Icon
Lyhyt essee evästeistä ja ankoista IABlogi

Lyhyt essee evästeistä ja ankoista

16.12.2020 | Pasi Raassina

Wikipedian mukaan eroosio on kallioperän ja maaperän kulumista veden, jään, tuulen, mekaanisen kulutuksen tai jonkin muun maaperää kuluttavan tekijän tähden. Laajassa merkityksessä eroosioon lasketaan mukaan myös irronneen aineksen kulkeutuminen veden tai tuulen mukana; suppeampi merkitys kattaa vain aineksen irtoamisen, jolloin raja rapautumiseen on häilyvä. Eroosion eri muotoja ovat vesieroosio, tuulieroosio ja eksoottiselta kuulostava jäätikköeroosio. Luonnossa tapahtuvan eroosion lisäksi eroosiota voi tapahtua myös muualla, esimerkiksi kolmannen osapuolen evästeissä… Tämä viimeinen lause ei ollut Wikipediasta, mutta ainakin IAB Finlandin mielestä totta.

Mediamarkkina kohahti tämän vuoden tammikuussa uutisesta, jossa Google kertoi parantavansa Chrome-selaimen käyttäjien yksityisyyttä estämällä kolmannen osapuolen evästeet. Muutos aiotaan tehdä kahden vuoden sisällä ja päätös vaikuttaisi isoon osaan nettikäyttäjistä, sillä Chromen hallussa on yli 60 % selainmarkkinasta.

Uutisointi Googlen ilmoituksen jälkeen oli kiivasta ja toisinaan tuntui, että mutkia suoristeltiin vähän liikaakin. Googlen asemaa millään lailla vähättelemättä, kyse ei kuitenkaan ole mainostajan kannalta ”nyt se on auki ja nyt se on kiinni” -tilanteesta. Chromen 60 % markkinaosuuden ulkopuolelle jäävissä Applen Safarissa ja Firefoxissa kolmannen osapuolen evästeet eivät ole toimineet enää vuosiin. Lisäksi kohdentaminen applikaatioissa tapahtuu ihan erillisillä ID-häksättimillä 😊 Vaikka hassu termi ”rampa ankka” viittaa poliitikkoon, jonka kausi on päättymässä eikä hänellä ole entisenlaista toimintakykyä tai poliittista uskottavuutta, voinee myös kolmannen osapuolen keksejä kutsua about rammaksi ankaksi.

Huomioidaan vielä todennäköisesti kaikille tuttu asia, että evästesaaga koskee kolmannen osapuolen keksejä. Ensimmäisen osapuolen evästeet toimivat myös 2022 yhtä hyvin kuin tällä hetkellä.

  • Ensimmäisen osapuolen evästeet luodaan siltä sivustolta, joka on kulloinkin auki. ​
  • Kolmannen osapuolen evästeet luodaan muista url-osoitteista, jotka käyttävät tätä avattua sivustoa. Kolmannen osapuolen evästeet ovat olleet helpoin tapa yhdistää verkkokäyttäytymistietoa useammalta eri verkkosivustolta ja niitä käytetään laajasti esimerkiksi digitaalisen mainonnan mittaamisessa, mainonnan toistorajoitteessa sekä retargeting-mainonnassa.

Vietämme muutaman viikon päästä Googlen ilmoituksen vuosipäivää ja tämän kirjoituksen aihe on luoda kevyt katsaus siihen, missä evästemarkkina seilaa tällä hetkellä ja mitä voimme sanoa mahdollisista uusista kohdennusratkaisuista.

  • Varmaa on, että vuoden 2021 aikana mainonnan teknologian kehitys nopeutuu entisestään ja usea toimija kokeilee onneaan uusien kohdennusteknologioiden jalkauttamisessa markkinalle.
  • Varmaa on myös, että ensimmäisen osapuolen datan rooli korostuu tulevaisuudessa. Mitä enemmän markkinoijalla on omaa dataa ja kyvykkyyksiä sen operoimiseen, sen paremmat mahdollisuudet omien kohderyhmien tavoittamiseen ovat myös ostetussa mediassa.
  • Lähes varmasti voimme sanoa, että digimarkkinassa ei kuitenkaan ole vuoden 2022 alussa uutta mainonnan kohdentamisen teknologiaa, joka toimii moitteetta kaikissa/useimmissa päätelaitteissa ja selaimissa.
  • Lähes varmaa on lisäksi, että kontekstuaalisuuden rooli mainonnan kohdentamisessa kasvaa ainakin väliaikaisesti. Itse en kuitenkaan löisi vetoa sen puolesta, että kontekstuaalisuudesta muodostuu uusi musta.
  • Sitoumuksetta voi myös arvailla minkälaiset kohdennusteknologiat tulevat korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet. IAB Tech Labin kuopatessa DigiTrustin kesällä, ns. universal ID-hankkeet esim. prebidin kautta näyttävät tällä hetkellä potentiaalisimmilta ratkaisuilta …. tai ehkäpä voitava tekniikka löytyy fingerprint – teknologiasta? En kuitenkaan itse varasta koko showta (LUE: en yksinkertaisesti osaa kertoa näistä riittävän syvällisesti 😊) ja IAB palaa näihin projekteihin syvemmin vuoden 2021 puolella.

IAB Finland lähtee vuoteen 2021 kolmen uudistetun painopisteen voimin: Markkinoinnin ROI, Digimarkkinoinnin osaamisen kasvattaminen sekä Data ja mittaaminen. Kolmas painopiste Data ja mittaaminen pitää sisällään erityisesti kotimarkkinan tiedottamisen sekä valistamisen kolmannen osapuolen keksien tulevaisuuteen sekä uusiin kohdennusteknologioihin liittyen. Tulemme seuraamaan kehitystä kuukausittain IAB Finlandin toimiston sekä työryhmien toimesta. Tarina koostetaan iab.fi -sivustolle helposti löydettäväksi. Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa tätä kokonaisuutta.

Tsemppiä koronajouluun ja suuri kiitos kaikille IAB Finlandin jäsenyrityksille sekä niiden IAB-aktiiveille tästä vuodesta.

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

08.08.2025

IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?

Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila  ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.

lue lisää

01.08.2025

IAB Insider: High Impact, High Creativity?

Mitä syntyy, kun luovuus ja display-mainonta törmäytetään? Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukellamme syvälle luovan display-mainonnan ytimeen — unohtamatta high impact -formaattien mahdollisuuksia ja haasteita.

lue lisää