Icon
Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla IABlogi

Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla

26.08.2020

Vaikka verkkomainonta kärsi pandemiasta muita mediaryhmiä vähemmän, koki se lähes 18 % laskun vuoden toisen kvartaalin aikana. Hakumainonta ja sosiaalisen median mainonta selvisivät hieman muita digimedian muotoja pienemmillä laskuprosenteilla.

Ennakko-oletusten mukaisesti panostukset myös verkkomainontaan laskivat reippaasti kevään ja alkukesän aikana. Linjassa muiden Pohjoismaiden ja Euroopan ennusteiden kanssa, haku- ja somemainonnan määrän lasku on hieman maltillisempaa kuin muissa digimarkkinan momenteissa. Some- ja hakumainonnan lukujen tarkastelussa kannattaa muistaa, että IAB Finland uudisti käyttämänsä arviomallit tämän vuoden alussa. Pandemian aiheuttama turbulenssi ei juurikaan helpottanut Q2/2020 some- ja hakumainonnan panostusten arviointia, mutta luvut ovat joka tapauksessa vanhaa mallia luotettavampia sekä linjassa muun Euroopan kehityksen kanssa.

”Odotan digitaalisen mediamarkkinan selvää elpymistä loppuvuoden aikana. Viitaten mm. IAB Europen analyyseihin, on todennäköistä, että jo Q3/2020 luvut ovat selvästi paremmat ja optimaalisessa tilanteessa Q4/2020 panostukset ovat jo vuoden 2019 tasolla. Toki syksy on pitkä ja näkymät tulevaisuuteen ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen sumuisat, eli seuraillaan tilannetta kuukausi kerrallaan.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Lue lisää Kantarin ja IAB Finlandin mediamainonnan kvartaalitiedotteesta.

*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

27.11.2025

IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?

Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.

lue lisää

20.11.2025

IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit

IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää