Icon
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle IABlogi

Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle

18.05.2017 | Dingle Oy

Markkinointiteknologioihin investoiminen on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Yhä useampi markkinoinnin ammattilainen satsaa teknologioihin, kuten esimerkiksi markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan, ymmärtääkseen paremmin asiakkaiden tarpeita, helpottaakseen ja automatisoidakseen prosesseja, sekä analysoidakseen kampanjoita ja day-to-day -tekemistä.

Yhä enemmissä määrin teknologioiden valtavirtaistuminen tuo teknologiat niin globaalin pörssiyhtiön markkinointijohtajan, kuin myös start-up -yrityksen markkinointipäättäjän pöydälle. Organisaation liikevaihto tai toimiala ei ole yhtä kuin teknologian investoinnit. Toki organisaation diginatiiviustaso antaa osviittaa siitä, millä tasolla digitaalisuus ja uusien teknologioiden käyttö on.

Investoinnit teknologiaan kasvavat. Kiinnostavaa onkin se, että keskimäärin markkinoinnin budjetista käytetään teknologioihin peräti 33 %.

Miksi martech-investointi kannattaa?

1. Parempi asiakasymmärrys
2. Sisältöjen personointi ja henkilökohtaisuus
3. Myynnin tehostaminen
4. Markkinoinnin prosessien läpinäkyvyys
5. Mittaaminen ja analysointi

Uskon, että tulevaisuudessa investointien määrä kasvaa entisestään. Uusien teknologioiden ottaminen vaatii toki aikaa, resursseja ja selkeää strategiaa, joten niiden implementointiin tulee varata aikaa.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset: 

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää