
Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla
Vaikka verkkomainonta kärsi pandemiasta muita mediaryhmiä vähemmän, koki se lähes 18 % laskun vuoden toisen kvartaalin aikana. Hakumainonta ja sosiaalisen median mainonta selvisivät hieman muita digimedian muotoja pienemmillä laskuprosenteilla.
Ennakko-oletusten mukaisesti panostukset myös verkkomainontaan laskivat reippaasti kevään ja alkukesän aikana. Linjassa muiden Pohjoismaiden ja Euroopan ennusteiden kanssa, haku- ja somemainonnan määrän lasku on hieman maltillisempaa kuin muissa digimarkkinan momenteissa. Some- ja hakumainonnan lukujen tarkastelussa kannattaa muistaa, että IAB Finland uudisti käyttämänsä arviomallit tämän vuoden alussa. Pandemian aiheuttama turbulenssi ei juurikaan helpottanut Q2/2020 some- ja hakumainonnan panostusten arviointia, mutta luvut ovat joka tapauksessa vanhaa mallia luotettavampia sekä linjassa muun Euroopan kehityksen kanssa.
”Odotan digitaalisen mediamarkkinan selvää elpymistä loppuvuoden aikana. Viitaten mm. IAB Europen analyyseihin, on todennäköistä, että jo Q3/2020 luvut ovat selvästi paremmat ja optimaalisessa tilanteessa Q4/2020 panostukset ovat jo vuoden 2019 tasolla. Toki syksy on pitkä ja näkymät tulevaisuuteen ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen sumuisat, eli seuraillaan tilannetta kuukausi kerrallaan.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lue lisää Kantarin ja IAB Finlandin mediamainonnan kvartaalitiedotteesta.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää