Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä
Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.
Yhteisen kielen puute hankaloittaa kommunikaatiota
Markkinoinnin transformaation myötä IT:stä on tullut markkinoinnin paras kaveri. Fakta on, että modernia markkinointia ei ole ilman tekniikkaa ja tämän vuoksi yhteistyö IT:n ja markkinoinnin välillä on korostunut. Meillä kaikilla on kuitenkin oma ammattitermistömme, jolla on tärkeä funktio työnteossa. Samaan aikaan meillä on entistäkin suurempi tarve löytää siilojen yli tapahtuvalle kommunikaatiolle oma Rosettan kivi, joka auttaisi muodostamaan yhteisen ymmärryksen IT:n ja markkinoinnin välille. Tähän haasteeseen martech blueprint tuo pienen helpotuksen.
Lähde: Martech Stackies 2020
Mikä on martech blueprint?
Martech blueprint auttaa kokoamaan yhteen ymmärryksen siitä miten työkalut ja teknologiset ratkaisut tukevat tällä hetkellä markkinoinnin operointia käytännössä sekä suuremman vision saavuttamista pitkällä juoksulla. Martech blueprint lähtee rakentumaan vanhaa kunnon exceliä hyödyntämällä. Blueprintlistaukseen on suositeltavaa kirjata ainakin seuraavat asiat:
- Työkalut
- Toimittajat
- Työkalujen päätehtävät
- Integraatiot
- Kustannusten muodostuminen
- Omistajat
Näiden lisäksi martech stackiä voi tarkastella liiketoiminnan efektien ja prosessien näkökulmasta.
Myöhemmin martech-keskustelua voidaan käydä erilaisten ekosysteemikuvausten ja luovempien visualisointien avulla aina sen mukaan kenen kanssa ollaan juttelemassa ja mistä. Oman organisaation sisällä excel ei välttämättä sytytä hehkuvaa keskustelua martechista, mutta hehkeämmät visualisoinnit omaan alaan sopivalla kuvastolla tuovat vieraat teemat lähemmäksi erilaisten tiimiläisten omaa työtä.
Lähde: Martech Stackies 2020
Identifioi pullonkaulat ja kehitysmahdollisuudet martech blueprintin avulla
Käytä martech blueprinttiä siihen, että ymmärrät martech stackin nykyistä toimintaa sekä sen vastaavuutta markkinoinnin tulevaisuuden vision toteuttamiseen. Kun keskustelet IT:n kanssa voit käyttää martech blueprinttiä tunnistaaksenne:
- Mitä markkinoinnille tärkeää tietoa missäkin järjestelmässä on ja miten se liikkuu eri järjestelmien välillä
- Missä kohtaa tehdään manuaalisia toimenpiteitä esim. tiedonsyöttämistä
- Mitkä asiat toimivat tällä hetkellä hyvin
- Mitkä asiat eivät toimi tällä hetkellä hyvin
- Mitä kehitystoimenpiteitä haluaisimme priorisoida teknisessä kehitystyössä markkinoinnin osalta
Lähde: Martech Stackies 2020
Lähde liikkeelle listaamalla omat ja kumppanien työkalut
Helpoin tapa lähteä liikkeelle on listata työkalut, joita käytät tällä hetkellä markkinoinnin operaatioissa. Ota listaan mukaan myös kumppanien käyttämät työkalut (esim. Mainonnan ja sosiaalisen median työkalut), joita käytetään markkinointisi tekemiseen. Näistä työkaluista IT:llä ei luultavasti ole vielä tietoa, mutta ne kuitenkin kuuluvat kiinteänä osana markkinoinnin toiminnan ytimeen.
Lähde: Chiefmartec.com
Käytä keskusteluissa apuna esim. Markkinointiteknologian opasta, martech landscapea tai 6C-jaottelua. Näillä saat avattua omaa ajatteluasi huomioimaan useampia tärkeitä kulmia.
Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian puheenjohtaja.
22.03.2024
IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina
Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.
lue lisää07.03.2024
Ohjelmallinen Gaming 2024
Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.
lue lisää05.03.2024
Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä
Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.
lue lisää28.02.2024
Pelimainonnan myytinmurtajat
Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.
lue lisää