Icon
Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa Markkinaluvut

Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa

07.12.2021 | SOK Smart Marketing

Tuskin kukaan on välttynyt kuulemasta Amazonin, Krogerin, CVS:n tai Walmartin kaltaisten kaupan medioiden menestystarinoista maailmalla. Kaupan media on aihe, joka puhuttaa nyt laajalti markkinointialan toimijoita. Globaali innostus on suurta. Ei ole liioiteltua sanoa, että kaupan media on yksi merkittävimmistä globaaleista markkinointitrendeistä.

Kun perinteinen markkinointi on ollut pandemia-aikana ahdingossa, kaupan media on uinut vastavirtaan ja vahvistanut jatkuvasti asemaansa. Koronavirus on tehnyt mainostajista markkinointieurojensa suhteen entistä tarkempia. Investoinnit markkinointiin pitää pystyä perustelemaan ja tulokset näyttämään. Kaupan media pystyy vastaamaan markkinoijan vaativimpiin toiveisiin.

Ajan henki on selvä, eikä sille näy muutosta pandemian jälkeenkään: Asiakkaat eivät siedä turhaa markkinointia. Mainostajien näkökulmasta turha markkinointi on hävikkiä. Hävikkimarkkinointi on punainen vaate niin mainostajille kuin kuluttajillekin. Hävikkimarkkinoinnin sijaan palveleva markkinointi tähtää asiakaskokemuksen parantamiseen. Palvelevan markkinoinnin pihvi piileekin verkkokaupan kasvussa ja asiakaskokemuksen parantamisessa kaupan median monipuolisella keinovalikoimalla kasvavissa digitaalisissa palveluissa.

Kaupan median ratkaisut, kaikkialla maailmassa, pyrkivätkin antamaan arvokkaita vastauksia yritysten liiketoiminnalle äärimmäisen olennaisiin kysymyksiin: Mikä aiheutti tuotteemme äkillisen myynnin kasvun? Saimmeko kenties uusia asiakkaita kilpailijalta? Miksi toisen tuotteen myynti sakkaa? Mihin kellonaikaan tuotteen menekki on suurinta ja missä päin Suomea? Ostaako tuotteitamme laaja joukko uusia tai satunnaisia asiakkaita, vai pienempi joukko sitoutuneita vakioasiakkaita? Menetämmekö enemmän asiakkaita kuin saamme uusia? Minkä muiden tuoteryhmien kanssa tuotettamme useimmiten ostetaan?

SOK tuo maailman opit Suomeen

Kun korona on kurittanut perinteisten markkinointialan toimijoiden tulosta, kaupan media on uinut Suomessakin vastavirtaan. Kaupan median kyky vastata erilaisiin liiketoiminnan kannalta olennaisiin kysymyksiin tarkasti ja luotettavasti sekä mitata tuloksia on vakuuttanut mainostaja-asiakkaat. S-ryhmä alkoi Suomessa luomaan omaa kaupan median konseptiaan, Smart Marketingia, kolme vuotta sitten. Ajatuksenamme on tuoda kansainväliset asiakasymmärryksen opit suomalaiseen toimintakulttuuriin sopiviksi. Kaupan alan mediaksi ryhtyminen ei ikävä kyllä käy käden käänteessä. Toimeen ryhtyminen vaatii valtavasti taidollisia, tiedollisia ja teknologisia ponnistuksia.

Haluamme kasvattaa kaupan median osaamista Suomessa ja varmistaa parhaan osaamisen. Tämä on yksi missioistamme. Tuomme maailmalta oppeja Suomeen, mutta samalla olemme helposti lähestyttävä, turvallinen, kotimainen toimija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat.

Yhdysvallat, Britannia ja Keski-Eurooppa kulkevat kehityksen etujoukoissa. Pohjoismailla on kirittävää kaupan median innovatiivisissa toteutuksissa. Uusia kaupan medioita pompahtaa maailmalla esiin jatkuvasti. Esimerkiksi Zalando on rakentanut muodin ympärille älykkään ja innovatiivisen kaupan median ratkaisunsa. Myös Tanskan Coop on kehityksessä pitkällä ja Tanskassa on keksitty kansainvälisesti mielenkiintoisia verkkokauppasovelluksia, jotka on myös onnistuttu kaupallistamaan menestyksekkäästi.

Aito asiakasymmärrys muuttaa markkinoinnin lainalaisuudet

Suurin taustalla vaikuttava trendi ylitse muiden on vastuullisen ja läpinäkyvän markkinoinnin merkityksen lisääntyminen. Hävikkimarkkinoinnin vähentäminen ja vaikuttavan markkinoinnin voimistaminen ovat osa tätä suurta maailmanlaajuista megatrendiä.

Kun kuluttaja etsii verkkokaupan sivuilta juoksulenkkareita, palvelevan markkinoinnin ansiosta häntä lähestytään suosituksilla, joissa tiedustellaan, olisiko hän mahdollisesti kiinnostunut myös erinomaisiksi arvioiduista juoksusukista. Asiakas iloitsee saamastaan palvelusta. Palvelua ei tällä kertaa tarjonnut myyjä, vaan keinoäly. Kokemus oli kuitenkin sama: mielihyvä ja ilo saadusta palvelusta.

Asiakasymmärryksestä on helppo puhua, mutta sen nostaminen kaiken liiketoiminnan lähtökohdaksi on todella vaikeaa. Perinteinen markkinointi on kokenut kolhuja ja menettänyt uskottavuuttaan parin viime vuoden aikana. Yksinkertaisesti siitä syystä, etteivät toimenpiteet ole perustuneet asiakasymmärrykseen. Toimijat eivät ole sisäistäneet sitä tosiasiaa, että asiakasymmärryksen pitäisi olla kaikkien markkinointitoimenpiteiden ydin. Asiakas on ainoa lähtökohta, josta onnistunut markkinointi voi ponnistaa.

Nykyaikaisessa markkinoinnissa data näyttää suunnan toiminnalle, ja mittaustulokset ohjaavat oikeisiin toimenpiteisiin. Mikä asiakkaitamme kiinnostaa? Miten kampanjamme toimi kussakin kohderyhmässä? Miten hyvin panostuksemme kampanjaan tuottivat tulosta?
Klikkien sijasta palvelevaa markkinointia ohjaa konversiodata, johon ei aiemmin markkinoinnissa päästy käsiksi.

Asiakasymmärryksen pohjalta toimiminen ja sen sisäistäminen muuttaa markkinointia radikaalisti ja pysyvästi. Monet markkinoinnin peruskäsitteet, kuten kontaktihinta tai CPM, menettävät relevanssinsa. Markkinoinnissa on kyse syvällisemmästä yhteistyöstä eri toimijoiden välillä.

Ennen kaikkea markkinointi edeltää nykyisin kokonaisvaltaisempaa ajattelua. Miten markkinointitavoitteet yhdistyvät osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita? Vastaus kysymykseen on osa asiakasymmärrystä.

Kirjoittaja: SOK Smart Marketing
Koostanut Mirka Nyqvist-Kungur

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!