
Kuka on IAB:n hallituksen tuore puheenjohtaja Eliisa Puikkonen?
Tammikuussa IAB Finlandin hallitukselle valittiin puheenjohtajaksi Eliisa Puikkonen, Elisalta. Halusimme tutustua Eliisaan enemmän ja tietää kuinka hän on päätynyt IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi ja miksi hän kokee yhteistyön IAB:n kanssa tärkeänä. Saamme tietää myös mistä hänen uransa mainonnan ja markkinoinnin parissa on alkanut ja minkälainen suhde nuorella Eliisalla oli viherhommiin.
Kuka on Eliisa Puikkonen ja kuinka olet päätynyt IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi?
Olen Eliisa Elisalta, sipoolainen ja kahden kovaa vauhtia aikuistuvan nuoren äiti. Elisalla työskentelen B2B online palveluiden parissa. Työurani olen tehnyt niin teknologian kuin digitaalisen markkinoinnin parissa. Koen, että molemmilla aloilla on jatkuvasti paljon opittavaa eikä kaiken tiedon omaksuminen ole helppoa yksin. Rinnalleen tarvitsee osaavia alan ihmisiä ja tämän IAB on voinut tarjota matkan varrella. Tästä syystä lähdin vuosi sitten ilolla mukaan IAB hallitukseen ja nyt sain kunnian aloittaa myös puheenjohtajana.
Miksi IAB on sinulle tärkeä, miksi haluat olla mukana IAB:n toiminnassa?
Digimarkkina on jatkuvan muutoksen keskellä ja vauhti on kova. Teknologioita, uusia näkökulmia, sääntöjä ja asetuksia tulee ja menee. Jatkuvasti on tunne, että ei meinaa pysyä vauhdissa mukana. IAB mahdollistaa sen, että tätä tunnetta voi hallita. Seuraamalla IAB:n eri kanavissa sisältöjä, osallistumalla seminaareihin, koulutuksiin tai työryhmiin saan kattavan kuvakulman siitä, mikä puhuttelee markkinaa juuri nyt. Se myös inspiroi ja opettaa. Tämän lisäksi yksi iso anti on muut ihmiset. Verkostoitumalla alan konkareiden kanssa kuulen myös käytäväkeskusteluita, voin sparrailla ja pääsen syventämään omaa osaamistani entisestään.
Mitä haluaisit nähdä tapahtuvan digimarkkinassa tulevina vuosina?
Haluan nähdä, että suomalaiset yritykset pystyvät tarjoamaan kansainvälisille kilpailijoilleen erinomaista vastusta, kun kilpaillaan asiakkaan ajasta ja rahoista. Tämä korostuu erityisesti digitaalisessa ympäristössä. Hyvän asiakaskokemuksen tulee olla kehittämisen keskiössä läpi ostopolun ja yrityksen osaamisen kasvattaminen tästä näkökulmasta on tärkeää.
Kerro lopuksi itsestäsi jokin nippelitieto mitä kukaan muu alan kollega ei sinusta tiedä vielä?
Olen aloittanut työurani mainostoimistosta. Kun kaverit menivät kesätöihin mm. hautausmaalle niin pääsin 14-vuotiaasta lähtien useampana kesänä tutustumaan mainostoimistoalaan, kiitos äitini. Tulihan ne viherhommatkin jossain kohtaa tutuksi, mutta vasta sen jälkeen, kun olin kastellut mainostoimiston tekokukkia niin innokkaasti, että tuli pieni vesivahinko.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää