
Terveisiä rapakon takaa – Mitä jäi mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista?
Osallistuin Bostonissa syyskuun puolivälissä MarTechEast 2019 -seminaariin. Kolmen päivän aikana seminaarissa kävimme läpi markkinointiteknologioiden konkreettisia hyötyjä eri toimialoille että myös katsoimme tulevaisuuteen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskäyttäytymisen näkökulmista.
Mistä seminaarista oli kyse – MarTech?
Aloitetaan sillä, että markkinointiteknologiat ovat osa markkinointia (Martech is Marketing, Scott Brinker). Tämä ajatus markkinointiteknologioista käy järkeen. Ilman erilaisia markkinointiteknologioita ei voisi olla tänä päivänä mitään markkinointia. Digitaalisten markkinointipanostusten kasvaessa kasvaa myös erilaisten markkinointiteknologioiden osuus yrityksissä - jopa huomaamatta. Kasvaako teidän yrityksessänne panostukset myös markkinointiteknologioihin?
Isossa kuvassa kuluttajakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti hektisemmäksi. Kuluttajat ovat tottuneet tekemään päätöksiä silmänräpäyksessä, kosketusnäyttöä pyyhkäisemällä. Esimerkiksi Tinderissä päätöksiä "jatkoon tai ei jatkoon" tehdään yhdellä silmäyksellä, koska tähän on totuttu ja tätä palvelulta odotetaan. Voimmeko siis todeta, että samanlaista palvelukokemusta odotetaan myös mainostajayrityksiltä? Tämän mahdollistaa vain markkinointiteknologiat, koska myös palvelukokemus on osa markkinointia.
Mutta mistä on kyse MarTechEast -seminaarissa? Seminaari järjestetään kahdesti vuodessa, keväisin Yhdysvaltojen länsirannikolla, ja syksyisin Bostonissa. Seminaarin osallistujista noin 95 % oli eri yritysten markkinointipäälliköitä ja -johtajia, IT-päälliköitä, tai asiakaskokemusjohtajia. Toimiston edustajana kuuluin selkeään vähemmistöön, minkä vuoksi sainkin selitellä monelle eri markkinointiteknologiayritykselle paikalla olemistani.
Seminaarin sisältö koostui päivittäisistä pääpuheenvuoroista sekä ennalta suunnitelluista ”oppimispoluista” (tracks). Näistä poluista osallistuja pystyi valitsemaan Datan & analytiikan, Markkinoinnin & johtajuuden tai Teknologioiden & prosessien väliltä. Lisäksi tarjolla oli myös eri palveluntarjoajien puheenvuoroja sekä tulevaisuuskatsauksia. Sisältöjä oli todella paljon tarjolla ja lisäksi ostettavissa oli erikseen myös lukuisia eri työpajoja teemojen ympäriltä, kuten Agile Marketing Advantage ja A Marketer’s Guide to Attribution Analysis.
Mikäli markkinoijan tulisi valita yksi seminaari mihin lähteä ensi vuonna, suosittelin ehdottomasti tätä. Liput olivat huomattavan edulliset ottaen huomioon sisällön ja puitteet. Lisätietoja tapahtumasta: https://martechconf.com/
Seuraavaksi muutama nosto asioista mitä jäi minulle mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista.
Customer Data Platformit – nämä tulevat vuonna 2020 Suomeen rytinällä
Paljon on ollut puhetta Suomessa kuluvana vuonna CDP-työkaluista - mitä nämä mahdollistavat ja mistä on oikein kysymys. Olemme vihdoinkin siirtymässä puheesta tekemiseen.
Ensimmäiseksi tahdon nostaa esille, että CRM ei ole missään tapauksessa edellytys CDP:n käyttöönottamiselle. Tunnistettava asiakastieto on olemassa kaikilla mainostajilla yleensä markkinoinninautomaatiotyökalun sisällä ja äärimmäisessä tapauksessa asiakastiedot ovat saatavilla talousosastolta. Tämä viimeinen vaihtoehto on yleensä näistä kaikkein työläin, mutta palkitsee lopulta.
Mainostajan tulisi ottaa CDP-työkalu yritykselle käyttöön erillisenä palveluna, missä on tarjolla hyvin laajat liitäntämahdollisuudet eri datalähteisiin (Data Sources) sekä mistä data voidaan viedä monikanavaisiin aktivointityökaluihin (Cross-Channel Activation).
CDP:n mahdollistaa lukuisia asioita, mutta rima kannattaa pitää aluksi matalalla. Lähdetään ratkaisemaan ensin yhtä haastetta, eli esimerkiksi rakentamaan erilaisia kuluttajapolkuja hyödyntämällä markkinoinninautomaatiotyökalua ja verkkosivuston personointia. CDP:n sisällä tapahtuvat nämä päätökset perustuen aiempaan dataan asiakkaista, minkä perusteella CDP-työkalu kertoo missä kanavassa ja miten, sekä millaisella luovalla tulisi aktivoinnin tapahtua.
Eri CDP-työkaluja on tarjolla runsaasti, joista osa on suunnattu vain valituille toimialoille. Melkein kaikki työkalut tarjoavat ilmaisia kokeilujaksoja eli lähde rohkeasti kokeilemaan CDP:n tarjoamia mahdollisuuksia parantaaksesi markkinoinnin tuloksellisuutta ja asiakaskokemusta.
Yrityksesi on Agilessa toimintaympäristössä, mutta koskeeko tämä myös uusia markkinointiteknologioita?
Useat suomalaiset markkinoijat ovat ottaneet käyttöön yrityksen sisällä omasta tai ulkoisen konsultin toimesta Agilen toimintamallin. Tämä yleensä liittyy yrityksen sisäiseen tapaan toimia, ottaa asioita käyttöön tai saattaa projekteja eteenpäin. Mielestäni tämä on hieno edistysaskel suomalaisessa yrityskulttuurissa.
Mutta miksi emme olisi yrityksissä myös agile uusien markkinointiteknologioiden osalta? Perinteisesti yritykset ovat ottaneet käyttöön uusia markkinointiteknologioita pitkän prosessin päätteeksi, mihin sisältyy erilaisia käyttötapaus- ja tuottavuuslaskelmia, kilpailutuksia ja arviointeja - vuosibudjetointia unohtamatta.
Seminaarissa paljon peräänkuulutettiin testaamisen ja kokeilun kulttuuria. Mitä jos siis kääntäisimme yrityksessä markkinointiteknologian prosessin ympäri ja aloittaisimme eri yksiköissä rohkeasti testaamaan eri markkinointiteknologioita, koska ilmaisia kokeilujaksoja on saatavilla. Mikäli testit näyttävät lupaavilta, niin lähdetään niiden päälle rakentamaan erilaisia käyttötapauksia sekä jalkauttamaan tätä muihin yksiköihin. Jaetaan tietoa näin myös enemmän yrityksissä ja koulutetaan samalla eri ihmisiä tekemään uusia asioita uusilla työkaluilla. Yrityksen eri yksiköillä tai tiimeillä voi olla samanaikaisesti käytössään useampia samanlaisia työkaluja, mikä ei ole vahingollista. Sen sijaan kaikista työkaluista saadaan parhaat opit, mikä auttaa valitsemaan yritykselle parhaan mahdollisen työkalun tähän hetkeen.
Lisäksi seminaarissa puhuttiin paljon jatkuvasta markkinointiteknologioiden evaluoinnista. Yrityksen olisi hyvä kerran vuodessa evaluoida yrityksen kaikki käytössä olevat markkinointiteknologiat ja kysyä itseltään: vastaavatko nämä työkalut tällä hetkellä yrityksen myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen tarpeita?
Antti Ellonen toimii Dentsu Aegis Networkin DDS-yksikössä vanhempana konsulttina, vastaten datasta ja markkinointiteknologioista.
IAB Finlandin Ohjelmallinen ja Martech-työryhmä järjestävät 12.11. Smart Marketing 2020 -seminaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu!
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää