Terveisiä rapakon takaa – Mitä jäi mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista?
Osallistuin Bostonissa syyskuun puolivälissä MarTechEast 2019 -seminaariin. Kolmen päivän aikana seminaarissa kävimme läpi markkinointiteknologioiden konkreettisia hyötyjä eri toimialoille että myös katsoimme tulevaisuuteen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskäyttäytymisen näkökulmista.
Mistä seminaarista oli kyse – MarTech?
Aloitetaan sillä, että markkinointiteknologiat ovat osa markkinointia (Martech is Marketing, Scott Brinker). Tämä ajatus markkinointiteknologioista käy järkeen. Ilman erilaisia markkinointiteknologioita ei voisi olla tänä päivänä mitään markkinointia. Digitaalisten markkinointipanostusten kasvaessa kasvaa myös erilaisten markkinointiteknologioiden osuus yrityksissä - jopa huomaamatta. Kasvaako teidän yrityksessänne panostukset myös markkinointiteknologioihin?
Isossa kuvassa kuluttajakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti hektisemmäksi. Kuluttajat ovat tottuneet tekemään päätöksiä silmänräpäyksessä, kosketusnäyttöä pyyhkäisemällä. Esimerkiksi Tinderissä päätöksiä "jatkoon tai ei jatkoon" tehdään yhdellä silmäyksellä, koska tähän on totuttu ja tätä palvelulta odotetaan. Voimmeko siis todeta, että samanlaista palvelukokemusta odotetaan myös mainostajayrityksiltä? Tämän mahdollistaa vain markkinointiteknologiat, koska myös palvelukokemus on osa markkinointia.
Mutta mistä on kyse MarTechEast -seminaarissa? Seminaari järjestetään kahdesti vuodessa, keväisin Yhdysvaltojen länsirannikolla, ja syksyisin Bostonissa. Seminaarin osallistujista noin 95 % oli eri yritysten markkinointipäälliköitä ja -johtajia, IT-päälliköitä, tai asiakaskokemusjohtajia. Toimiston edustajana kuuluin selkeään vähemmistöön, minkä vuoksi sainkin selitellä monelle eri markkinointiteknologiayritykselle paikalla olemistani.
Seminaarin sisältö koostui päivittäisistä pääpuheenvuoroista sekä ennalta suunnitelluista ”oppimispoluista” (tracks). Näistä poluista osallistuja pystyi valitsemaan Datan & analytiikan, Markkinoinnin & johtajuuden tai Teknologioiden & prosessien väliltä. Lisäksi tarjolla oli myös eri palveluntarjoajien puheenvuoroja sekä tulevaisuuskatsauksia. Sisältöjä oli todella paljon tarjolla ja lisäksi ostettavissa oli erikseen myös lukuisia eri työpajoja teemojen ympäriltä, kuten Agile Marketing Advantage ja A Marketer’s Guide to Attribution Analysis.
Mikäli markkinoijan tulisi valita yksi seminaari mihin lähteä ensi vuonna, suosittelin ehdottomasti tätä. Liput olivat huomattavan edulliset ottaen huomioon sisällön ja puitteet. Lisätietoja tapahtumasta: https://martechconf.com/
Seuraavaksi muutama nosto asioista mitä jäi minulle mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista.
Customer Data Platformit – nämä tulevat vuonna 2020 Suomeen rytinällä
Paljon on ollut puhetta Suomessa kuluvana vuonna CDP-työkaluista - mitä nämä mahdollistavat ja mistä on oikein kysymys. Olemme vihdoinkin siirtymässä puheesta tekemiseen.
Ensimmäiseksi tahdon nostaa esille, että CRM ei ole missään tapauksessa edellytys CDP:n käyttöönottamiselle. Tunnistettava asiakastieto on olemassa kaikilla mainostajilla yleensä markkinoinninautomaatiotyökalun sisällä ja äärimmäisessä tapauksessa asiakastiedot ovat saatavilla talousosastolta. Tämä viimeinen vaihtoehto on yleensä näistä kaikkein työläin, mutta palkitsee lopulta.
Mainostajan tulisi ottaa CDP-työkalu yritykselle käyttöön erillisenä palveluna, missä on tarjolla hyvin laajat liitäntämahdollisuudet eri datalähteisiin (Data Sources) sekä mistä data voidaan viedä monikanavaisiin aktivointityökaluihin (Cross-Channel Activation).

CDP:n mahdollistaa lukuisia asioita, mutta rima kannattaa pitää aluksi matalalla. Lähdetään ratkaisemaan ensin yhtä haastetta, eli esimerkiksi rakentamaan erilaisia kuluttajapolkuja hyödyntämällä markkinoinninautomaatiotyökalua ja verkkosivuston personointia. CDP:n sisällä tapahtuvat nämä päätökset perustuen aiempaan dataan asiakkaista, minkä perusteella CDP-työkalu kertoo missä kanavassa ja miten, sekä millaisella luovalla tulisi aktivoinnin tapahtua.
Eri CDP-työkaluja on tarjolla runsaasti, joista osa on suunnattu vain valituille toimialoille. Melkein kaikki työkalut tarjoavat ilmaisia kokeilujaksoja eli lähde rohkeasti kokeilemaan CDP:n tarjoamia mahdollisuuksia parantaaksesi markkinoinnin tuloksellisuutta ja asiakaskokemusta.
Yrityksesi on Agilessa toimintaympäristössä, mutta koskeeko tämä myös uusia markkinointiteknologioita?
Useat suomalaiset markkinoijat ovat ottaneet käyttöön yrityksen sisällä omasta tai ulkoisen konsultin toimesta Agilen toimintamallin. Tämä yleensä liittyy yrityksen sisäiseen tapaan toimia, ottaa asioita käyttöön tai saattaa projekteja eteenpäin. Mielestäni tämä on hieno edistysaskel suomalaisessa yrityskulttuurissa.
Mutta miksi emme olisi yrityksissä myös agile uusien markkinointiteknologioiden osalta? Perinteisesti yritykset ovat ottaneet käyttöön uusia markkinointiteknologioita pitkän prosessin päätteeksi, mihin sisältyy erilaisia käyttötapaus- ja tuottavuuslaskelmia, kilpailutuksia ja arviointeja - vuosibudjetointia unohtamatta.
Seminaarissa paljon peräänkuulutettiin testaamisen ja kokeilun kulttuuria. Mitä jos siis kääntäisimme yrityksessä markkinointiteknologian prosessin ympäri ja aloittaisimme eri yksiköissä rohkeasti testaamaan eri markkinointiteknologioita, koska ilmaisia kokeilujaksoja on saatavilla. Mikäli testit näyttävät lupaavilta, niin lähdetään niiden päälle rakentamaan erilaisia käyttötapauksia sekä jalkauttamaan tätä muihin yksiköihin. Jaetaan tietoa näin myös enemmän yrityksissä ja koulutetaan samalla eri ihmisiä tekemään uusia asioita uusilla työkaluilla. Yrityksen eri yksiköillä tai tiimeillä voi olla samanaikaisesti käytössään useampia samanlaisia työkaluja, mikä ei ole vahingollista. Sen sijaan kaikista työkaluista saadaan parhaat opit, mikä auttaa valitsemaan yritykselle parhaan mahdollisen työkalun tähän hetkeen.
Lisäksi seminaarissa puhuttiin paljon jatkuvasta markkinointiteknologioiden evaluoinnista. Yrityksen olisi hyvä kerran vuodessa evaluoida yrityksen kaikki käytössä olevat markkinointiteknologiat ja kysyä itseltään: vastaavatko nämä työkalut tällä hetkellä yrityksen myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen tarpeita?

Antti Ellonen toimii Dentsu Aegis Networkin DDS-yksikössä vanhempana konsulttina, vastaten datasta ja markkinointiteknologioista.
IAB Finlandin Ohjelmallinen ja Martech-työryhmä järjestävät 12.11. Smart Marketing 2020 -seminaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu!
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää