Icon
Lyhyt essee evästeistä ja ankoista IABlogi

Lyhyt essee evästeistä ja ankoista

16.12.2020 | Pasi Raassina

Wikipedian mukaan eroosio on kallioperän ja maaperän kulumista veden, jään, tuulen, mekaanisen kulutuksen tai jonkin muun maaperää kuluttavan tekijän tähden. Laajassa merkityksessä eroosioon lasketaan mukaan myös irronneen aineksen kulkeutuminen veden tai tuulen mukana; suppeampi merkitys kattaa vain aineksen irtoamisen, jolloin raja rapautumiseen on häilyvä. Eroosion eri muotoja ovat vesieroosio, tuulieroosio ja eksoottiselta kuulostava jäätikköeroosio. Luonnossa tapahtuvan eroosion lisäksi eroosiota voi tapahtua myös muualla, esimerkiksi kolmannen osapuolen evästeissä… Tämä viimeinen lause ei ollut Wikipediasta, mutta ainakin IAB Finlandin mielestä totta.

Mediamarkkina kohahti tämän vuoden tammikuussa uutisesta, jossa Google kertoi parantavansa Chrome-selaimen käyttäjien yksityisyyttä estämällä kolmannen osapuolen evästeet. Muutos aiotaan tehdä kahden vuoden sisällä ja päätös vaikuttaisi isoon osaan nettikäyttäjistä, sillä Chromen hallussa on yli 60 % selainmarkkinasta.

Uutisointi Googlen ilmoituksen jälkeen oli kiivasta ja toisinaan tuntui, että mutkia suoristeltiin vähän liikaakin. Googlen asemaa millään lailla vähättelemättä, kyse ei kuitenkaan ole mainostajan kannalta ”nyt se on auki ja nyt se on kiinni” -tilanteesta. Chromen 60 % markkinaosuuden ulkopuolelle jäävissä Applen Safarissa ja Firefoxissa kolmannen osapuolen evästeet eivät ole toimineet enää vuosiin. Lisäksi kohdentaminen applikaatioissa tapahtuu ihan erillisillä ID-häksättimillä 😊 Vaikka hassu termi ”rampa ankka” viittaa poliitikkoon, jonka kausi on päättymässä eikä hänellä ole entisenlaista toimintakykyä tai poliittista uskottavuutta, voinee myös kolmannen osapuolen keksejä kutsua about rammaksi ankaksi.

Huomioidaan vielä todennäköisesti kaikille tuttu asia, että evästesaaga koskee kolmannen osapuolen keksejä. Ensimmäisen osapuolen evästeet toimivat myös 2022 yhtä hyvin kuin tällä hetkellä.

  • Ensimmäisen osapuolen evästeet luodaan siltä sivustolta, joka on kulloinkin auki. ​
  • Kolmannen osapuolen evästeet luodaan muista url-osoitteista, jotka käyttävät tätä avattua sivustoa. Kolmannen osapuolen evästeet ovat olleet helpoin tapa yhdistää verkkokäyttäytymistietoa useammalta eri verkkosivustolta ja niitä käytetään laajasti esimerkiksi digitaalisen mainonnan mittaamisessa, mainonnan toistorajoitteessa sekä retargeting-mainonnassa.

Vietämme muutaman viikon päästä Googlen ilmoituksen vuosipäivää ja tämän kirjoituksen aihe on luoda kevyt katsaus siihen, missä evästemarkkina seilaa tällä hetkellä ja mitä voimme sanoa mahdollisista uusista kohdennusratkaisuista.

  • Varmaa on, että vuoden 2021 aikana mainonnan teknologian kehitys nopeutuu entisestään ja usea toimija kokeilee onneaan uusien kohdennusteknologioiden jalkauttamisessa markkinalle.
  • Varmaa on myös, että ensimmäisen osapuolen datan rooli korostuu tulevaisuudessa. Mitä enemmän markkinoijalla on omaa dataa ja kyvykkyyksiä sen operoimiseen, sen paremmat mahdollisuudet omien kohderyhmien tavoittamiseen ovat myös ostetussa mediassa.
  • Lähes varmasti voimme sanoa, että digimarkkinassa ei kuitenkaan ole vuoden 2022 alussa uutta mainonnan kohdentamisen teknologiaa, joka toimii moitteetta kaikissa/useimmissa päätelaitteissa ja selaimissa.
  • Lähes varmaa on lisäksi, että kontekstuaalisuuden rooli mainonnan kohdentamisessa kasvaa ainakin väliaikaisesti. Itse en kuitenkaan löisi vetoa sen puolesta, että kontekstuaalisuudesta muodostuu uusi musta.
  • Sitoumuksetta voi myös arvailla minkälaiset kohdennusteknologiat tulevat korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet. IAB Tech Labin kuopatessa DigiTrustin kesällä, ns. universal ID-hankkeet esim. prebidin kautta näyttävät tällä hetkellä potentiaalisimmilta ratkaisuilta …. tai ehkäpä voitava tekniikka löytyy fingerprint – teknologiasta? En kuitenkaan itse varasta koko showta (LUE: en yksinkertaisesti osaa kertoa näistä riittävän syvällisesti 😊) ja IAB palaa näihin projekteihin syvemmin vuoden 2021 puolella.

IAB Finland lähtee vuoteen 2021 kolmen uudistetun painopisteen voimin: Markkinoinnin ROI, Digimarkkinoinnin osaamisen kasvattaminen sekä Data ja mittaaminen. Kolmas painopiste Data ja mittaaminen pitää sisällään erityisesti kotimarkkinan tiedottamisen sekä valistamisen kolmannen osapuolen keksien tulevaisuuteen sekä uusiin kohdennusteknologioihin liittyen. Tulemme seuraamaan kehitystä kuukausittain IAB Finlandin toimiston sekä työryhmien toimesta. Tarina koostetaan iab.fi -sivustolle helposti löydettäväksi. Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa tätä kokonaisuutta.

Tsemppiä koronajouluun ja suuri kiitos kaikille IAB Finlandin jäsenyrityksille sekä niiden IAB-aktiiveille tästä vuodesta.

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

10.10.2024

Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!

lue lisää

09.10.2024

IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää