Icon
IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen. Markkinaluvut

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

23.02.2024 | iab

HUOMIO! Tässä IAB Studion jaksossa on poikkeuksellisen heikko äänenlaatu. Toiminnanjohtaja Raassina röhkii kuin pieni possu ja jälkituotannossa kaikkea ähinää ei valitettavasti saa poistettua. Onneksi podcastin supervieraat Juuli Pelkonen (Adform) ja Miia Salmi (Sanoma) pelastavat asiantuntemuksella kaiken. IAB pahoittelee ja toivottaa kivoja kuunteluhetkiä!

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule mukaan kuuntelemaan!

  • Mitä ohjelmallinen ostaminen oikein on?
  • Miksi yrityksen kannattaisi käyttää enemmän ohjelmallista ostamista?
  • Miksi eri julkaisijoilla on eri CPM-hinnat saman kokoisille formaateille? Mihin hinta perustuu
  • Mikä on header bidding ja miten se toimii?
  • Second price auction. Kuka sen on keksinyt ja onko tämä vielä vallalla oleva tapa ostaa/myydä?
  • Ohjelmallinen nousevissa kanavissa (audio, ulkomainonta), tästä on puhuttu jo vuosia ja mitään ei oikein tapahdu ainakaan isosti. Mitä pitäisi tapahtua, että pallo alkaisi pyörimään oikeaan suuntaan?

Kuuntele jakso niin saat vastauksen näihin kaikkiin kansaa askarruttaviin kysymyksiin.

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!