Icon
Digimainonnan kolmas kvartaali kiri kasvulla Kvartaalitiedotteet

Digimainonnan kolmas kvartaali kiri kasvulla

31.10.2017

Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 81,7 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi yhteensä 13,2 % verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien, tammi-syyskuun panostukset olivat 253,8 miljoonaa euroa kasvun ollessa 9,5 %. Heinä-syyskuussa onnistuttiin kirimään vuoden 2017 keskiarvoa parempi kasvu.

Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 777 miljoonaa euroa ja jäivät edelleen pakkasen puolelle 3 prosenttiyksikön verran. Tästä johtuen digimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi edelleen asettuen 33 prosenttiin. Vuoden tarkastelujaksolla digimainonnan markkinaosuus on kasvanut 3 prosenttiyksikköä. Mediamainonnan panostukset printtimedioihin olivat 33,4 % ja panostukset sähköisiin medioihin 61,4 % sekä panostus ulkomedioihin 5,2 % kokonaisuudesta.

Pirteä kolmas kvartaali

Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat 40 %:n kasvuluvuilla olivat natiivimainonta sekä Facebook-mainonta. Facebook-mainonnan panostukset heinä-syyskuussa kipusivat 14 miljoonaan euroon ja YouTube-mainonnan panostukset 2,1 miljoonaan euroon. YouTube-mainonnan kasvu oli 31,3 %.
IAB Finland julkaisee jatkossa Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset eurooppalaisen käytännön mukaisesti otsikolla Mainonta sosiaalisessa mediassa.

Hakumainonnan pieni notkahdus edellisellä kvartaalilla (huhti-kesäkuussa) korjaantui nyt 5,4 %:n kasvulla panostusten ollessa yhteensä 25,2 miljoonaa euroa.

Ennuste vuodelle 2017 on edelleen positiivinen, digimainonnan kasvu tulee olemaan noin 10 prosentin tuntumassa, jolloin 350 miljoonan euron raja saattaa rikkoutua”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

12.11.2020

Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla

Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!