Icon
IAB Studio: somekanavien salat 1/2 - TikTok, Snapchat ja Jodel Markkinaluvut

IAB Studio: somekanavien salat 1/2 - TikTok, Snapchat ja Jodel

04.10.2022 | iab

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana Ira Vihma Improve Medialta, Joona Haatainen Trootilta ja Riina Ahonen Httpoolilta. Tässä jaksossa puhutaan erilaisista sosiaalisen median kanavista, kuten Jodelista, TikTokista ja Snapchatista. Pasi selvitti myös mikä uusi markkinoille pompannut ilmiö, BeReal, oikein on.

Uusia somekanavia tulee markkinoille, kuin sieniä sateella. Kuinka hyvin tunnet uusia ja vanhoja kanavia? Toisessa jodlataan, kolmannessa käytetään erilaisia linssejä ja perinteiset kuvapalvelut ovat videoistumassa hyvää vauhtia. Miten ehkä perinteisesti teinien alustoina pidetyissä TikTokissa ja Snapissa tavoitetaan yleisöä, millainen yleisö on parhaimmillaan ja miten vastuullisuus nousee eri kanavissa ja heidän käytännöissään esille. Jaksossa kuullaan miten kanavia voidaan monipuolisesti hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja kuulimme esimerkiksi hyviä kokemuksia mainostajan ja jodlaajien välisestä vuorovaikutuksesta. Eli Jodel ei ole pelkästään kuluttajien anonyymi keskustelukanava vaan kanavaa voi hyvin hyödyntää esimerkiksi yrityksen AMA-alustana tai someaspana @nordea_aspa tapaan.

Uusien somesovellusten käyttöön kannattaa lähteä avoimin mielin ja antaa sovelluksen näyttää mistä oikein on kyse. IAB Studio somejakson lopussa vieraat jakavat vinkkejä, kuinka tutustua esimerkiksi TikTokiin, Snapchatiin tai Jodeliin jos palvelut ovat aivan uusia ja tuntemattomia.

Lataa tästä myös jaksossa mainittu Branded Content -opas ja opi merkitsemään kaupalliset yhteistyöt oikein eri sosiaalisen median kanavissa.

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!