
Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset
IAB Europen lippulaivatapahtuma Interact 2022 järjestettiin toukokuun lopulla Madridissa. IAB Finlandin Mira Vaurula osallistui tapahtumaan tavaten kollegoita toimialalta ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Tähän artikkeliin on kasattu Interactin suurimmat opit
Euroopan digitaalisessa mediamarkkinassa kasvua yli 30 %
Interact 2022 alkoi perinteisesti IAB Europen Adex -lukujen julkaisulla: Euroopan digimarkkina raportoidaan vuosittain Adex-tutkimuksessa ja vihdoin vuoden 2021 luvut olivat valmistuneet. Koko raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilta, mutta tässä tärkeimpiä poimintoja julkaisusta.
- Euroopan digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 2021 vuonna jopa 30,5 % saavuttaen jo 92 miljardia euroa kokoluokassa
- Videomainonnan lisäksi kasvajana digitaalinen audio, jonka kasvu on hurjat 50,2 % koko markkinassa
- Videomainonta jatkaa myös kasvua 46,2 % vauhdilla; videomainonta kasvaa etenkin sosiaalisen median kanavissa, mutta myös displayn sisällä
Kuluttajatrendeinä Attention economy ja etätyön vaikutukset kulutuskäyttäytymiseen
Yhtenä aiheena esiin nousi kuluttajissa tapahtuneet muutokset ja etenkin huomion saavuttamisen tärkeys digitaalisessa mainonnassa.
Microsoft oli toteuttanut Forresterin kanssa tutkimuksen tämän päivän kuluttajasta ja siitä, kuinka kuluttaja vaihtelee työmoodista kotimoodiin työpäivän aikana monta kertaa kun etätyön määrä on lisääntynyt ja vakiintunut. Nyt kuluttaja tekeekin yhä enemmän ostopäätöksiä työpäivän aikana pienissä hetkissä, joihin brändin pitäisi päästä käsiksi. Tämä voi vaatia brändeiltä segmentoinnin päivitystä tähän hetkeen ja tilanteeseen.
Toisena aiheena paneelikeskustelussa svyvennyttiin siihen, kuinka huomiota kuvaavat mittarit ovat relevantimpia mainonnan osalta kuin esimerkiksi viewability. Panelistit olivat sitä mieltä, että viewabilityn merkitys tulee tulevaisuudessa vähenemään ja sen tilalle tulee muita mittareita, joiden avulla saadaan laadukkaampaa dataa mainonnan toimivuudesta.
Ympäristövastuu digitaalisen markkinoinnin ekosysteemissä
Seminaarin parasta antia oli puheenvuorot ja keskustelut ympäristövastuun merkityksestä digitaalisen markkinoinnin ekosysteemissä. Andrew Hayward-Wright alusti aihepiiriä kertomalla faktoja internetin aiheuttamista päästöistä. Kuulostaa huolestuttavalta, että internetin päästöt ovat samaa luokkaa globaalisti kuin ilmailusta aiheutuvat päästöt. Digitaalinen mainonta yksistään luo hiilidioksidipäästöjä 60 miljoonaa tonnia. Päästöjä aiheuttaa etenkin digitaalisen mainonnan hankintaketju. Mainostaja voi omalta osaltaan yrittää pienentää päästöjen määrää esimerkiksi hyödyntämällä kohdennuksien ja datan käyttöä tietoisesti ja harkiten.
Googlen puheenvuorossa Googlen Head of Sustainability Adam Elman kertoi esimerkkejä, miten Googlen teknologia auttaa mm. kaupunkeja suunnittelemaan Google Mapsin datan pohjalta parempia pyöräilymahdollisuuksia.
Julkaisijoiden bisneksen ytimessä on kirjautunut kuluttaja
Seminaarissa useammassa puheenvuorossa käsiteltiin premiummainosympäristöjen toimivuutta ja bisnesmalleja. Telegraph kertoi puheenvuorossaan heidän bisneksen keskiössä olevista tilaajista ja kuinka he suojelevat tilaajiaan huonolta mainoskokemukselta parantamalla mainospaikkojen sijaintia ja määrää sekä tarjoamalla relevantimpaa ja kohdennetumpaa mainontaa perustuen mm. lukuhistoriaan. He ovat siirtyneet katsomaan statistiikoissaan mainonnan osalta brand safetya, brand attentionia ja brand impactia.
Lisäksi puheenaiheina kaupan media, metaverse, tekoäly sekä kriisitoiminta
Muissa puheenvuoroissa käsiteltiin kaupan median kasvua Euroopassa ja globaalisti. Nähdään, että kaupan median toimialalle nousee uusia pelureita, kuten lentoyhtiöt ja Uber. Erikseen nostettakoon vielä seminaarin sisällöistä IAB Ukrainan toimitusjohtajan Anastasiya Baydachenkon puheenvuoro kuinka IAB Ukraina toimi kriisissä ja oli etenkin toimialan tukena sekä antoi osaamistaan informaatiosodankäyntiin. Ensimmäinen seminaaripäivä päättyi tunteellisesti seisoviin aplodeihin, kun kollegat salissa halusivat osoittaa solidaarisuutta koko Ukrainalle.
![]() |
Mira Vaurula, Head of Business and Development, vastaa IAB Finlandilla koulutus- ja tapahtumatoiminnasta. |
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää