Icon
Natiivimainonta: Vanhaa cowboyta nuorentamassa - Case Tupla ja Eeddspeaks-vlogi Markkinaluvut

Natiivimainonta: Vanhaa cowboyta nuorentamassa - Case Tupla ja Eeddspeaks-vlogi

09.06.2014 | Terhi Halsvaha

Miten nuorennetaan vanha cowboy? Tätä kysymystä lähdimme pohtimaan kun huomasimme, ettei Tupla, Suomen myydyin suklaapatukka, kovista myyntiluvuistaan huolimatta herättänyt nuoressa kohderyhmässä sen kummempia tunteita. Vanhempi sukupolvi muistaa hyvin Tuplan toimintaleffamaiset sankarivideot, mutta tunsimme, että niiden aika oli mennyt ja jotain uutta oli keksittävä. Postauksen lopussa luvassa myös TOP 3 -vinkit natiivimainonnan toteuttamiseen.

Eeppisin vlogi ikinä?!

Ratkaisua haettiin tämän päivän nuoren miehen näkökulmasta. Ei ihan helpoin case.

Facebook-tykkäily vaikutti vanhanaikaiselta ja tylsältä, blogeja ei ihquteta kuten naiskohderyhmässä, Twitterissä viesti edelleen rajallinen ryhmä. Sitten se kolahti, boom! Videoblogit!

Nuoret miehet katsovat Youtubesta videoita ja Suomeen on parasta aikaa muotoutumassa jännä vlogaamisilmiö, johon ei ole aiemmin tartuttu kaupallisessa mielessä. Suunnittelu eteni ja pohdiskeluvaiheessa saimme paljon konkreettista apua myös digitoimisto Kuriolta, mainostoimisto Familylta sekä mediatoimisto Toiselta.

Eeddspeaks ja konkreettinen työn kulku

Valitsimme Eetu Pesosen eli tunnetummin eeddspeaks-vlogaajan yhteistyöhön kanssamme. Eetu on sanavalmis kaveri, jonka tapa olla ja tehdä tuntui sopivan Tuplalle kuin nenä päähän. Valintaa helpotti myös se, että Eetu oli jo tuolloin yksi Suomen tilatuimmista vlogaajista ja pystyimme varmistumaan siitä, että vaivalla tehty video leviäisi laajalti kohderyhmässä.

Itse toteutukseen saimme avuksi Iron Sky – leffan takanakin olevan tuotantoyhtiö Troll VFX:n. Käsikirjoituksen kehittelyssä mukana oli totta kai myös Eetu, sillä meidän piti varmistua siitä, että tuplamainen yllätys istuu täysin hänen maailmaansa eikä käsikirjoitus tuntuisi päälle liimatulta. Toisaalta Trollin porukka piti huolta siitä, että toimintaleffamainen yllätys on todella vaikuttava ja saa katsojan nauliutumaan tuoliinsa.

#lempparipatukka

Eetun ”Eeppisin vlogi ikinä?!” -postausta on katsottu Eetun kanavassa 4.3-22.5. välisenä aikana jo yli 107 000 kertaa ja se keräsi myös vlogaajan sanoin ennätysmäärän tykkäyksiä kertyi yli 8 000  ja kommentteja yli tuhat. Tuimme videon leviämistä myös Tuplan Youtube-kanavan kautta, jossa sitä katsottiin yli 64 000 kertaa.

Vastaanotto videolle ylitti odotuksemme ja moni kommentoi, että videota voisi myös käyttää mainoksena. Mielenkiintoista sinänsä, sillä sen me nimenomaan teimmekin, vain yllättävässä kanavassa ja yhteydessä. Natiivimainontaa parhaimmillaan.


TOP 3 -vinkit natiivimainonnan toteuttamiseen

1. Näy oikeassa kanavassa, aidosti kiinnostavalla kulmalla. Testaa ideaa juttelemalla kohderyhmän kanssa. Jaksaako idea kiinnostaa aidosti?

2. Varmista brändin sopivuus tekemiseen. Tuplan oikeutus vlogiyllätykseen löytyy brändin leffamaisesta historiasta ja siitä, että kohderyhmä rakastaa tuotetta, vaikka brändiin ei liittynyt niin vahvaa tunnesidettä.

3. Natiivimainontakin on mainontaa. Hyväksy se itse ja viesti siitä läpinäkyvästi myös muille.

+ Näe natiivimainonta alkusysäyksenä. Maailma ei rakennu yhdellä kampanjalla. Tuplan digitaalinen tarina jatkuu nyt Instagramissa.

Aiemmin sisältömarkkinointi-postaussarjassa ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Sisältömarkkinointi osa 4: Startups: How to build a content strategy from scratch
Sisältömarkkinointi osa 5: Case Kevätmessut
Sisältömarkkinointi osa 6: Tutkimus: Tutkimukset ovat parasta sisältöä

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!