NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy
Suomalaisista 66 prosenttia käyttää internetiä kännykällään, kertoo TNS:n tuore NetTrack-tutkimus. Vuonna 2013 luku oli 63 prosenttia ja sitä edeltävänä vuonna 47 prosenttia.
Lähes päivittäin mobiilisti nettiä käyttää 47 prosenttia suomalaisista. Eniten mobiililaitteella surffailua ovat lisänneet 25–34-vuotiaat sekä yli 65-vuotiaat.
Mobiiliselailun lisääntyminen näkyy myös siinä, mitä kaikkea mobiililaitteilla tehdään verkossa: hakujen, sähköpostin ja sosiaalisen median palvelujen lisäksi mobiilissa hoidetaan pankkipalveluita ja selataan tavallisia verkkosivuja.
Ostoksia mobiililaitteilla on tehnyt 28 prosenttia tutkimukseen osallistuneista. Mobiililaite toimi myös muilla tavoin ostamisen tukena: älypuhelimella tarkistettiin tuotetietoja, aukioloaikoja ja tuotteiden saatavuuksia, mutta myös otettiin kuvia tuotteista.
NetTrackin mukaan ajankäyttö verkossa on entistä viihteellisempää ja netti-tv on nousussa. Valtaosa netti-tv:n katselusta tapahtuu edelleen tietokoneella, mutta etenkin nuoret katsovat ohjelmia myös älypuhelimillaan. Yli 50-vuotiailla suomalaisilla netinkäytössä korostuvat edelleen käytännön asioiden hoitaminen esimerkiksi pankkipalveluiden kautta.
Kasvava mobiilikäyttö näkyy myös suomalaisten omistamissa laitteissa. Kannettavien tietokoneiden penetraatio on laskenut 77 prosentista 74 prosenttiin, kun taas älypuhelimet ovat kasvattaneet penetraatiota 65 prosentista 71 prosenttiin. Tablettilaitteita oli käytössä 39 prosentilla suomalaisista.
IAB Finland tarjoaa jäsenetuna kevytversion NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!
19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää