Icon
IAB Europelle langettava päätös TCF-standardiin liittyen Markkinaluvut

IAB Europelle langettava päätös TCF-standardiin liittyen

09.02.2022 | Pasi Raassina

Belgian tietosuojaviranomainen APD antoi 2.2.2022 päätöksen koskien IAB Europen fasilitoimaa TCF-standardia. Päätöksen mukaan IAB Europe on rekisterinpitäjän roolissa TCF:n TC-Stringissä, joka tulkittiin päätöksessä henkilötiedoksi. Päätöksessä esitettiin myös muita teknisiä ja juridisia TCF standardiin liittyviä, kehitystyötä vaativia muutosvaatimuksia. IAB Europe tuomittiin yhteensä 250 000€ sakkoihin. APD:n päätöksentekoon osallistuivat myös muiden EU-maiden tietosuojaviranomaiset ja siten päätös on lähtökohtaisesti sitova kaikissa EU-maissa. IAB Europen on toimitettava seuraavan kahden kuukauden kuluessa APD:lle kehityssuunnitelma päätöksessä mainittujen puutteiden korjaamiseksi. Suunnitelman toteuttamiselle on kuuden kuukauden aikajakso sen jälkeen, kun APD on sen hyväksynyt.

Huomioitavaa on, että päätös koskee vain IAB Europea eikä TCF standardia hyödyntäviä yrityksiä. IAB Europe on myös päättänyt valittaa tuomiosta Belgian markkinaoikeuteen. Belgian viranomaisten laatima päätösdokumentti englannin kielellä löytyy täältä ja IAB Europen tiedotteen pääsee lukemaan tästä. Alle on vielä koottu yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia päätökseen liittyen. Lisätietoja voi kysellä IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassinalta (pasi.raassina@iab.fi, 040-575 3726)

OVATKO TCF:N MUKAISET EVÄSTEKYSELYT NYT LAITTOMIA?

Ei. APD:n päätöksessä ei ole mitään, mikä viittaa siihen, että itse suostumuskyselyt ovat laittomia. APD pyytää lisätietoja ja selvityksiä etenkin henkilötietoihin verrattavaan TC-Stringiin liittyen.

PITÄÄKÖ KAIKKI TCF:N KAUTTA KERÄTTY DATA POISTAA?

Ei. APD:n päätöksessä lukee, ettei se voi vaatia kaikkien toimijoiden poistavan TCF:n kautta kerättyä dataa. Vaatimus datan poistamisesta koskee vain TCF:n ns. global scope -asetuksen avulla kerättyä dataa, joka poistui käytöstä jo kesällä 2021.

POISTUUKO OIKEUTETUN EDUN PERIAATE TCF:STÄ?

APD:n päätöksen mukaan oikeutettuun etuun turvautuminen oli riittämätön tarkoituksiin, joihin liittyy kohdennettua mainontaa tai käyttäjien profilointia. Siksi on tällä hetkellä epäselvää, mitä oikeutetun edun periaatteelle kokonaisuutena tapahtuu. IAB Europe jatkaa keskustelua asiasta APD:n kanssa.

MIKÄ ON TC-STRING JA MIKSI APD PITÄÄ TC-STRINGIÄ HENKILÖTIETONA?

TC-string on CMP-työkalujen luoma digitaalinen ns. merkkijono, johon kirjoitetaan kuluttajan evästehyväksyntään liittyvät valinnat. TC-stringiin kerätyt tiedot voi jakaa läpi digimarkkinan arvoketjun esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen työkaluihin.

APD:n päätös ei yksiselitteisesti määritä, että TC-string mahdollistaa yksittäisen käyttäjän tunnistamisen. Mutta päätöksen mukaan yhdistämällä TC-stringin sisältämä tieto muuhun dataan, esimerkiksi käyttäjän IP, on yksittäisen käyttäjän tunnistaminen mahdollista.

ONKO IAB EUROPE VALITTAMASSA PÄÄTÖKSESTÄ EU:N MARKKINAOIKEUTEEN?

Kyllä, IAB Europe julkaisi 11.2 tiedotteen, jossa kertoi valittavansa päätöksesä Belgian markkinaoikeuteen. Lue lisää täältä!

ONKO OPENRTB NYT LAITONTA?

APD:n päätös ei käsittele OpenRTB:n laillisuutta, vaan keskittyy IAB Europen hallinnoiman TCF-standardiin ja etenkin sen TC-stringiin.

TULEVATKO PAIKALLISEN TIETOSUOJAVIRANOMAISET OLEMAAN YHTEYDESSÄ TCF-KÄYTTÄJIIN ESIMERKIKSI SUOMESSA?

Periaatteessa ja todennäköisesti ei. Ensinnäkin oikeusprosessi on vielä kesken, eli siihen voidaan hakea yhä muutosta ja IAB Europella on joka tapauksessa kaksi kuukautta aikaa esittää APD:lle suunnitelmat TCF:n kehittämiseen. Paikallisten viranomaisten toimenpiteet näin keskeneräiseen tapaukseen eivät missään nimessä ajaisi prosessia prosessia eteenpäin. Lisäksi tulee muistaa, että APD:n päätös ei tee TCF:n käyttämisestä laitonta.

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!