Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvoi tuntuvasti vuonna 2015 IABlogi

Ohjelmallinen ostaminen kasvoi tuntuvasti vuonna 2015

16.02.2016

Tiedote
16.2.2016

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa edelleen vauhdikkaasti Suomessa. IAB Finland arvioi ohjelmallisen ostamisen määrän vuonna 2015 olleen noin 15 % display-mainonnan määrästä.

Ohjelmallisen ostamisen kasvu on vauhdikasta. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %. Kasvua vuodesta 2014 vuoteen 2015 oli yli kaksisataa prosenttia.

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostotapa, joissa mediatilaa ostetaan ja myydään järjestelmien kautta. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Kovista kasvuluvuista huolimatta Suomi on edelleen jäljessä monia muita markkinoita ohjelmallisen ostamisen määrässä. IAB US arvioi, että Yhdysvalloissa displaymainonnasta yli puolet eli 20 % kaikista digitaalisista mainospanostuksista ostetaan ohjelmallisesti.

”Luvut meiltä ja maailmalta osoittavat, että ohjelmallinen ostaminen on tullut markkinaan jäädäkseen ja tämän tehokkaan ostotavan merkittävä kasvu jatkuu”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.

”Pysyäksemme mukana kehityksessä on tärkeää jatkaa dialogia eri alan toimijoiden kesken. Mainostajien, julkaisijoiden, toimistojen ja teknologiatalojen saaminen mukaan avoimeen vuoropuheluun ohjelmallisen ostamisen hyödyistä ja mahdollisista haasteista on kehityksen elinehto.”

IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin vuonna 2014. Ryhmän kirjoittama Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin vuosi sitten. Tänä vuonna ryhmä julkaisee sarjan white papereita sekä järjestää alkusyksystä mainostajille suunnatun seminaarin.

Kuva IAB Finlandin Digimainonta Suomessa 2015 -infograafista

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää