Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvoi tuntuvasti vuonna 2015 IABlogi

Ohjelmallinen ostaminen kasvoi tuntuvasti vuonna 2015

16.02.2016

Tiedote
16.2.2016

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa edelleen vauhdikkaasti Suomessa. IAB Finland arvioi ohjelmallisen ostamisen määrän vuonna 2015 olleen noin 15 % display-mainonnan määrästä.

Ohjelmallisen ostamisen kasvu on vauhdikasta. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %. Kasvua vuodesta 2014 vuoteen 2015 oli yli kaksisataa prosenttia.

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostotapa, joissa mediatilaa ostetaan ja myydään järjestelmien kautta. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Kovista kasvuluvuista huolimatta Suomi on edelleen jäljessä monia muita markkinoita ohjelmallisen ostamisen määrässä. IAB US arvioi, että Yhdysvalloissa displaymainonnasta yli puolet eli 20 % kaikista digitaalisista mainospanostuksista ostetaan ohjelmallisesti.

”Luvut meiltä ja maailmalta osoittavat, että ohjelmallinen ostaminen on tullut markkinaan jäädäkseen ja tämän tehokkaan ostotavan merkittävä kasvu jatkuu”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.

”Pysyäksemme mukana kehityksessä on tärkeää jatkaa dialogia eri alan toimijoiden kesken. Mainostajien, julkaisijoiden, toimistojen ja teknologiatalojen saaminen mukaan avoimeen vuoropuheluun ohjelmallisen ostamisen hyödyistä ja mahdollisista haasteista on kehityksen elinehto.”

IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin vuonna 2014. Ryhmän kirjoittama Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin vuosi sitten. Tänä vuonna ryhmä julkaisee sarjan white papereita sekä järjestää alkusyksystä mainostajille suunnatun seminaarin.

Kuva IAB Finlandin Digimainonta Suomessa 2015 -infograafista

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää