
DOOH -työryhmän uuden puheenjohtajan terveiset
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä, season 2
Mediaryhmänä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) on voimakkaasti kasvava ja kehittyvä ja siksi tarvetta alan yhteiselle tekemiselle löytyy runsaasti. Joten kun digitaalisen ulkomainonnan työryhmä reilu vuosi sitten starttasi toimintansa, lähdin innolla jäsenenä mukaan.
Heti alusta saakka oli selvää, että myös muut työryhmään lupautuneet olivat samalla innolla mukana ja ilokseni huomasin, että ryhmä koostui varsin monipuolisesti alan toimijoista. Tämän ryhmän kanssa olemme käyneet mielenkiintoisia toimialakeskusteluja vuoden mittaan ja ensimmäisen toimintakausi oli muutoinkin varsin tuottelias. Saimme puristettua kasaan digitaalisen ulkomainonnan ostajan oppaan ja järjestettyä webinaarin, joka ei varmastikaan jäänyt kertakokeiluksi, sillä se koettiin osallistujien kesken hyvin mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi (arvosana 3,7/4).
Kun nyt vuoden alussa minulle tarjoutui tilaisuus aloittaa ryhmän puheenjohtajana, otin tehtävän mielelläni vastaan, sillä työryhmän toiminta on toimialalle tärkeää ja ryhmän kanssa työskentely on ollut todella innostavaa läpi koko ensimmäisen toimintakauden. Nyt onkin hyvä hetki laittaa menemään iso kiitos ryhmän ensimmäisen toimintakauden puheenjohtajalle, Janne Lohvansuulle. Kiitos Janne koko ryhmän puolesta hienosta puheenjohtajakaudesta!
Mittaaminen ja vastuullisuus 2021 keskiössä
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.
Tänä vuonna toimintamme painopisteinä tulevat olemaan DOOHin mittaaminen ja data, vastuullisuus sekä vaikuttavuus, jotka nousivat voimakkaasti esiin myös webinaariosallistujien kesken suoritetussa kyselyssämme. Kyselyä tulemme myös jatkamaan alkuvuoden aikana, jolloin kartoitamme vielä tarkemmin sitä, mitkä aiheet puhuttavat ja kiinnostavat eniten alan toimijoita ja vaikuttajia. Kyselyn perusteella tulemme täsmentämään työryhmämme 2021 suuntaa, joten toivottavasti mahdollisimman moni teistä tulee vastaamaan kyselyymme.
Yhteismitallisuus on isona asiana työryhmämme 2021 agendalla ja odotan jo mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta niin työryhmän kuin muiden alan toimijoiden kanssa etenkin nyt kun tämä hanke tulee alalla vuoden aikana starttaamaan. Tavoitteena toimialalla siintää yhteinen valuutta digitaaliseen ulkomainontaan, joka on linjassa myös muiden markkinoiden kanssa. Tie tähän vaatii kuitenkin vielä monta työvaihetta ja useamman vuoden työn mittavine kulkureittitutkimuksineen sekä muine työvaiheineen. Tulemme mielenkiinnolla olemaan mukana tällä matkalla ja keskusteluissa muun muassa siitä, olemmeko alana menossa kohti impressioita (ja miksi niitä tulemme kutsumaan) ja puhummeko tulevaisuudessa viewed vai viewable ulkomainonnan kontakteista.
Toivotan tervetulleeksi erittäin mielenkiintoisen DOOH vuoden!
Heidi Vuorio, Media Operations Director, dentsu finland
Kirjoittaja toimii Media Operations Directorina dentsulla ja on IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän puheenjohtaja. Heidi on työskennellyt useissa eri mediatoimistoissa sekä nähnyt alaa myös median puolelta pöytää.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää