Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla
Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa. Suurimmassa kasvussa oli sosiaalisen median mainonta ja hakumainonta, mutta myös muut verkkomainonnan momentit elpyivät merkittävästi. Muutos parempaan on merkittävä, sillä Q2/2020 aikana verkkomainonnan määrä laski 18 %.
”On erittäin rohkaisevaa huomata, miten nopeasti digimarkkina elpyi takaisin kasvuun. Vastaavia positiivisia uutisia on kiirinyt myös muualta Euroopasta. Pandemia on muuttanut useiden yritysten liiketoimintaa pysyvästi mm. verkkokaupan kasvun kautta. Esimerkiksi tästä syystä voi turvallisin mielin ennakoida verkkomainonnan kasvun positiivisen trendin jatkuvan myös tulevien kvartaalien aikana”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lue lisää Kantarin ja IAB Finlandin mediamainonnan kvartaalitiedotteesta.
Verkkomediamainonta Q3/2020
Luvut perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediamainonnan seurantaan sekä IAB Finlandin keräämään some- ja hakumainonnan määrään.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
11.02.2014
Digitaalinen maaottelu
Miksi Ruotsi porhaltaa edelleen kaukana Suomen edellä digimaailmassa?
lue lisää27.08.2013
DigiDollarit & verkkomainonnan vaikutus kansantalouteen
Verkkomainontaan pohjautuvalla liiketoiminnalla on merkittävä vaikutus työllisyyteen ja kansantalouteen.
lue lisää07.08.2013
Mobiilin markkina räjähti. Kuluttajien ajankäyttö mobiilissa rajussa kasvussa!
Huolimatta talouden taantumasta ja mediamarkkinan vaisuudesta, yksi mediaryhmä on vuoden alkupuoliskolla ylitse muiden: mobiilimainonta. Huikeiden kasvuprosenttien taustalla on luonnollisesti vaatimattomat lähtötasot mutta silti vuosia huhuiltu kasvu on alkanut voimakkaammin kuin moni ennalta osasi odottaa. Mobiili on tunkenut itsensä läpi sekä kuluttajien arkeen että mainostajien prioriteettilistalle, viimeinkin.
lue lisää02.11.2012
Briteissä osataan: Investoinnit digitaaliseen mediaan yli 30% koko mediasta!
Yritykset eivät ole lähteneet mobiilimainonnan voimakkaasta kasvusta huolimatta kehittämään omia sivustoja mobiililaitteille sopivaksi. Vain noin 40 % mobiilissa mainostavista yrityksistä omaa mobiilioptimoidut sivustot.
lue lisää