Kysy IABlta: REBOOT -webinaarin Q&A
IAB Finlandin 12.5.2020 järjestämässä REBOOT -webinaarissa paneuduimme COVID19-pandemian mahdollisiin vaikutuksiin mediamarkkinassa sekä kuulimme näkemyksiä, menestyscaseja ja tulevaisuudennäkymiä Kotipizzalta, Sanomalta, Facebookilta sekä Dagmarilta.
Ohessa vastaukset presentoijille kysyttyihin kysymyksiin. Jos missasit osan webinaarista, löydät tallenteen alta.
Katso webinaaritallenne täältä.
IAB:n COVID19 -aiheiset tutkimukset ja tapahtumat
COVID19-pandemia tulee vaikuttamaan talouteen ja sitä kautta myös markkinointiin vielä vuosien ajan. Oikeita vastauksia vaikutuksen voimakkuudesta ja pituudesta ei vielä ole kenelläkään, mutta haluamme tarjota teille kaiken IAB:n tuottaman tiedon aiheesta.
IAB Finland tutki yhdessä Avauksen sekä ASML:n kanssa, miten koronaepidemia on vaikuttamassa suomalaisten yritysten markkinointipanostuksiin tämän vuoden aikana. Lue juttu täältä
IAB Europe Covid19 -webinaarissa 21.4. aiheena oli koronan vaikutus Euroopan mediamarkkinaan. Äänessä IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp.
Katso tallenne täältä
Ilmoittaudu jatkowebinaariin 20.5.
IAB Sverigen ja Avauksen tutkimus: The Impact of Covid-19 on Marketing Budgets 2020 in Sweden
REBOOT - Q&A
IAB:n toimisto koosti webinaarissa puhujille esitetyistä kysymyksistä Q&A:t.
Vastaaja: RAINER LINDQVIST - KOTIPIZZA
Jääkö koronan jälkeen joku koronan mukanaan tuomista tavoista elämään? Mainitsit, että ryhdyitte myymään makeisia, entä esim. käsidesit ym.?
Makeiset tulee jäämään valikoimiin. Kun laajensimme väliaikaisesti kuljetusaluettamme (kuljettavien ravintoloiden määrä kasvoi), iso osa näistä tulee jatkamaan virallisen kuljetuskonseptin piirissä. Hygienia ja ruokaturvallisuus on meille ollut aina kriittinen ja tärkeä asia meille, mutta nyt muutamia käytänteitä tulee jäämään. Mm. asiakkaille helpompi käyttöiset käsidesipisteet. Media puolella tulemme nostamaan digitaalista paikallismarkkinointia ketjuohjauksen puolelta.
Miten summasit – miksi olette pärjänneet näin hyvin? Onko mielestäsi Kotipizzan vahva brändi oleellisin voimavara jne.
Tunnettu vahva brändi on tietysti ollut meille etu, mutta myös se, että verkkokauppa ja kuljetuskonseptiin panostaminen viimeisten kolmen vuoden aikana kantoi hedelmää tällaisessa tilanteessa, missä orgaaninen kysyntä kuljetettavalle ja verkkokaupasta ostettavalle ruualle kasvoi hetkessä. Myös Kotipizzan rohkea, kokeileva yrityskulttuuri mahdollisti sen, että emme missään vaiheessa menettäneet toimintakykyä organisaatiossa. Kolmas asia oli se, että yli kaksi sataa yrittäjäämme suoriutuivat oivallisesti haastavasta tilanteesta.
Vastaaja: ELINA BONO - SANOMA
Pistitte B2B-markkinoinnissa ihan kaiken uusiksi. Oliko tiimin motivointi vaikeaa ja miten saitte koko organisaation mukaan hankkeeseen?
Tiimin motivointi ei ollut vaikeaa. Päinvastoin. Tilanne loi työllemme ihan uutta merkityksellisyyttä, sillä markkinointiviestintä nousi kerta heitolla tärkeämmäksi kuin koskaan aikaisemmin. Siinä missä markkinoija-asiakkaamme hakivat markkinoinnilla ennen koronaa kasvua, nyt he hakivat keinoja selviytyä. Mitä enemmän pystymme heitä tässä hetkessä auttamaan sen parempi. Tiedostimme yhdessä, että suunnitellut viestit eivät olleet aikaan sopivia ja halusimme osaltamme tuoda kortemme kekoon auttaaksemme asiakkaitamme. Olemme myötäeläneet ja tukeneet toinen toisiamme vahvasti alusta lähtien. Lisätietoja muutoksesta toimintatavassamme tiiminä täältä.
Vahva johtaminen, henkilökunnasta huolehtiminen ja avoin tiedonkulku ovat hitsanneet meidät yhteen. Korona iski meihin ihan yhtä lailla kuin kaikkiin muihinkin yrityksiin ja siihen reagointi on koko organisaation yhteinen tehtävä. Ylin johto oli mukana alusta lähtien suunnittelemassa ja linjaamassa, mitä ja miten tulemme markkinoimaan. Jos oma markkinointimme ei puhuttelisi omaa henkilökuntaamme, niin tuskin se sitten puhuttelisi muitakaan. Yhdessä tästä selvitään. Itselleni on tosi tärkeää, että kampanjat jalkautuvat ja oma henkilökuntamme voi olla niistä ylpeä.
Minkälaista palautetta olette saaneet uudesta b2b-kampanjasta? Ja kuinka kauan aiotte jatkaa nykyisellä linjalla?
Palaute on ollut kautta linjan positiivista, mistä olen luonnollisesti tosi kiitollinen. Markkinoijia palvelevaan sisällöntuotantoon ja jakeluun panostamme jatkossakin. Meillä on paljon tietoa, jota he pystyvät hyödyntämään omassa suunnittelussaan. Tiedontarve on tällä hetkellä valtava, kun tilanteen nopeus ja vakavuus tuli kaikille yllätyksenä. Koronan vaikutukset tulevat olemaan monimuotoiset ja pitkäkestoiset. Suomen johtavana mediatalona tunnemme roolimme ja vastuumme. Velvollisuutemme on pysyä ajan tasalla ja jakaa tieto koko alan käyttöön. Tällä hetkellä emme kilpaile vaan tuemme toinen toisiamme. Sekä meidän että ulkopuolisten asiantuntijoiden vinkkejä löytyy jatkossakin täältä: https://media.sanoma.fi/vinkkeja-ja-sisaltoa-markkinoijalle-koronakriisin-aikana
Myös omissa kampanjoissamme reagoimme tilanteeseen sen vaatimalla tavalla varmasti myös jatkossa. Meillä on hyvät kontaktit suomalaisin markkinoijiin, joten olemme aika hyvin pulssilla, mitä apua he tarvitsevat. Tätä tietoa käytämme tulevissakin kampanjoissa. Viestimme aikaan sopivalla tavalla jatkossakin. Uutta on tulossa jo ihan lähipäivinä. Emme aio hyytyä vaan teemme kaikkemme, jotta tästä selvittäisiin.
Vastaaja: MIKA LEHTORANTA - DAGMAR
Dagmar kerää omasta kuluttajapaneelistaan trenditietoa kuluttajakäyttäytymisen muutoksista. Voiko sieltä tehdä jo pitemmän aikavälin ennusteita, eli palautuuko kuluttajakäyttäytyminen koronan jälkeen vanhoihin uomiin?
Vielä ei ole mahdollista sanoa milloin kuluttajakäyttäytyminen mahdollisesti palaa lähemmäs normaalia. Ennusteiden osalta tietoa ei ole vielä kertynyt riittävästi. Kriisin vaikutuksia ja vaikutuksen kestoa on siis vielä hankala tarkasti ennustaa ja kuinka syvää taloudellista epävarmuutta se tulee lopulta aiheuttamaan. Mutta toki tulosten kertymisen myötä pystymme jatkossa arvioimaan tarkemmin kuluttajakäytöksen muutosta. Tutkimukseen voidaan myös liittää asiakkaan toimialaa koskevia kysymyksiä, näin voidaan tarkemmin seurata kehitystä myös asiakas- ja toimialakohtaisesti.
Miten Dagmar mediatoimistona uskoo COVID19-kriisin muuttavan pitkällä jänteellä mediainvestointeja ja -painotuksia Suomessa?
Virallisen mittauksen mukaan mediainvestointien trendi on ollut laskeva ja tämänkaltainen kriisi oletettavasti tulee vaikuttamaan mediainvestointeihin myös negatiivisesti. Painotukset digiin varmasti jatkuvat, myös verkkokauppa, asiakaskokemus, teknologia ja automaatio tulevat entisestään olemaan markkinoijan fokuksessa. Jos kriisi synnyttää taantumaan on tällä toki myös vaikutusta mediankäyttöön, esim. maksetun ja tilatun sisällön osalta ihmiset tulevat oletettavasti olemaan kriittisempiä mihin rahansa käyttävät ja mistä sisällöstä ovat valmiit maksamaan.
Vastaaja: JAANA KARJALAINEN - FACEBOOK
Miten konkreettisesti yritysvastuu on näkynyt Facebookin toiminnassa COVID19-kriisin aikana?
Hyvin monella tavalla. Parhaiten asia konkretisoituu meidän sivustolta.
Ovatko kuluttajat löytäneet FB:n COVI19-19 Information Centerin?
Kyllä ja itseasiassa todella hyvin. Noin 2 miljardia ihmistä on vieraillut COVI19-19 Information Centerissä (Lähde: Facebook Q1 2020 Earnings)
BLOGI
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää