Icon
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa Markkinaluvut

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

15.06.2021

IAB Europe julkaisi vuotuisen Adex-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. Adex-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

IAB Europe Adex 2020

Vaikka digitaalisen mediamainonnan kasvuprosentti jäi pienimmäksi viiteentoista vuoteen, +6,3 % kasvua voidaan pitää erittäin merkittävänä keskellä globaalia pandemiakriisiä. EU-alueen BKT:n ennustetaan tippuvan vuoden 2020 aikana noin 6-8 prosenttia ja normaalista mediamarkkina reagoi BKT:n muutoksiin samansuuntaisesti, mutta selvästi voimakkaammin. Vuonna 2020 käänteentekevä muuttuja oli digitaalisuus, sillä digimainonnan kasvun vastapainonan ei-digitaalinen mainonta laski n 20 %. Merkittävää viime vuoden mediamarkkinassa oli myös markkinaennusteen tarkentuminen vuoden mittaan, sillä vielä huhtikuussa IAB Europe ennusti digimainonnan määrän laskevan lähes -12 %. Euroopan maista ainoastaan Belgia (-0,4 %), Espanja (-3,0 %) ja Valko-Venäjä (-8,3 %) raportoivat digimainonnan pienentyneen vuonna 2020. Vauhdikkaimmin digi kasvoi Turkissa (+35 %), Ukrainassa (+26 %) ja Serbiassa (+19 %).

Adex-tutkimuksen mukaan kaikki digitaalisen mainonnan formaatit luokiteltua mainontaa lukuunottamatta kasvoivat vuonna 2020. Nopeimmassa kasvussa oli sosiaalinen media lähes 16 % kasvuvauhdilla. Hakumainonta kasvoi lähes 8 % ja displaymainonta (banner & video) noin 3 % vuoteen 2019 verrattuna. Noin 43 % Euroopan digimainonnasta oli hakumainontaa, 23 % sosiaalisen median mainontaa, lähes 23 % display-mainontaa ja 11 % luokiteltua mainontaa.

IAB Europe Adex 2020

Digimainonnan perusjaottelun takana on havaittavissa mielenkiintoinen videoistumisen trendi. Video on mainosmuotona löytänyt viime vuosina tiensä VOD-palveluiden ohella osaksi sosiaalisen median mainontaa ja lisäksi videota käytetään tehokkaasti myös banner- ja outstream-mainonnassa. Videomainonta kasvoikin Euroopassa hieman yli 10 prosenttia perinteisen bannermainonnan luisuessa noin prosentin laskuun. Videon osuus kaikesta display-mainonnasta (bannermainonta, instream ja sosiaalinen media) oli suurimmillaan Englannissa (53,5 %), Hollannissa (51,5 %) sekä Italiassa (51,1 %).

Vuodelle 2021 IAB Europe ennustaa digitaalisen mainonnan kasvavan lähes 10 % vauhdilla. Rauhallisen vuoden ensimmäisen kvartaalin jälkeen on todennäköistä, että vuoden viimeisen vuosipuoliskon jälkeen kasvuprosentit ovat reippaasti yli 10 prosentin paremmalla puolella. Pandemian kiihdyttämälle digitalisaatiolle ei siis näy loppua ainakaan mediamarkkinassa, päinvastoin.

Lue lisää Euroopan mediamarkkinasta IAB Europen Adex 2020 -dokumentista
Lue myös IAB Finlandin ja Kantarin yhteistiedote Q1/2021 mediamainonnasta Suomessa.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!