Tuttavani voitti löytämällään arkkitehtuurikuvalla.

Palvelussa jaettu sisältö näyttää jakautuvan sekä "kauniisiin asioihin", “kiinnostuksen kohteisiin" ja infografiikoihin. Kauniit asiat, kuten arkkitehtuuri, vaatetus, maisemat ja muu visuaalisesti miellyttävä sisältö on pääosassa. Toisena tulee sitten infografiikat, jotka kertovat markkinoinnista. Näitä onkin tarkoitus alkaa keräämään myös IAB Finlandin Pinterest-tunnuksen alle.

Suosituimmasta sisällöstä löytyy esimerkkejä täältä: http://mashable.com/2012/02/04/popular-pictures-on-pinterest

Pinterest markkinoijalle

Pinterestin tekee markkinoijalla mielenkiintoiseksi palvelun keskittyminen sisältöön. Markkinoijan on helppo luoda Pinterestiin sisältösivu, jonne jakaa sisältöään. Pinterest soveltuukin parhaiten juuri muoti- ja sisustusbrändeille. Markkinoijan tulisi kiinnittää ehdottomasti laadukkuuteen huomiota. Pinterestiin kannattaa ladata kuvia jotka miellyttävät käyttäjiä ja lähtevät leviämään. Pinterestin sisältöä ei vielä voi kohdentaa mitenkään, eli se soveltuu globaaleille brändeille parhaiten.

Sivustojen taas on helppo saada lisää kävijöitä sekä sivulatauksia liittämällä sivustolleen "jaa Pinterestiin"-nappi. Tämän käytöstä ei kuitenkaan vielä ole mitään tietoa, koska monet jakavat sisältönsä pääasiassa Facebookiin. Kuitenkin mikäli sisältö on Pinterestin käyttäjien mieleen, kannattaa nappi lisätä. Eli siis mikäli sivustollasi on sisustus-, muoti-, ruoka- tai muita vastaavia sisältöjä, kannattaa napit näihin lisätä.

Esimerkkejä Suomesta ja maailmalta

Time Magazine käyttää hyödykseen Pinterestiä pinnaamalla artikkeleidessaan olevan kuvituksen ja kirjoittamalla lyhyen esityksen tästä. Samalla Time Magazine pyytää ihmisiä pitämään uudelleenpinnauksissa selitykset paikoillaan. Kuvat ovat laadukkaita ja ihmiset jakavat niitä mielellään. Jokainen jakelu tuo lisää näkyvyyttä linkeille, jotka menevät suoraan Time Magazinen sivuille.
http://pinterest.com/time_magazine/pins/

Finnair on luonut asiakkaiden kuville oman Pinterest-seinän ja joukkoistaa markkinointiaan. Asiakkaiden ottamat kuvat lennoilta kauniin näköisistä maisemista ovat sisältöä, joka varmasti lähtisi leviämään Pinterestissä. Tämä myös motivoi kuvien jakajia, kun he saavat paikan jonka kautta heidän kuvansa saavat lisää uudelleenpinnauksia ja tykkäyksiä.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnair_pyytaa_asiakkailtaan_kuvia_lennoilta_kiinnitettavaksi_netin_pinterest_seinalle

Oikotie käyttää Pinterestiä hyödykseen näyttääkseen upeita sisustus- ja arkkitehtuurikuvia. Nämä ovatkin saaneet tykkääjiä ja uudelleenpinnauksia.
http://pinterest.com/oikotieasunnot/

Yhdysvaltain armeijallekin löytyy sivut Pinterestistä. Heidän pinnauksensa koostuvat pääasiassa sotilaskuvista ympäri maailmaa.
http://pinterest.com/usarmy

Lisää kampanjoita kannattaa käydä katsomassa Mashablen artikkelista: http://mashable.com/2012/03/23/pinterest-marketing-campaigns/

Tekijänoikeuksista

Palvelu herättää paljon kysymyksiä tekijänoikeudellisessa mielessä. Kuitenkaan ei kannattaisi pelätä oman sisällön leviämistä liikaa, vaan pitää enemmänkin Pinterestiä ikkunana omaan sisältöön ja saada tätä kautta lisää kävijöitä. Pinterest on suuri mahdollisuus eikä uhka.

Talentumin juristikirjeessä on muodostettu Juridian opastuksella tiettyjä käyttösääntöjä: http://www.suomenlaki.com/juristikirje/varovaisesti+pinterestissa/a2088977

Samoin myös Tarmo Toikkasen blogista löytyy hyviä vihjeitä Pinterestin tekijänoikeuksiin: http://www.opettajantekijanoikeus.fi/2012/03/tekijanoikeuksien-uudella-rintamalla-pinterest/

...ja tilastoista

Pinterest on maailman nopeiten 10 miljoonaan käyttäjään kasvanut palvelu: vain puolessa vuodessa. Palvelu saavutti 11 miljoonan käyttäjän rajan tammikuussa, ja tällä hetkellä sitä käyttää arviolta 15 miljoonaa. Tilastojen mukaan 68% palvelun käyttäjistä on naisia. http://techcrunch.com/2012/02/07/pinterest-monthly-uniques/

Tällä hetkellä taas kun katsotaan Alexasta ja Google ad plannerista, näyttää että kasvu on pysähtynyt maaliskuun kohdalla. Google näyttää hirveää nousua koko alkuvuoden osalta, kun taas pysähtymisen merkkejä maaliskuussa. Nähtäväksi jääkin, onko Pinterest vain nopea tähdenlento, vai jääkö se elämään.

http://www.alexa.com/siteinfo/pinterest.com

https://www.google.com/adplanner/?pli=1#siteSearch?uid=domain%253A%2520pinterest.com&geo=001&lp=false

Pinterest muualla verkossa

Kannattaa lukea myös Jenni Siikanivan blogaus Pinterestistä! http://www.tulos.fi/artikkelit/onko-pinterest-uusi-facebook/

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!