Icon
Korona kiihdyttää siirtymää hukkamarkkinoinnista palvelevaan markkinointiin Uutiset & blogi

Korona kiihdyttää siirtymää hukkamarkkinoinnista palvelevaan markkinointiin

21.04.2020 | Hannaleena Koskinen, SOK Media

Miten ihmiset suhtautuvat markkinointiin korona-aikana? Miten lähestyä asiakasta poikkeustilanteessa? Nämä ovat kysymyksiä, joita jokainen markkinoija on tänä keväänä pohtinut kuumeisesti. Miten reagoi yritys, jonka liiketoiminta perustuu asiakkaan kohtaamiselle? Kuinka kanavat ja sisällöt muuntuvat korona-aikana?

Itse ajattelen, että markkinoijien tulisi nyt jarrun sijasta painaa kaasua ja ottaa digitalisaation tarjoamat työkalut käyttöönsä entistä järkevämmin ja systemaattisemmin. Erityinen aika vaatii erityistä hienovaraisuutta. Markkinoinnin täytyy nyt olla äärimmäisen palvelevaa ja empaattista. Korona-aikana olemme tiimieni kanssa käyneet enemmän ja syvällisempiä keskusteluja mainostajien kanssa. Valtaosa mainostajista on terävöittänyt palvelukulmaansa puhtaan kaupallisen viestin kustannuksella.

Poikkeustilanne on nostanut tiukentuneiden resurssien vuoksi myös markkinoinnin kohdennettavuuden sekä mitattavuuden ja vaikuttavuuden todentamisen esille entistä vahvemmin. Kenelläkään ei ole varaa hukkamarkkinointiin. Markkinoijan on nähtävä, mikä tilanteessa on oleellista, ja fokusoitava siihen. Esimerkiksi turvallisen asioinnin viestiminen tai asiakkaan ohjaaminen kivijalan sijasta verkkoon, vaativat markkinoijalta paitsi pelisilmää, myös ymmärrystä omista asiakkaistaan. Tilanne, jossa mainostajan liiketoiminta on pysähtynyt ja tulovirta pitäisi pystyä varmistamaan tulevaisuudessakin, vaatii markkinoinnilta hienovaraisuutta.

Markkinoijan täytyy tunnistaa ihmisten aidot tarpeet sekä niihin liittyvät muutokset. Monien ihmisten tarpeet ovat koronan myötä saattaneet muuttua äkillisesti sekä määrällisesti että laadullisesti, kun koko perhe työskentelee yhtäkkiä saman katon alla. Kotona oleilu on lisääntynyt kaikilla. Myös kuluttajien media- ja kanavakäyttö ovat muuttuneet poikkeusaikana. Viestien sisällön ja oikea-aikaisuuden merkitys on harpannut uudelle tasolle. Olen tiimieni kanssa saanut todistaa asiakasymmärrysvetoisen markkinoinnin merkityksen kasvua poikkeustilanteen pakottamana myös toimialoilla, joilla sitä ei ole aiemmin hyödynnetty.

Uskallanpa väittää, että käsillämme on palvelevan markkinoinnin tulikoe. Osaammeko kuunnella ja palvella markkinoinnilla kuluttajia? Tunnistammeko heidän uuteen elämäntilanteeseensa liittyvät muutokset?

Empatian käsite saa uusia ulottuvuuksia

Toisista ihmisistä on pidettävä huolta paremmin kuin koskaan. Empatian käsite saa myös markkinoinnissa uusia ulottuvuuksia. Sen lisäksi, että meidän on ymmärrettävä kuluttajien toiveita ja huolia, eri markkinointitoimijoiden on myös puhallettava yhteen hiileen, tarjottava ja kehitettävä yhdessä ratkaisuja.

Uskon vakaasti, että kriisiaikana pärjäävät ne yritykset, jotka etsivät ja ovat löytäneet uusia digitaalisia ekosysteemejä ja yhdessä tekemisen muotoja. Sama trendi on näkynyt maailmalla jo ennen koronaa: kukaan ei pärjää yksin. Yhteisöllisyys on päivän sana myös digitalisaatiossa.

Tämä kevät opettaa markkinoijille paljon. Digitalisaatio ottaa jättiharppauksia. Digitaalisten työkalujen järkevä ja ammattitaitoinen hyödyntäminen auttaa meitä myös ymmärtämään, millaista on juuri tähän tilanteeseen sopiva markkinointi ja millaisilla toimilla on vaikuttavuutta. Monilla ihmisillä on aito hätä. Muu kuin palveleva viestintä saattaa loukata ja häiritä ihmisiä.

Pidetään siis toisistamme huolta näinä vaikeina aikoina, mutta ei lakata kehittämästä uusia markkinointipalveluita ja digitaalisia työkaluja, jotka muuttavat markkinointia yhä palvelevammaksi ja herkemmäksi. Ei lakata myöskään luomasta digitaalisia markkinointiekosysteemejä. Autetaan mainostajaa yhdessä entistä palvelevamman markkinoinnin tekemisessä ja markkinointihävikin pienentämisessä.

Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Commercial Marketing Services. 

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää