
Korona kiihdyttää siirtymää hukkamarkkinoinnista palvelevaan markkinointiin
Miten ihmiset suhtautuvat markkinointiin korona-aikana? Miten lähestyä asiakasta poikkeustilanteessa? Nämä ovat kysymyksiä, joita jokainen markkinoija on tänä keväänä pohtinut kuumeisesti. Miten reagoi yritys, jonka liiketoiminta perustuu asiakkaan kohtaamiselle? Kuinka kanavat ja sisällöt muuntuvat korona-aikana?
Itse ajattelen, että markkinoijien tulisi nyt jarrun sijasta painaa kaasua ja ottaa digitalisaation tarjoamat työkalut käyttöönsä entistä järkevämmin ja systemaattisemmin. Erityinen aika vaatii erityistä hienovaraisuutta. Markkinoinnin täytyy nyt olla äärimmäisen palvelevaa ja empaattista. Korona-aikana olemme tiimieni kanssa käyneet enemmän ja syvällisempiä keskusteluja mainostajien kanssa. Valtaosa mainostajista on terävöittänyt palvelukulmaansa puhtaan kaupallisen viestin kustannuksella.
Poikkeustilanne on nostanut tiukentuneiden resurssien vuoksi myös markkinoinnin kohdennettavuuden sekä mitattavuuden ja vaikuttavuuden todentamisen esille entistä vahvemmin. Kenelläkään ei ole varaa hukkamarkkinointiin. Markkinoijan on nähtävä, mikä tilanteessa on oleellista, ja fokusoitava siihen. Esimerkiksi turvallisen asioinnin viestiminen tai asiakkaan ohjaaminen kivijalan sijasta verkkoon, vaativat markkinoijalta paitsi pelisilmää, myös ymmärrystä omista asiakkaistaan. Tilanne, jossa mainostajan liiketoiminta on pysähtynyt ja tulovirta pitäisi pystyä varmistamaan tulevaisuudessakin, vaatii markkinoinnilta hienovaraisuutta.
Markkinoijan täytyy tunnistaa ihmisten aidot tarpeet sekä niihin liittyvät muutokset. Monien ihmisten tarpeet ovat koronan myötä saattaneet muuttua äkillisesti sekä määrällisesti että laadullisesti, kun koko perhe työskentelee yhtäkkiä saman katon alla. Kotona oleilu on lisääntynyt kaikilla. Myös kuluttajien media- ja kanavakäyttö ovat muuttuneet poikkeusaikana. Viestien sisällön ja oikea-aikaisuuden merkitys on harpannut uudelle tasolle. Olen tiimieni kanssa saanut todistaa asiakasymmärrysvetoisen markkinoinnin merkityksen kasvua poikkeustilanteen pakottamana myös toimialoilla, joilla sitä ei ole aiemmin hyödynnetty.
Uskallanpa väittää, että käsillämme on palvelevan markkinoinnin tulikoe. Osaammeko kuunnella ja palvella markkinoinnilla kuluttajia? Tunnistammeko heidän uuteen elämäntilanteeseensa liittyvät muutokset?
Empatian käsite saa uusia ulottuvuuksia
Toisista ihmisistä on pidettävä huolta paremmin kuin koskaan. Empatian käsite saa myös markkinoinnissa uusia ulottuvuuksia. Sen lisäksi, että meidän on ymmärrettävä kuluttajien toiveita ja huolia, eri markkinointitoimijoiden on myös puhallettava yhteen hiileen, tarjottava ja kehitettävä yhdessä ratkaisuja.
Uskon vakaasti, että kriisiaikana pärjäävät ne yritykset, jotka etsivät ja ovat löytäneet uusia digitaalisia ekosysteemejä ja yhdessä tekemisen muotoja. Sama trendi on näkynyt maailmalla jo ennen koronaa: kukaan ei pärjää yksin. Yhteisöllisyys on päivän sana myös digitalisaatiossa.
Tämä kevät opettaa markkinoijille paljon. Digitalisaatio ottaa jättiharppauksia. Digitaalisten työkalujen järkevä ja ammattitaitoinen hyödyntäminen auttaa meitä myös ymmärtämään, millaista on juuri tähän tilanteeseen sopiva markkinointi ja millaisilla toimilla on vaikuttavuutta. Monilla ihmisillä on aito hätä. Muu kuin palveleva viestintä saattaa loukata ja häiritä ihmisiä.
Pidetään siis toisistamme huolta näinä vaikeina aikoina, mutta ei lakata kehittämästä uusia markkinointipalveluita ja digitaalisia työkaluja, jotka muuttavat markkinointia yhä palvelevammaksi ja herkemmäksi. Ei lakata myöskään luomasta digitaalisia markkinointiekosysteemejä. Autetaan mainostajaa yhdessä entistä palvelevamman markkinoinnin tekemisessä ja markkinointihävikin pienentämisessä.
Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Commercial Marketing Services.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää