Icon
Mar­tech blueprint on Ro­set­tan kivi kes­kus­te­lui­hin mark­ki­noin­nin ja IT:n vä­lil­lä IA­Blo­gi

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

13.10.2020 | Heini Nuutinen

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

Yhteisen kielen puute hankaloittaa kommunikaatiota

Markkinoinnin transformaation myötä IT:stä on tullut markkinoinnin paras kaveri. Fakta on, että modernia markkinointia ei ole ilman tekniikkaa ja tämän vuoksi yhteistyö IT:n ja markkinoinnin välillä on korostunut. Meillä kaikilla on kuitenkin oma ammattitermistömme, jolla on tärkeä funktio työnteossa. Samaan aikaan meillä on entistäkin suurempi tarve löytää siilojen yli tapahtuvalle kommunikaatiolle oma Rosettan kivi, joka auttaisi muodostamaan yhteisen ymmärryksen IT:n ja markkinoinnin välille. Tähän haasteeseen martech blueprint tuo pienen helpotuksen.

Lähde: Martech Stackies 2020

Mikä on martech blueprint?

Martech blueprint auttaa kokoamaan yhteen ymmärryksen siitä miten työkalut ja teknologiset ratkaisut tukevat tällä hetkellä markkinoinnin operointia käytännössä sekä suuremman vision saavuttamista pitkällä juoksulla. Martech blueprint lähtee rakentumaan vanhaa kunnon exceliä hyödyntämällä. Blueprintlistaukseen on suositeltavaa kirjata ainakin seuraavat asiat:

  • Työkalut
  • Toimittajat
  • Työkalujen päätehtävät
  • Integraatiot
  • Kustannusten muodostuminen
  • Omistajat

Näiden lisäksi martech stackiä voi tarkastella liiketoiminnan efektien ja prosessien näkökulmasta.

Myöhemmin martech-keskustelua voidaan käydä erilaisten ekosysteemikuvausten ja luovempien visualisointien avulla aina sen mukaan kenen kanssa ollaan juttelemassa ja mistä. Oman organisaation sisällä excel ei välttämättä sytytä hehkuvaa keskustelua martechista, mutta hehkeämmät visualisoinnit omaan alaan sopivalla kuvastolla tuovat vieraat teemat lähemmäksi erilaisten tiimiläisten omaa työtä.


Lähde: Martech Stackies 2020

Identifioi pullonkaulat ja kehitysmahdollisuudet martech blueprintin avulla

Käytä martech blueprinttiä siihen, että ymmärrät martech stackin nykyistä toimintaa sekä sen vastaavuutta markkinoinnin tulevaisuuden vision toteuttamiseen. Kun keskustelet IT:n kanssa voit käyttää martech blueprinttiä tunnistaaksenne:

  • Mitä markkinoinnille tärkeää tietoa missäkin järjestelmässä on ja miten se liikkuu eri järjestelmien välillä
  • Missä kohtaa tehdään manuaalisia toimenpiteitä esim. tiedonsyöttämistä
  • Mitkä asiat toimivat tällä hetkellä hyvin
  • Mitkä asiat eivät toimi tällä hetkellä hyvin
  • Mitä kehitystoimenpiteitä haluaisimme priorisoida teknisessä kehitystyössä markkinoinnin osalta


Lähde: Martech Stackies 2020

Lähde liikkeelle listaamalla omat ja kumppanien työkalut

Helpoin tapa lähteä liikkeelle on listata työkalut, joita käytät tällä hetkellä markkinoinnin operaatioissa. Ota listaan mukaan myös kumppanien käyttämät työkalut (esim. Mainonnan ja sosiaalisen median työkalut), joita käytetään markkinointisi tekemiseen. Näistä työkaluista IT:llä ei luultavasti ole vielä tietoa, mutta ne kuitenkin kuuluvat kiinteänä osana markkinoinnin toiminnan ytimeen.


Lähde: Chiefmartec.com

Käytä keskusteluissa apuna esim. Markkinointiteknologian opasta, martech landscapea tai 6C-jaottelua. Näillä saat avattua omaa ajatteluasi huomioimaan useampia tärkeitä kulmia.

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian puheenjohtaja.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun

Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

lue lisää

30.05.2025

IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?

Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.

lue lisää

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää