
Briteissä osataan: Investoinnit digitaaliseen mediaan yli 30% koko mediasta!
Maailmanennätys!
Vierailin Englannissa päivittämässä viimeisimmät digitaalisen median kuulumiset IAB Engage 2012 -tapahtumassa. Tapahtuman paikkana oli The Barbican Center jossa digitaalista tietoa oli kuulemassa reilusti yli 500 vierasta. Tunnelma oli korkealla ja seminaaripaikka oli upea! Ilmassa oli juhlan tuntua jo sisään kävellessä.
Seminaarin avasi IAB UK:n toiminnanjohtaja, aina kohtelias sekä innostava Guy Phillipson. Hänellä oli seminaariväelle ennätysuutisia! Briteissä on ensi kertaa ylitetty maaginen 30 % raja investoinneissa digitaaliseen mediaan. Lukua voi pitää huomattavana virstanpylväänä koska myös Briteissä television rooli on ollut voimakas. Kuinkahan kauan Suomessa menee vastaavaan saavutukseen?
Digital transformation
Brittien mediakäytöstä keskusteltiin paljon. Olympialaisten aikana yli 35 miljoonaa Brittiä seurasi kisoja verkon välityksellä. Heistä noin 12 miljoonaa seurasi kisoja mobiilin kautta! Digitaalisen muutoksen vauhti on ylittänyt kaikki ennakkoarviot! Ja kuinka ollakaan, myös Briteissä odotetaan tämän jo sinänsä hulppean luvun investoinneista vain vielä kasvavan tulevaisuudessa.
Mobiilimainonnasta kerrottiin 2-3 vuoden aikana tulevan UK:ssa 1 miljardin punnan media. Lukua voi pitää valtavana mutta sille on olemassa käyttäjien kautta pohja. Ennakoitiin että vuonna 2013 Briteissä älypuhelinpenetraatio ylittää jo 75 %:in tason.
Wake up call – mobiilioptimoidut sivustot mainostajilla
Yritykset eivät ole lähteneet mobiilimainonnan voimakkaasta kasvusta huolimatta kehittämään omia sivustoja mobiililaitteille sopivaksi. Vain noin 40 % mobiilissa mainostavista yrityksistä omaa mobiilioptimoidut sivustot. Mobiilikäytön lisääntymisestä kertoo seuraava data: 2 vuotta sitten Googlen hauista noin 4-5 % tapahtui mobiilisti. Tällä hetkellä tuo luku on jo peräti 25 %. Kasvu on valtavaa ja ensimmäistä kertaa historiassa mobiiliälypuhelimien voidaan sanoa olevan käyttäjille ”läheisiä” sekä mainostajille tehokas media tavoittaa liikkuvat kuluttajat.
Päivän antia sieltä täältä
Esiintyjälista tiiviissä päivässä piti sisällään eri toimiajojen edustajia aina vähittäiskaupasta (tesco.com) Twitterin CEO:n haastatteluun. Useimpia puheenvuoroja yhdisti voimakas usko ja tahto digitaalisen median voimaan nyt sekä ennen kaikkea tulevaisuudessa. Innovaatiot digitaalisessa maailmassa ovat elintärkeitä. Kuinka itsepalvelukulttuurissa voidaan reaaliaikaista teknologiaa hyödyntämällä tarjota asiakkaille maailman parhaita asiakkuuskokemuksia?
Erityisesti mieleeni jäi IAB UK:n mobiilioperaatioista vastaavan johtajan vahva käsitys seuraavasta isosta asiasta mobiilirintamalla: lähitulevaisuudessa mobiileihin päätelaitteisiin siirtyy kuluttajien lompakko! Yrityksillä tulee melkoinen kiire ottaa tästä muutoksesta kaikki irti sekä ennen kaikkea pysyä teknologisen kehityksen mukana.
Perinteisen tv:n kuolema?
Lyhykäisyydessään päivä oli erittäin antoisa. Eniten allekirjoittanutta ihmetytti tv-yhtiön puheenvuoro (ITV) joka oli varsin puolusteleva. Yhtiön toimitusjohtaja ei omasta mielestään usko perinteisen tv:n kuolemaan. Toteamus hieman pysähdytti, koska jos sellaisen lausumana julkisesti kertoo, niin mietityttää miksi….? Voiko olla niin, että kun digitaalisten videosisältöjen kuluttaminen kasvaa joka vuosi satoja prosentteja, niin perinteiseksi mediaksi tänä päivänä luettava televisio on jo ahtaalla briteissä?
Lopuksi
Brittimarkkina on ylittänyt mediainvestoinneissa digitaaliseen mediaan huiman 30 %:in rajan. Tämän vauhdin soisi myös Suomessa toteutuvan ja toteutuuhan se, kun markkinoijat huomaavat todenteolla missä heidän asiakkaansa viettävät tänä päivänä aikaansa.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää